bato-adv

۷ روش برای متعادل کردن هورمون‌ها به طور طبیعی

برای متعادل کردن هورمون‌ها روش‌های طبیعی وجود دارد. در این مطلب می‌آموزید که چه نوع عدم تعادل هورمونی می‌تواند با علائم خاص همراه باشد، علل اصلی مشکلات هورمونی چیست و چگونه می‌توانید بدون تجربه عوارض جانبی مرتبط با درمان‌های دارویی به درمان این مشکل بپردازید.
۷ روش برای متعادل کردن هورمون‌ها به طور طبیعی
هورمون‌ها - مانند استروژن، تستوسترون، آدرنالین و انسولین - پیام رسان‌های شیمیایی بسیار مهمی هستند که جنبه‌های بسیاری از سلامت کلی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند. هورمون‌ها توسط غدد و ارگان‌های مختلفی از جمله تیروئید، غدد آدرنال، هیپوفیز، تخمدان‌ها، بیضه‌ها و لوزالمعده ترشح می‌شوند. کل سیستم غدد درون ریز با هم کار می‌کند تا سطح هورمون‌هایی را که در بدن شما گردش می‌کند کنترل کند و اگر یک یا چند مورد حتی کمی نامتعادل باشد، می‌تواند باعث مشکلات گسترده‌ای در سلامتی شود.

درمان‌های معمول برای عدم تعادل هورمونی معمولاً شامل روش‌های جایگزینی هورمون‌های مصنوعی، قرص‌های ضد بارداری، تزریق انسولین، دارو‌های تیروئید و موارد دیگر است. متأسفانه، برای اکثر افرادی که از اختلالات هورمونی رنج می‌برند، تکیه بر این نوع درمان‌های مصنوعی اغلب سه کار انجام می‌دهد:

۱. این مشکل باعث می‌شود افراد به منظور نگه داشتن علائم در طول زندگی خود به مصرف دارو‌های بدون نسخه وابسته باشند.

۲. علائم بیمار می‌تواند در حالی که این اختلال پیشرفت می‌کند، به ناهنجاری‌ها در قسمت‌های دیگر بدن گسترش پیدا کند.

۳. این امر باعث ایجاد خطر بیشتر برای عوارض جانبی جدی مانند سکته مغزی، پوکی استخوان، اضطراب، مشکلات باروری، سرطان و… می‌شود.

خبر خوب این است که روش‌هایی برای متعادل کردن هورمون‌ها به طور طبیعی وجود دارد. در این مطلب می‌آموزید که چه نوع عدم تعادل هورمونی می‌تواند با علائم خاص همراه باشد، علل اصلی مشکلات هورمونی چیست و چگونه می‌توانید بدون تجربه عوارض جانبی منفی مرتبط با درمان‌های مصنوعی به درمان این مشکل بپردازید.

سیستم غدد درون ریز چیست؟
برای درک کامل سلامت هورمون‌ها، سیستم غدد درون ریز و نحوه عملکرد هورمون‌ها برای حفظ هموستاز کمک می‌کند. سیستم غدد درون ریز وظیفه هماهنگی ارتباط بین اندام‌های مختلف و هورمون‌ها را دارد، یعنی مواد شیمیایی را که از سلول‌های درون غدد درون ریز وارد جریان خون شما می‌شوند.

هنگامی که هورمون‌ها در بدن در گردش هستند، با اتصال به گیرنده‌هایی که در داخل سلول یا سطح آن قرار دارند، بافت‌ها یا سلول‌های خاصی را هدف قرار می‌دهند. این هورمون‌ها به عنوان پیام رسان‌های شیمیایی عمل می‌کنند و از همین رو در عملکرد روزانه بدن نقش اساسی دارند.

دستگاه غدد درون ریز از غدد زیادی تشکیل شده است، از جمله غده هیپوفیز یا "غده اصلی" که وظیفه ارسال اطلاعات از مغز به غدد دیگر بدن را بر عهده دارد. غده هیپوفیز همچنین بسیاری از هورمون‌ها را تولید می‌کند که در سراسر بدن حرکت می‌کنند و عملکرد‌های ارزشمند متفاوتی دارند.

غده هیپوفیز از دو نوع بافت مختلف تشکیل شده است: هیپوفیز قدامی که سنتز و آزادسازی هورمون‌های کلاسیک، و غده هیپوفیز خلفی که ترشح نورو هورمون‌هایی که در هیپوتالاموس ساخته شده است را بر عهده دارد.

دو هورمونی که توسط غده هیپوفیز قدامی ترشح می‌شود، هورمون رشد است که وظیفه رشد و افزایش قد مناسب را دارد و پرولاکتین که همان هورمون تحریک کننده تولید شیر پس از زایمان است.

هورمون‌های تروپیک نیز توسط غده هیپوفیز قدامی، که یک غده درون ریز است، تولید و ترشح می‌شوند. این هورمون‌ها شامل موارد زیر است:

• هورمون تحریک کننده تیروئید (که به آن تیروتروپین نیز گفته می‌شود)
• هورمون تحریک کننده فولیکول
• هورمون رنگدانه ساز
• هورمون آدرنرژیک
۷ روش برای متعادل کردن هورمون‌ها به طور طبیعی
غده هیپوفیز خلفی به خودی خود هورمون تولید نمی‌کند، اما دو هورمون ساخته شده در ناحیه هیپوتالاموس، وازوپرسین و اکسی توسین را ذخیره و ترشح می‌کند و سپس آن‌ها را در جریان خون آزاد می‌کند.

سایر غدد مهم سیستم غدد درون ریز شامل غده pineal، غده تیروئید، غدد پاراتیروئید، غده تیموس و غدد فوق کلیوی می‌شود.

دو گروه عمده هورمون وجود دارند که در بدن انسان گردش می‌کند - آن‌هایی که از اسید‌های آمینه (هورمون‌های پروتئین، پپتید‌ها و آمین ها) مشتق می‌شوند و آن‌هایی که از چربی‌ها (استروئیدها) مشتق می‌شوند. در اینجا تجزیه سریع این زیر گروه‌های هورمونی آورده شده است:

• هورمون‌های آمینه: هورمون‌هایی که از اسید‌های آمینه تریپتوفان (مانند ملاتونین) و تیروزین (مانند هورمون‌های تیروئید و دوپامین) ساخته می‌شوند.

• هورمون‌های پپتید: هورمون‌هایی که از اسید‌های آمینه زنجیره‌ای کوتاه تشکیل شده و شامل هورمون آنتی دیورتیک (به نام وازوپرسین) و اکسی توسین است.

• هورمون‌های پروتئین: هورمون‌هایی که از پلی پپتید‌های طولانی‌تر تشکیل شده اند و شامل هورمون رشد و هورمون تحریک کننده فولیکول می‌شوند.

• هورمون‌های استروئیدی: هورمون‌هایی که از کلسترول بدست می‌آیند و شامل تستوسترون، استروژن‌ها و کورتیزول هستند.

هنگامی که این هورمون‌ها پیام ارسال می‌کنند، آن‌ها توسط گیرنده‌های هورمونی دریافت می‌شوند که پیام را پردازش می‌کنند و رویداد خاص یا مکانیسم‌های سلولی را آغاز می‌کنند که پاسخ سلول هدف را آغاز می‌کنند.

همانطور که مشاهده می‌کنید، کل سیستم غدد درون ریز با هم کار می‌کند تا سطح هورمون‌هایی که در بدن شما گردش می‌کنند کنترل شود. هنگامی که فقط یکی از این هورمون‌ها حتی کمی عدم تعادل داشته باشد، می‌تواند منجر به مشکلات گسترده سلامتی شود که بر رشد، رشد جنسی و عملکرد بدن، خواب، سوخت و ساز بدن و گرسنگی تأثیر بگذارد.
۷ روش برای متعادل کردن هورمون‌ها به طور طبیعی
علائم و نشانه‌ها
برخی از شایع‌ترین علائم و نشانه‌های عدم تعادل هورمون‌ها عبارتند از:

• ناباروری و دوره‌های نامنظم

• افزایش یا کاهش وزن (که این توضیح دلیلی برای تغییرات عمدی در رژیم غذایی شما را شامل نمی‌شود)

• افسردگی و اضطراب

• خستگی

• بیخوابی

• کاهش میل جنسی

• تغییر در اشتها

• مسائل مربوط به هضم

• ریزش مو و نازکی مو‌ها

علائم عدم تعادل هورمونی بسته به نوع اختلال یا بیماری ناشی از آن‌ها می‌تواند به طرز چشمگیری متغیر باشد. به عنوان مثال، استروژن زیاد می‌تواند در بروز مشکلاتی از جمله آندومتریوز و مشکلات تولید مثل موثر باشد، در حالی که علائم دیابت اغلب شامل افزایش وزن، تغییر در اشتها، آسیب عصبی و مشکلات بینایی است.

برخی از مشکلات خاص مربوط به برخی از رایج‌ترین عدم تعادل هورمونی عبارتند از:

• افزایش استروژن: تغییر در الگو‌های خواب، تغییر در وزن و اشتها، استرس بالا و متابولیسم کند

• سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): ناباروری، افزایش وزن، خطر بالاتر برای دیابت، آکنه، رشد غیرطبیعی مو

• استروژن کم: کاهش تمایل جنسی، مشکلات تولید مثل، بی نظمی در قاعدگی، تغییر خلق و خو

• کم کاری تیروئید: متابولیسم کند، افزایش وزن، خستگی، اضطراب، تحریک پذیری، مشکلات گوارشی و دوره‌های نامنظم

• تستوسترون پایین: اختلال در نعوظ، کاهش عضلات، افزایش وزن، خستگی و مشکلات مربوط به خلق و خو

• پرکاری تیروئید: اضطراب، نازک شدن مو، کاهش وزن، IBS، مشکل در خواب و ضربان قلب نامنظم

• دیابت: افزایش وزن، آسیب عصبی (نوروپاتی)، خطر بیشتر برای کاهش بینایی، خستگی، مشکل در تنفس، خشکی دهان، مشکلات پوستی

• آدرنال: خستگی، درد و درد عضلانی، اضطراب و افسردگی، مشکل در خواب، مه مغزی، مشکلات باروری
۷ روش برای متعادل کردن هورمون‌ها به طور طبیعی
عوامل خطر و علل
عدم تعادل هورمونی اختلالات چند فاکتوری است، به این معنی که آن‌ها در اثر عواملی مانند رژیم غذایی، سابقه پزشکی، ژنتیک، سطح استرس و قرار گرفتن در معرض سموم محیط اطراف ایجاد می‌شوند. برخی از عوامل اصلی عدم تعادل هورمونی عبارتند از:

• آلرژی‌های غذایی و مشکلات روده: زمینه گسترده‌ای از تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سلامت روده نقش مهمی در تنظیم هورمون‌ها دارد. اگر به سندرم روده یا کمبود باکتری‌های پروبیوتیکی مفید که به دیواره روده چسبیده است مبتلا هستید، بیشتر مستعد ابتلا به مشکلات هورمونی از جمله دیابت و چاقی هستید. این به این دلیل است که التهاب معمولاً از روده شما ناشی می‌شود و تقریباً در تمام جنبه‌های سلامت شما تأثیر می‌گذارد.

• اضافه وزن یا چاقی.

• میزان بالای التهاب ناشی از رژیم غذایی ضعیف و سبک زندگی بی تحرک است.

• حساسیت ژنتیکی

• سموم (قرار گرفتن در معرض سموم دفع آفات، سموم، ویروس‌ها، سیگار، الکل و مواد شیمیایی مضر).

• مقادیر زیاد استرس و کمبود خواب و استراحت کافی.

اختلال عملکرد آدرنال بزرگ‌ترین علت عدم تعادل هورمونی با هورمون‌های جنسی است - خصوصاً به دلیل چیزی به نام "سرقت کورتیزول". این اتفاق زمانی می‌افتد که کلسترولی که معمولا به ایجاد هورمون‌های جنسی کمک می‌کند، با استرس بیش از حد ترکیب می‌شود و آنزیم ۱۷/۲۰ لیاز را مسدود می‌کند. کورتیزول باعث عدم تعادل پروژسترون، استروژن و تستوسترون می‌شود که در نتیجه با کاهش فشار جنسی همراه است.
۷ روش برای متعادل کردن هورمون‌ها به طور طبیعی
چگونه تعادل هورمون‌ها را به طور طبیعی حفظ کنیم
مرحله ۱: مبادله کربوهیدرات‌ها با چربی‌های سالم
خوردن انواع غذا‌های پرمصرف با اسید‌های چرب با زنجیره کوتاه، متوسط و طولانی و کلیدی در کنترل هورمون‌ها موثر هستند. بدن برای ایجاد تعادل بین هورمون‌ها به چربی‌های اشباع و کلسترول انواع مختلفی از چربی‌ها نیاز دارد. این چربی‌ها نه تنها بلوک‌های اساسی ساختاری برای تولید هورمون نیستند بلکه سطح التهاب را پایین نگه می‌دارند، متابولیسم را تقویت می‌کنند و کاهش وزن را سرعت می‌بخشند. چربی‌های سالم تأثیر متفاوتی از کربوهیدرات‌های تصفیه شده دارند، که منجر به التهاب می‌شوند و می‌توانند با تعادل هورمون‌های شما ترکیب شوند.

چهار منبع از چربی‌های ضد التهابی و سالم شامل: روغن نارگیل، آووکادو و ماهی قزل آلا است

تغذیه ماهی قزل آلا: این یکی از بهترین منابع اسید‌های چرب امگا ۳ است که به کاهش التهاب کمک می‌کند و عملکرد‌های شناختی را بهبود می‌بخشد. اسید‌های چرب امگا ۳ عنصر بزرگی از غشا‌های سلول‌های مغزی را تشکیل می‌دهند و برای ارتباط سلول به سلول در مغز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که اسید‌های چرب امگا ۳ به محافظت در برابر از بین رفتن نورون هیپوکامپ و کاهش پاسخ‌های التهابی کمک می‌کنند.
۷ روش برای متعادل کردن هورمون‌ها به طور طبیعی
مرحله۲: از گیاهان آداپتوژن استفاده کنید
گیاهان آداپتوژن یک گروه بی نظیر از گیاهان درمانی هستند که تعادل هورمونی را تقویت می‌کنند و بدن را از طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها، از جمله مواردی که ناشی از استرس بیش از حد است محافظت می‌کند. علاوه بر تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن و مقابله با استرس، تحقیقات نشان می‌دهد که سازگار کننده‌های مختلفی - از جمله Ashwagandha، قارچ دارویی، رودولیلا و ریحان می‌توانند:

• عملکرد تیروئید را بهبود ببخشند.
• کلسترول به طور طبیعی کاهش می‌یابد.
• کاهش اضطراب و افسردگی.
• تخریب سلول‌های مغزی را کاهش دهند.
• تثبیت قند و انسولین خون.
• پشتیبانی از غدد فوق کلیوی.

به طور خاص گیلاس زمستانی (Ashwagandha) می‌تواند در تعادل هورمون‌ها بسیار مؤثر باشد. عملکرد تیروئید را بهبود می‌بخشد، زیرا مانع از ترشح رادیکال‌های آزاد می‌شود که باعث آسیب سلول می‌شود. Ashwagandha را می‌توان برای حمایت از تیروئید بیش فعال استفاده کرد و همچنین می‌تواند به رفع خستگی آدرنال کمک کند. هنگامی که استرس عاطفی، جسمی یا روحی زیادی را تجربه می‌کنید، آدرنال شما دچار اضطراب می‌شود و منجر به اختلال در هورمون‌هایی مانند آدرنالین، کورتیزول و پروژسترون می‌شود.

ریحان که به عنوان tulsi نیز شناخته می‌شود، به تنظیم سطح کورتیزول کمک می‌کند، از این طریق به عنوان یک درمان طبیعی برای اضطراب و استرس عاطفی عمل می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که ریحان همچنین می‌تواند اندام و بافت‌های بدن را در برابر استرس شیمیایی از آلاینده‌ها و فلزات سنگین محافظت کند، که این عوامل دیگری هستند که می‌توانند منجر به عدم تعادل هورمون شوند.
۷ روش برای متعادل کردن هورمون‌ها به طور طبیعی
مرحله ۳: عدم تعادل عاطفی
طبق طب سنتی چینی، احساسات داخلی تأثیر مستقیمی بر سلامت فرد دارد و برطرف کردن عدم تعادل عاطفی، عوامل خارجی و انتخاب شیوه زندگی می‌تواند به جلوگیری از شرایط سلامتی ناشی از عدم تعادل هورمونی کمک کند.

پزشکان TCM معتقدند که احساس ترس باعث ایجاد بیماری در اندام‌های تولید مثل، کلیه‌ها و آدرنال می‌شود و سطح کورتیزول را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این می‌تواند به شرایط جدی مانند PCOS و ناباروری منجر شود. احساسات ناامیدی، بی حوصلگی و عدم بخشندگی باعث ایجاد بیماری در کبد می‌شود که می‌تواند منجر به عدم تعادل استروژن شود؛ و احساسات نگرانی و اضطراب می‌تواند در مورد انسولین در بدن مشکل ایجاد کند، که می‌تواند چندین هورمون را تحت تأثیر قرار دهد.

یکی از مؤلفه‌های اصلی تعادل هورمون‌ها به طور طبیعی رفع هرگونه عدم تعادل عاطفی است که با آن‌ها سر و کار دارید. می‌توانید این کار را با کاهش سطح استرس، غرق شدن در افکار شخصی و صرف وقت برای خود انجام دهید. تمرین مراقبه یا دعای شفابخشی می‌تواند بسیار مفید باشد و به همین ترتیب می‌توان تمرینات تنفس عمیق، گذراندن وقت در بیرون از منزل و هر روز ورزش کردن شود. روش‌های طب سنتی چینی مانند طب سوزنی و ماساژ نیز می‌تواند به بهبود تعادل هورمونی، مبارزه با استرس و بهبود جریان خون کمک کند.

احساسات و هورمون‌های بدن به هم متصل هستند، بنابراین با تلاش برای ایجاد تعادل در یکی، دیگری را تحت تأثیر قرار می‌دهید. اگر همیشه احساس استرس، عصبانیت، آشفتگی یا حتی ترس دارید، باید بدانید که این بر تعادل هورمون‌های بدن تأثیر می‌گذارد و می‌تواند به مشکلات سلامتی حتی بزرگتری نیز منجر شود. با بخشی از برنامه‌های روزمره خود، روی تعادل عاطفی خود کار کنید.
۷ روش برای متعادل کردن هورمون‌ها به طور طبیعی
مرحله ۴: از روغن‌های اساسی استفاده کنید
برای برقراری تعادل هورمون‌ها به طور طبیعی، مهم است که با دوری از محصولات مراقبت از بدن که با مواد شیمیایی بالقوه مضر از جمله DEA، پارابن، پروپیلن گلیکول و سدیم لوریل سولفات ساخته می‌شوند، سموم بدن را از بین ببرید. یک جایگزین بهتر، استفاده از محصولات طبیعی ساخته شده با ترکیباتی مانند روغن‌های ضروری، روغن نارگیل، کره شیا و روغن کرچک است.

کارگروه محیط زیست بیش از ۷۲۰۰۰ محصول را مورد ارزیابی قرار داده و آن‌ها را در یک راهنمای آسان برای درک بهتر قرار داده است تا اطمینان حاصل شود که منبعی برای امنیت خانواده خود دارید. امروز "بانک اطلاعات آرایشی و بهداشتی " EWG را برای توصیه‌هایی که باید از محصولات استفاده شده و اجتناب کنید بررسی کرده است.

برای جایگزینی محصولات مراقبت از بدن و تمیز کننده‌های سمی، از این روغن‌های اساسی متعادل کننده هورمون استفاده کنید:

• مریم گلی مرموک: مریم گلی مرموک به تعادل سطح استروژن کمک می‌کند، زیرا حاوی فیتواستروژن‌های طبیعی است. این می‌تواند برای تنظیم چرخه قاعدگی، تسکین علائم PMS، درمان نازایی و PCOS و حتی کاهش احتمال ابتلا به سرطان رحم و تخمدان استفاده شود. همچنین به عنوان یک درمان طبیعی برای عدم تعادل عاطفی مانند افسردگی و اضطراب عمل می‌کند. ۳-۵ قطره مریم گلی را برای کمک به حفظ تعادل سطح هورمون و تسکین استرس بر روی پوست اعمال کنید. برای رفع گرفتگی و درد، ۵ قطره مریم گلی را با ۵ قطره روغن نارگیل ترکیب و بر روی پوست ماساژ دهید.

• رازیانه: مشکلاتی که در سلامت روده وجود دارد باعث ایجاد واکنش‌های خود ایمنی از جمله اختلالات تیروئید می‌شود. برای استراحت بدن، بهبود هضم و سلامت روده، تقویت سوخت و ساز بدن و کاهش التهاب از اسانس رازیانه استفاده کنید. می‌توانید ۲ قطره رازیانه را بر روی شکم خود بمالید یا ۱-۲ قطره را به یک لیوان آب گرم یا چای اضافه کنید.

• اسطوخودوس: روغن اسطوخودوس حفظ تعادل عاطفی را تقویت می‌کند، زیرا می‌تواند به درمان اضطراب، افسردگی، خلقی و استرس کمک کند. همچنین می‌توان از آن برای تقویت خواب آرام و عمیق استفاده کرد که به متعادل کردن سطح هورمون‌ها نیز کمک می‌کند. ۵ قطره روغن اسطوخودوس را در خانه پخش کنید، ۵ قطره را به حمام آب گرم اضافه کنید یا ۳ قطره موضعی را روی معابد، پشت یا گردن یا مچ خود بمالید.

• چوب صندل: از اسانس چوب صندل می‌توان برای افزایش میل جنسی، کاهش استرس، تقویت آرامش، تقویت وضوح ذهنی و حتی کمک به ریلکسیشن استفاده کرد. این گیاه معطرعطر قدرتمند باعث ایجاد احساس آرامش می‌شود و منجر به کاهش کلی استرس می‌شود که می‌تواند منجر به عدم تعادل هورمون شود. عطر چوب صندل را به طور مستقیم از بطری استنشاق کنید یا ۲-۳ قطره را به مچ دست و کف پای خود بمالید.

• آویشن: روغن آویشن تولید پروژسترون را بهبود می‌بخشد و به درمان یا رفع مشکلات بهداشتی مانند ناباروری، PCOS، یائسگی، افسردگی، فیبروم، ریزش مو و بی خوابی کمک می‌کند. برای کمک به متعادل کردن هورمون‌های خود به طور طبیعی، ۲ قطره روغن آویشن را به یک حمام آب گرم اضافه کنید یا ۲-۳ قطره را با قطعات مساوی روغن نارگیل روی شکم خود بمالید.
۷ روش برای متعادل کردن هورمون‌ها به طور طبیعی
مرحله ۵: مکمل‌ها برای جبران کمبود‌های تغذیه‌ای
برای پر کردن کمبود‌های تغذیه‌ای که منجر به عدم تعادل هورمون می‌شود، گاهی اوقات مصرف مکمل‌ها ضروری است. در اینجا مکمل‌های برتر که برای ایجاد تعادل هورمونی مفید است ارائه شده اند:

• روغن گل مغربی یا پامچال شب: روغن گل پامچال حاوی اسید‌های چرب امگا ۶ مانند LA و GLA است که عملکرد هورمونی کلی را پشتیبانی می‌کند. مصرف مکمل روغن گل پامچال، به تسکین علائم قبل از قاعدگی و PCOS کمک می‌کند. همچنین به ایجاد یک محیط سالم برای حفظ آرامش کمک می‌کند.

• ویتامین D: ویتامین D. تقریباً مانند هورمون‌ها در بدن عمل می‌کند و پیامد‌های مهمی برای پایین نگه داشتن سطح التهاب دارد. به همین دلیل است که افرادی که در مناطق تاریک زندگی می‌کنند، اغلب دچار افسردگی فصلی و سایر مشکلات سلامتی می‌شوند، مگر اینکه آن‌ها مکمل ویتامین D. را مصرف کنند. آفتاب واقعا بهترین راه برای بهینه سازی میزان ویتامین D. است، زیرا پوست برهنه در صورت مواجهه با آفتاب، ویتامین D. به خودی خود در بدن ذخیره می‌کند. حتی مقادیر اندکی از نور مستقیم خورشید نیز برای دریافت این ویتامین کافی است. در صورتی که در مناطق تاریک یا در زمستان و در روز‌هایی که در معرض آفتاب نیستند، سعی کنید روزانه حدود ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ IU ویتامین D۳ را دریافت کنید.

• آب گوشت: آبگوشت یا استخوان برای تقویت دستگاه گوارش مفید است و مواد مغذی قابل جذب را برای بدن دریافت می‌کند. مصرف آب گوشت یا استخوان یا پودر پروتئین ساخته شده از مایع استخوانی به ویژه برای سلامتی مفید است، زیرا حاوی ترکیبات درمانی مانند کلاژن، پرولین، گلیسین و گلوتامین است که این پودر برای تقویت سلامت کلی است.

• پروبیوتیک: پروبیوتیک می‌تواند به ترمیم روده کمک کند، که به نوبه خود می‌تواند هورمون‌های بدن را متعادل کند. هنگامی که ذرات غذایی غیر قابل هضم، مانند گلوتن، مثلاً از طریق روده شما به جریان خون خود نشت کنند، باعث ایجاد التهاب ناشی از بیماری می‌شود که بر سلامت کل بدن تأثیر می‌گذارد - خصوصاً غدد مانند تیروئید که مستعد افزایش التهاب هستند. بیشتر مبتلایان به مشکلات روده، کمبود پروبیوتیک در روده خود دارند. پروبیوتیک‌ها باکتری‌های سالم هستند که در واقع می‌توانند تولید و تنظیم هورمون‌های کلیدی مانند انسولین، گرلین و لپتین را بهبود ببخشند.
۷ روش برای متعادل کردن هورمون‌ها به طور طبیعی
مرحله ۶: مراقب دارو‌ها و قرص‌های ضدباروری باشید
آیا از عوارض دارویی که مصرف می‌کنید آگاه هستید؟ برخی از آن‌ها می‌توانند تعادل هورمون‌ها را مختل کنند و منجر به عوارض جانبی مانند خستگی، تغییر اشتها، تغییر حالت خواب، میل جنسی پایین، غم و اندوه و حتی افسردگی شوند. برخی از دارو‌هایی که باعث اختلال در تعادل هورمون می‌شوند شامل کورتیکواستروئید‌ها، محرک‌ها، استاتین‌ها، آگونیست‌های دوپامین، رکسینوئید‌ها و گلوکوکورتیکوئید‌ها هستند. مراقب دارو‌های خود باشید، در مورد عوارض جانبی با پزشک خود مشورت کرده و در صورت امکان گزینه‌های طبیعی را جستجو کنید.

دارو‌های ضد باروری یکی دیگر از دارو‌های خطرناک است که سطح هورمون را تغییر می‌دهد. "قرص ضدباروری" نوعی از هورمون درمانی است که سطح استروژن را به حدی خطرناک می‌کند که می‌تواند عوارض بسیاری ایجاد کند. اگرچه راه‌های دیگری (ایمن تر) برای جلوگیری از بارداری وجود دارد. مطالعات نشان می‌دهند که خطرات سلامتی در استفاده از دارو‌های شیمیایی، به ویژه طولانی مدت باعث ایجاد علائمی مانند:

• افزایش خونریزی بین چرخه‌ها
• افزایش خطر خونریزی رحم، لخته شدن خون، حمله قلبی و سکته مغزی
• میگرن
• افزایش فشار خون
• افزایش وزن
• درد در کمر و پشت بدن
• تغییرات خلق و خوی
• حالت تهوع
• تومور‌های خوش خیم کبد
۷ روش برای متعادل کردن هورمون‌ها به طور طبیعی
مرحله ۷: بیشتر بخوابید
هر شب ۷-۸ ساعت بخوابید. کمبود خواب یا ایجاد اختلال در ریتم شبانه روزی طبیعی می‌تواند یکی از بدترین عادت‌ها در عدم تعادل هورمون باشد. زیرا هورمون‌های شما طبق برنامه کار می‌کنند! کورتیزول، "هورمون استرس" در نیمه شب تنظیم می‌شود؛ بنابراین، افرادی که دیر به رختخواب می‌روند هرگز از استرس خود فرار نمی‌کنند / بلکه مجبورند که به استرس پاسخ دهند.

کمبود خواب، استفاده طولانی مدت از کورتیکواستروئید‌ها و استرس مزمن بزرگترین کمک کننده به افزایش سطح بالای کورتیزول هستند. در گزارشی که در ژورنال غدد درون ریز و متابولیسم در هند منتشر شده است آمده است: "استرس می‌تواند منجر به تغییر در سطح بسیاری از هورمون‌ها از جمله گلوکوکورتیکوئید‌ها، کاتکول آمین‌ها، هورمون رشد و پرولاکتین شود. "

خواب به متعادل نگه داشتن هورمون‌های استرس، ایجاد انرژی کمک می‌کند و به بدن اجازه می‌دهد تا به درستی بازیابی شود. استرس بیش از حد و خواب ضعیف با سطوح بالاتر کورتیزول صبحگاهی، کاهش ایمنی، مشکل در عملکرد کار و حساسیت بیشتر در برابر اضطراب، افزایش وزن و افسردگی همراه است. برای به حداکثر رساندن عملکرد هورمون، در حالت ایده آل سعی کنید تا ساعت ۱۰ شب به رختخواب بروید. تا حد امکان با یک چرخه منظم خواب و بیدار شوید.
۷ روش برای متعادل کردن هورمون‌ها به طور طبیعی
منبع: draxe
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
هم اکنون دیگران میخوانند
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین