bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۵۹۱۹۹
امسال 12 دانش‌آموز خودکشی کردند؛

چرا؟!

در ماه جاری سه دانش‌آموز خودکشی کردند؛ دو نفر در یزد و یک‌نفر در تهران. قبل‌تر و در ماه‌های پیش هم در آذربایجان، لرستان، مازندران و غیره دانش‌آموزانی خود را به کام مرگ فرستادند. اما هنوز سال تمام نشده که آمار از خودکشی 12 دانش‌آموز ایرانی خبر می‌دهد. آیا ما با سریالی دنباله‌دار در خودکشی نوجوانان زیر 18 سال روبروییم؟
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۲۸ دی ۱۳۹۴
فرارو- در ماه جاری سه دانش‌آموز خودکشی کردند؛ دو نفر در یزد و یک‌نفر در تهران. قبل‌تر و در ماه‌های پیش هم در آذربایجان، لرستان، مازندران و غیره دانش‌آموزانی خود را به کام مرگ فرستادند. اما هنوز سال  تمام نشده که آمار از خودکشی 12 دانش‌آموز ایرانی خبر می‌دهد. آیا ما با سریالی دنباله‌دار در خودکشی نوجوانان زیر 18 سال روبروییم؟

به گزارش فرارو، خودکشی 12 دانش‌آموز از اول امسال جدیدترین آماری است که در دست داریم. چندان مشخص نیست که در سال‌های قبل وضع به چه صورت بوده‌است. 

تنها امسال و در پی خودکشی‌های پی‌درپیِ دانش‌آموزان در پاییز، یکی از اعضای شورای شهر آماری قدیمی در این‌رابطه را اعلام کرد. 

فاطمه دانشور، 8 آبان گفت در سال‌های 1381 تا 1383 عدد 111 برای اقدام به خودکشی کودکان ثبت شده‌بود. طبق این آمار این 111 نفر 8 تا 13 سال داشته‌اند و 59 نفر آن‌ها پسر و 52 نفرشان نیز دختر بودند.

البته در آمار ذکر شده مشخص نیست که چندنفر از این 111 کودک خودکشی موفقیت‌آمیزی داشتند. با این‌حال در مقایسه آمار ده سال پیش با آمار در دسترسِ امسال، به نظر می‌رسد خودکشی کودکان و نوجوانان همچنان ادامه دارد.

به نظر کارشناسان خودکشی کودکان و نوجوانان در سال‌های اخیر در همه‌جای جهان زیاد شده‌است. سه‌برابر شدن این خودکشی‌ها یکی از نگرانی‌هایی است که رسانه‌ها آن را اعلام می‌کنند.

با این اوصاف و اینکه ایران رتبه 48 خودکشی در جهان را دارد، آیا باید خودکشی کودکان و نوجوانان در ایران را مسئله‌ای متفاوت از سایر کشورها خواند؟ و یا این دنباله تغییراتی جهانی است که هرسال کودکان زیادی را با دست خودشان به کام مرگ می‌فرستد؟

امان‌الله قرایی‌مقدم می‌گوید هرچند خودکشی کودکان و نوجوانان در همه جای جهان زیاد شده، اما در هر جامعه علت‌های خاص خودش را دارد. او معتقد است خودکشی دانش‌آموزان در ایران بیش از هرچیز به بریدن آن‌ها از اجتماع و آنومی جامعه برمی‌گردد. 

این جامعه‌شناس در گفتگو با فرارو گفت: این‌که 12 دانش‌آموز در 10 ماه نخست امسال خودکشی کرده‌اند موضوعی نگران‌کننده است و نشانه‌ای از به‌هم‌ریختگی سیستم اجتماعی است.

وی درباره تئوری معروف جامعه‌شناختی درباره خودکشی در ادامه اظهار کرد: در تحلیل مسئله خودکشی هنوز تئوری امیل دورکیم در سال 1894 مطرح می‌شود. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: در این نظریه به طور خلاصه سه صورت برای خودکشی وجود دارد: وجود همبستگی شدید، وجود همبستگی ضعیف و آنومی اجتماعی.

قرائی‌مقدم همچنین گفت: به طور خلاصه نیز خودکشی در فراروان‌ترین حالت وقتی صورت می‌گیرد که رابطه فرد با محیط اطرافش قطع شود.

وی همچنین با اشاره به نظریه یکی از جامعه‌شناسان گفت: به گفته روبرت مرتون وقتی شما هدف داشته باشید اما امکان دسترسی به آن هدف برایتان مقدور نباشد، مایوس خواهید شد و در نهایت ممکن است اقدام به خودکشی کنید.

این جامعه‌شناس درباره علت خودکشی دانش‌آموزان در ایران توضیح داد: از نظر من بیشترین دلیل خودکشی دانش‌آموزان در کشور ما به فروریختگی ارزش‌های اجتماعی یا همان آنومی باز می‌گردد. 

وی ادامه داد: یک دانش‌آموز در سنی قرار دارد که حساسیت‌های زیادی در آن سن هست؛ او هنوز با سختی روبرو نشده و آنومی اجتماعی در کنار نوع تربیت او می‌تواند او را به خودکشی تشویق کند.

این استاد دانشگاه درباره نقش پررنگ مدرسه در بروز خودکشی‌ها تصریح کرد: مدرسه هرچند عامل مستقیمی در خودکشی نوجوانان نیست اما پراهمیت است. آموزش و پرورش ما آموزش‌های درستی درباره مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان یاد نمی‌دهد.

قرایی‌مقدم همچنین به نقش فضای مجازی اشاره کرده و گفت: فضای مجازی نیز در چنین شرایطی می‌تواند روی کودک و نوجوان اثر بگذارد. آگاهی‌هایی کاذب و آشنایی‌هایی غیرلازم می‌تواند کودکان و نوجوانان را به فکر خودکشی بیاندازد. مثلا یک کودک ایرانی ممکن است در مقایسه با کودکی دیگر در جایِ دیگر جهان احساس کمبود کند.

او در ادامه تاکید کرد: البته به طور کلی باید گفت این سازوکارها و تغییرات سیستم اجتماعی است که نوجوانانی را به فکر خودکشی انداخته‌است. نوجوان ما پس از ورود به جامعه چه کار می‌تواند بکند؟ او در چارچون خانه و مدرسه و دوستانش محصور است و اگر آن‌ها خوب عمل نکنند او در معرض خطر خواهد بود.

این جامعه‌شناس همچنین تصریح کرد: این نکته نیز اهمیت دارد که خودکشی دانش‌آموزان و یا نوجوانان و کودکان را نباید از خودکشی افراد بزرگسال جدا کرد. چرا که همه این‌ها در پی همبستگی ضعیف اجتماعی و آنومی جامعه است و همه سنین را تهدید می‌کند. 

امان‌الله قرایی‌مقدم در انتها گفت: انسان‌ها جامعه ما به مرور به سمت تنهاترشدن و بی‌هویت‌تر شدن رفته‌اند. همچنین روابط صوری جای روابط معنوی را گرفته‌است. همه این‌ها در کودکان مستثنی نیست و آن‌ها نیز تحت‌تاثیر این وضعیت هستند.

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
عجب ایرانی شد همون که آرزو داشتین ناامیدی ،سر درگمی،احساس پوچی،دربدری و نداشتن امنیت در خونه خودت
داوود
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
باسلام : همه این مشکلات و خودکشیها کناه احمدی نژاد هست ، روحانی مچکریمممممممممممممممممممممممممممممممممممم
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
آقا تقصیر سوروسه
اصلا تقصیر ال جهوده.
نه تقصیر استکباره
مرگ بر همه قاتلان فرزندان ايران زمين.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
يكي از دلايل خودكشي اين است كه والدين مشكلات و مسايل كاري ، اجتماعي و زندگي را در مقابل كودكان مطرح ميكنند در حالي كه ظرفيت روحي انان به مراتب كمتر است و خود را در شرايط سخت و نا اميدي احساس ميكنند. پدر و مادر عزيز مراقب باشيد كه هر موضوعي را نزد كودكان طرح نكنيد.
مجتبی زارعی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
ای کسانی که ارامش ملت را با تصمیمات خود به خطر انداخته اید منتظر باشید این سیل دامان شما هم میگیرد تا کی به فکر بی انگیزه جامعه هستید امروز وقتی تحصیل کره ماه احساس ارامش نمیکند و مسولین بیشترین تقصیر را دارن چون تمام قانونهای که تصویب میکنند با استرس و اظطراب به مردم میدهن قانون اسان و با ارامش ملت میتواند جلوی خیلی از معظلات را گرفت مثل خود کشی وقت ازدواج هست شرایط خوب نیست تحصیل کرده شغل ندارد برخورد مجریان قانون خوب نیست
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۲
ياسر
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
چرا داره !!!!!!!؟؟؟

نبود

رفاه اجتماعي
فقر خانواده ها
گراني
نا اميدي در ميان جوانان
افسردگي شديد در جامعه

بگم باز هم .....
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
خیلی از این موارد در آمار به درستی ثبت نمی شود!
سوختگی یا گازگرفتگی و اوردوز برای جلوگیری از آبروریزی عنوان میشن.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
چه حوصله ای دارید ، هنگامیکه براحتی می شود یک قرارداد کلان با پورسانت عالی با برادران چینی بست ، چرا باید نخبه ایرانی پرورش داد و آنها را بکار گرفت ؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
نخیر چون آمار شفاف ده وگر نه قبلا هم بوده
ناشناس
United States
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
بچه‌ها روحیه پاک تری دارند و در برابر این همه دغل کاری و دوگانگی و ریا در جامعه حساس تر هستند.... البته دوستان می‌گویند که مگه هر کس ناراضی بود باید خود کشی کند؟!.... دوستان ، همانطور که همه در برابر درد آستانه‌ی تحمل یکسان ندارند، و یا همه برای گلیم خود را از آب بیرون کشیدن، استعداد حرکت با جهت باد را ندارند... همه هم در برابر این همه مسائل، تحمل یکسانی ندارند تا خود را به شکل روزگار در بیارن تا دمی بخسبند!!!!
ناشناس
United States
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
همه ما مقصریم. تک تک افراد جامعه باید در سیاست نقش داشنه باشند چون نهایتا این خود انسانها هستند که باید تحت اون شرایطی که خلق شده زندگی کنند. اگر این شرایط رو یک اقلیت برای جامعه ایجاد کنه اون وقت هر کسی سرخوده خواهد شد چون امکان گرفتن نتیجه مطلوب برای همه افراد در اون فراهم نیست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
افسردگی که هیچ وقت درست نمیشه جوانا کجا انرژی شونو خالی کنن کجا ارامش بگیرن همه چی تعطیل شد که؟؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
این آمار پنهان نیست حراست ها فورا گزارش می دهند
فارغ از مقایسه با سالهای قبل مسئولین باید فکری اساسی به حال این مسئله بکنند مسئله را سیاسی نکنید دانشگاه حوزه رسانه باید وارد قضیه شوند وآموزش وپرورش را یاری دهند آموزش وچرورش هم باید به جای سیاسی کاری به این مهم بپردازد
سعیده
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
چرا یزددددددد ؟؟؟؟
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
خریت.دانش آموزا باید یاد بگیرن که شرایطی که تو جامعه هست چند برابر سخت تر از دوران تحصیله.زندگی همیشه سخته تو باید اینقد خودتو قوی کنی تا کمرت زیر فشار ها نشکنه
Abolhasany
Finland
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
معلم فرزند من از بچه های کلاس خواسته بود تا هر شب به پای اخبار بیست و سی نشسته و از این بخش خبری برای وی گزارش نویسی نمایند....آیا این معلم نمی توانست یک کتاب به دانش آموزان معرفی نماید و از ایشان بخواهد تا پس از مطالعه کتاب باز روی آن خلاصه نویسی نمایند.... آشنا کردن کودکان و دانش آموزان با اخبار سیاسی از این سن اصلا کار درستی نیست...کلاغ در میان پرندگان بالاترین ضریب هوشی را دارد زیرا دوران کودکی این پرنده طولانی تر از سایر پرندگان است و در اصطلاح مراحل بزرگ شدن را پله پله طی نموده...انتظار از کودک نمی بایستی همانند انتظار از یک بزرگسال باشد. مدارس ما همانند پادگان ها می باشند...
تصور کنید کودک را هر روز صبح ساعت شش بیدار نمایید و بخواهید تا صبحانه خورده و بر سر کلاس درس حاضر شود، کودک صبحانه خورده یا نخورده به مدرسه می رود و تابع نظم و مقررات خشک و دیسیپلین های خشک اداری باشد. بر سر صف حاضر شده و از جلو نظام و صدای خشک و نظامی ناظم و یا مدیر مدرسه که بسیاری از این افراد حتی نحوه برخورد و مدارا با کودک را نمی دانند. ترسانیدن کودک از مدرسه و نمره پایین...حجم بالا و سنگین درس هایی که حتی در آینده به کار کودک نمی آید... قضیه تالس و فیثاقورث و مشتق و تابع گیری و هذلولی و سهمی .... کدامیک از این موارد که در دوران تحصیل آموختیم در زندگی روزمره ما به کارمان آمد...واقعا از مسئولین آموزش و پرورش می خواهیم تا نسبت به تغییر و اصلاح سیستم آموزشی هر چه سریعتر اقدام نمایند تا شاهد حوادثی این چنین نباشیم...
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
در تائید فرمایشات جنابعالی ، در کشور آلمان تحصیل دانش آموزان از ابتداء 20 % دروس پایه بصورت کلاس تئوری و 80 % بصورت اردو و کارگاهی برگزار می گردد و در ادامه بسته به استعداد و علاقه آنها رشته ی تحصیلی و تخصصی را انتخاب می نمایند . در مجموع ، مسؤلان نظام آموزشی ایران با فرمول های من درآوردی ، امروز را به فردایی که نخواهد آمد حواله داده و البته فرزندان خود را برای تحصیل استاندارد با بورسیه به کشورهای اروپا و امریکا می فرستند .
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
من فرمایش آقای ابوالحسنی را تایید می کنم اما کسانی که ریاضی می خوانند خود به خود تفکر منطقی دارند
علیهذا در مدرسه باید راه های مواجهه با مشکلات را به دانش آموزان بیاموزند
روح لطیف وگل گونه آنها را درک کنند
متاسفانه در سال های اخیر افراد توتنمند کمتر جذب آموزش وپرورش می شوند بخصوص مردها دلیل عمده آن هم حقوق پایین وجایگاه معلم در افکار عمومی است
pooran
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
تا معلم برای معلمی تربیت نشود وداوطلبانه معلم شود وضع همین است .چرا تربیت معلم ودانشسرا ها را تعطیل کردند.؟
ناشناس
Netherlands
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
احتمالا باید منتظر خودکشی بچه های چهار پنج ساله باشیم
اسمان
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
فقر.فاصله طبقاتی .
مجتبی زارعی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
سلام تشکر میکنم از این موضوع البته باید در راسته و پیرامون این موضوعات بیشتر بحث شود برای اصلاح 1 چرا خود کشی انجام میگیرد باید ریشه یابی شود چرا دانش اموز باید اساتید بیایند وارد کار زار شوند موضوع خانواد که اصلی ترین هست که باید ارامش داشته باشند که نیست ارامش شامل پول و اخلاق و احترام توجه و غیره میشود امروز جامعه ما توسط کسانی اداره میشود که اصلا به همه چیز توجه دارن غیر از ارامش مردم اطراف خود کشی عوامل زیادی دارد و حاصل یک روز یک شب نمیشود سالها طول میکشد تا کسی بخواهد خودش را بکشد از بهزستی گرفته تا دانشگاه تا مدرسه کسانی مسولیت دارن که کارشان نیست دانشگاه فقط مدرک بود ولی باید کسانی را اموزش و استخدام کنیم که به ارامش جامعه توجه کند نه خودش مشکل مالی و کاری یا اجتماعی داشته باشد امروز در کشور ما همه مردم چه مرفه چه فقر و غیره با مشکلات کوچک بزرگ مواجه هستن چه چور میخواهیم مشکل جامعه راحل کنیم چون انگیزه که بزرگترین ایجاد ارامش میکند نداریم انگیزه در ایران سوخته شده و همه به فکر خودشان هستن ایا شب که موقع ارامش هست ما با ارامش کنار فرزندانمان میخوابیم
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv