bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۷۳۰۸۶
تحلیلگران مسائل بین‌الملل بررسی کردند

احتمال رویارویی روحانی و ترامپ

«الان آمریکایی‌ها دست بالا را دارند و چیزی دست ما را نمی‌گیرد. از سوی دیگر ایران منتشر است که نتیجه انتخابات کنگره مشخص شود و بعد از آن امیدوار است که ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری شکست بخورد، اما این هم امید درستی نیست. زیرا سیاست‌های ایالات متحده با تغییر رئیس جمهور و چند نماینده کنگره تغییر نمی‌کند. الان سیاست اصلی آمریکا مقابله با ایران است و تغییر افراد صرفا رفتار‌ها و راه‌ها را تغییر می‌دهد نه هدف را.»
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۵ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۷
احتمال رویارویی روحانی و ترامپ
فرارو- «به نظر من تکلیف این ماجرا از قبل روشن شده است و مقام معظم رهبری گفتند که جمهوری اسلامی به هیچ عنوان حاضر نیست با امریکایی‌ها مذاکره کنند؛ لذا گمان نمی‌کنم که اصلا ملاقاتی صورت بگیرد و این هم مانند دیگر موقعیت‌های که روسای جمهور ایران و آمریکا در آن حضور دارند بدون برخورد مستقیم و غیر مستقیم تمام خواهد شد.»

آمریکا مذاکره را برای مذاکره می‌خواهد
محسن جلیلوند مدرس روابط بین‌الملل طی گفتگو با فرارو عنوان کرد: «هدف ترامپ از مذاکره این نیست که با ایرانی‌ها به دور یک میز بنشیند و به یک نتیجه قطعی برسد. او صرفا به دنبال این است که مذاکره انجام دهد و این را یک برگ برنده برای خود می‌داند. یعنی اگر ایران پای میز مذاکره بنشیند برای ترامپ یک پیروزی است. به عبارت ساده تر ترامپ مذاکره را برای مذاکره می‌خواهد نه نتیجه. او به خوبی می‌داند به محض اینکه ایران مذاکرات را قبول کند، او می‌تواند از آن به عنوان یک امتیاز مثبت برای دولت خود و جمهوری خواهان استفاده کند.»

وی تصریح کرد: «زیرا همانطور که آقای عراقچی اخیرا عنوان کرده اند، ایران برای اروپایی‌ها یک ضرب العجل مشخص کرده اند که تا قبل از آبان‌ماه اقدامات عملی خود را انجام دهند. زمزمه‌هایی که شنیده می‌شود این است که آمریکایی‌ها بر این باورند که در نهایتا، چون اروپایی‌ها نمی‌توانند منافع ایران را تامین کنند، جمهوری اسلامی از برجام خارج می‌شود؛ لذا اگر جلسه سران شورای امنیت برگزار شود و آقای روحانی هم در آن شرکت کند، ایالات متحده در آن نشست قصد دارد برای ایران و خروجش از برجام تعیین تکلیف کنند.»

او در پاسخ به این سوال که تا چه حد این را محتمل می‎‌دانید رئیس جمهور طی نشست سران عضو شورای امنیت با دونالد ترامپ دیدار داشته باشد، گفت: «به نظر من تکلیف این ماجرا از قبل روشن شده است و مقام معظم رهبری گفتند که جمهوری اسلامی به هیچ عنوان حاضر نیست با امریکایی‌ها مذاکره کنند؛ لذا گمان نمی‌کنم که اصلا ملاقاتی صورت بگیرد و این هم مانند دیگر موقعیت‌های که روسای جمهور ایران و آمریکا در آن حضور دارند بدون برخورد مستقیم و غیر مستقیم تمام خواهد شد.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در خصوص چرایی عدم تمایل ایران به مذاکره اظهار کرد: «الان آمریکایی‌ها دست بالا را دارند و چیزی دست ما را نمی‌گیرد. از سوی دیگر ایران منتشر است که نتیجه انتخابات کنگره مشخص شود و بعد از آن امیدوار است که ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری شکست بخورد، اما این هم امید درستی نیست. زیرا سیاست‌های ایالات متحده با تغییر رئیس جمهور و چند نماینده کنگره تغییر نمی‌کند. الان سیاست اصلی آمریکا مقابله با ایران است و تغییر افراد صرفا رفتار‌ها و راه‌ها را تغییر می‌دهد نه هدف را.»

ملاقات روحانی و ترامپ التهابات داخلی و خارجی را کاهش می‌دهد.
اما علی بیگدلی دیگر مدرس روابط بین‌الملل نگاه متفاوتی دارد در گفتگو با فرارو اظهار کرد: «ترامپ برای دور بعد انتخابات ریاست جمهوری و همچنین انتخابات ماه نوامبر کنگره با توجه به اینکه نتوانسته تا امروز امتیاز چشمگیری به دست بیاورد به شدت نیاز دارد که به نوعی یک برگه برنده برای خود و جمهوری خواهان به دست بیاورد. به همین دلیل کاخ سفید الان بسیار علاقه‌مند است که به نوعی خود را به ایران نزدیک کند و پای میز مذاکره بنشینند. طرف دیگر قضیه این است که آقای ترامپ در خاورمیانه با وجود قرارداد ۲۸۰ میلیارد دلاری که با عربستان بست، هیچ موفقیتی کسب نکرده است. زیرا این قرار داد دو هدف را دنبال می‌کرد. یکی سقوط دولت بشار اسد بود و دیگری تکلیف ایران مشخص شود که خب آمریکا نتوانست به هیچ کدام از آن‌ها دست پیدا کند.»

وی ادامه داد: «بنابراین ترامپ برای اینکه بتواند این گره کور را به خصوص درباره اسرائیل باز کند و خود را به ایران نزدیک کند و از آن برای اهداف انتخاباتی هم استفاده کند. اما اینکه مقامات ایرانی تا چه حد با این مسئله موافق باشند بسیار اهمیت دارد.»
 
بیگدلی در پاسخ به این سوال که برخی بر این باورند که ترامپ صرفا بدون در نظر گرفتن نتیجه فقط به دنبال مذاکره است تا از آن به عنوان برگ برنده استفاده کند، گفت: «من اصلا با این موافق نیستم. زیرا اگز مذاکرات نتیجه نداشته باشد هیچ امتیاز مثبتی برای ترامپ نخواهد داشت. آمریکایی‌ها ایران را یک تهدید برای اسرائیل می‌دانند و تا زمانی که نتوانند با ایران به توافق برسند، هیچ آورده‌ای برای آن‌ها نخواهد داشت.»
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv