bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۶۲۳۶۵
آخوندی، وزير راه و شهرسازی:

مسکن مهر قفسه‌ای است که در آن انسان می‌گذارند

سوداگري در اجراي طرح مسكن مهر، انسان را چون كالايي كرد كه در هر قفسي قابل گنجاندن است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۴
سوداگري در اجراي طرح مسكن مهر، انسان را چون كالايي كرد كه در هر قفسي قابل گنجاندن است.

به گزارش ایسنا، وزير راه و شهرسازي با انتقاد دوباره از مسكن مهر در نگاهي قياسي، مسکن مهر را تصویری دانست از انسان‌هایی که کالا هستند و می‌توانید در هرجایی از این سرزمین آنها را در قفسه جا دهید.

٥ ميليون فقير اطراف تهران
عباس آخوندی در همایش «چالش‌های توسعه شهری در اندیشه ایران‌شهر» اظهار کرد: ایران‌شهر ما در وضعیت پرچالشی به سر می‌برد. در زمستان می‌بینیم که نفس‌کشیدن در تهران با مشکل جدی مواجه است. تهران چه از لحاظ منابع زیستی و چه روابط اقتصادی مشکلات جدی دارد.

تعداد فقرایی که پیرامون شهر تهران زندگی می‌کنند به پنج میلیون نفر می‌رسد که سبب‌ساز انواع بزه‌های اجتماعی می‌شود.او افزود: بحران ازهم‌گسیختگی و بحران هویت در شهرهای ایران نیازی به اثبات ندارد. موبیلیتی در تهران با چالش اساسی مواجه است و دل‌نگرانی و هراس سنگینی نسبت به آینده وجود دارد.

ازجاماندگي اجتماعي در ايران
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مهجورماندن ما از نظام معرفتی ایجاد دردسر کرده است،‌ گفت: ما دچار یک ازجا‌کندگی اجتماعی، هویتی، تاریخی و فرهنگی شده‌ایم و این به معنای در غربت قرارگرفتن مفهوم ایران است؛ من در میان جمع و دلم جای دیگر است. آخوندی با اشاره به نقد اندیشه لیبرالیسم توسط کارل پولانی، خاطرنشان کرد: بنا به گفته پولانی، لیبرالیسم که مبتنی بر محور اقتصاد است بزرگ‌ترین مشکلش این است که اقتصاد را از سیستم اجتماع جدا می‌کند.

وقتی چنین اتفاقی رخ می‌دهد لیبرالیسم را ناممکن می‌کند، نتیجه این امر غیرممکن ایجاد انواع تعارض‌ها و بحران‌های مختلف است، بنابراين پولانی مطرح کرد که این نظریه راه به جایی نمی‌برد چراکه باعث بحران‌های اجتماعی در سراسر جهان می‌شود. او با اشاره به ازجاکندگی در ایران، گفت: نتیجه این ازجاکندگی در ایران به کالایی‌شدن همه‌چیز منجر شد. در این فضا همه‌چیز قابل خریدوفروش است. شهر، قانون، هوا، روابط زندگی شهری قابل خریدوفروش است. اولین فروش‌ها تراکم بود و کم‌کم رودخانه و منابع و هوا را هم فروختند.

تصوير انسان كالاشده در مسكن مهر

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مسکن مهر یادآور شد: مسکن مهر تصویری است از انسان‌هایی که کالا هستند و می‌توانید در هرجایی از این سرزمین آنها را در قفسه جا دهید؛ نه مسئله شهر را می‌بینید، نه مقام انسان را و نه ساختار اجتماعی را، فقط یک‌سری قفسه است که می‌توانید در آن هم کالا بگذارید و هم انسان.

آخوندی گرفتاری‌های زندگی شهری را ناشی از دو انقطاع تاریخی دانست و گفت: بعد از جنگ چالدران شاهد روی‌کارآمدن صفویه بودیم که با پایان رنسانس همراه بود و راه دادوستد با خارج بسته شد. یک بار دیگر هم در ترکمانچای عکس دوره صفویه رخ داد که آغوش کشور به روی اندیشه غربی باز شد که منجر به ورشکستگی و بی‌نظمی شد.

با برجام، ايران نقطه تعادل منطقه شد
او چشم‌انداز آینده را روشن دانست و گفت: با امضای برجام، ایران مجددا نقطه تعادل منطقه شد. فشار قدرت‌های جهانی و برخی بی‌تدبیری‌های داخلی باعث شده بود که به شکل تصنعی می‌خواستند ایران را از مرکز ثقل جهان بردارند که با امضای برجام ایران مجددا مرکز ثقل شد که این می‌تواند آینده روشنی را برای کشور بسازد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هنوز در ایران بیش از صد شهر داریم که منابع تاریخی آنها از بین نرفته، گفت: ما هنوز سبزوار، نیشابور، زابل، یزد و کاشان را داریم، پس هنوز هم می‌توانیم منابع مادی، تاریخی و معرفتی خود را با اندیشه ایران‌شهری و با نور اسلام بسازیم.آخوندی در حاشیه این مراسم در پاسخ به سؤالی مبنی بر درآمد شهرداری‌ها از راه فروش تراکم، گفت: ما باید منافع عمومی شهر را بپذیریم که می‌تواند متفاوت از منافع ملی و در ذیل آن باشد؛ به بیان دیگر باید سطحی از حکمرانی را درون شهرها قائل باشیم.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین