bato-adv

سیاست‌های تنطیم بازار برای کنترل قیمت سیب‌زمینی و برنج

سیاست‌های تنطیم بازار برای کنترل قیمت سیب‌زمینی و برنج
قیمت سیب‌زمینی در برخی از میوه‌فروشی‌ها به ۱۵ هزار تومان رسیده، اما از امروز شنبه شانزدهم بهمن شاهد عرضه این کالا با رقم ۱۰ هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار بودیم
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۲ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

فرارو- سیب‌زمینی گران شده؛ این خبری است که در یکی‌دو روز گذشته به تیتر یک برخی از سایت‌های اقتصادی بدل شده. گزارش‌ها از سطح شهر نشان می‌دهد قیمت یک کیلو سیب‌زمینی در برخی از میوه‌فروشی‌ها به ۱۵ هزار تومان رسیده و در بعضی فروشگاه‌های آنلاین شاهد فروش این کالا با رقم‌های بالاتری هستیم. اسماعیل قادری‌فر، مدیرعامل سازمان تعاون روستایی روز جمعه طی مصاحبه‌ای دو عامل صادرات و سیل اخیر جنوب کشور را مهمترین دلایل افزایش قیمت سیب‌زمینی دانسته و دولت هم گرانی این کالا را پذیرفته. چون قرار است از امروز شاهد عرضه تنظیم بازار سیب‌زمینی در سطح شهر باشیم. به‌طوری که از امروز در میادین میوه و تره‌بار سیب‌زمینی کیلویی ۱۰ هزار تومان فروخته می‌شود. شرایط برنج هم تقریبا به همین شکل است. در خبر‌ها قیمت برنج درجه یک ایرانی از مرز کیلویی ۱۰۰ هزار تومان عبور کرده و گفته می‌شود با سیاست‌های تنظیم بازار از هفته آینده شاهد بازگشت آرامش به بازار این کالا خواهیم بود.

قیمت سیب‌زمینی؛ کیلویی ۱۵ هزار تومان؟

قیمت سیب‌زمینی در نیمه بهمن امسال در بازار از آمار‌های رسمی دی‌ماه فراتر رفته است. در حالی که مرکز آمار ایران اعلام کرد ماه گذشته به‌طور متوسط قیمت سیب‌زمینی کیلویی ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان بوده، اما در خبر‌ها می‌شنویم ارزش این کالا در برخی از میوه‌فروشی‌ها به ۱۵ هزار تومان رسیده است. برای بررسی صحت و سقم این موضوع سراغ سایت‌های خرید و فروش اینترنتی رفتیم. مثلا در یکی از آن‌ها بابت خرید یک کیلو سیب‌زمینی باید ۲۰ هزار تومان پرداخت کرد و در یکی دیگر از آن‌ها ۱۵ هزار تومان. اسماعیل قادری‌فر مدیر عامل سازمان تعاون روستایی دیروز جمعه پانزدهم بهمن در گفتگو با خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان علت افزایش قیمت سیب‌زمینی طی روز‌های گذشته را دو عامل سیل جنوب کشور و صادرات این کالا به خارج از ایران دانسته است. او گفته سیل اخیر در جنوب بیش از ۷۰ هزارتن سیب‌زمینی و سایر محصولات کشاورزی را از بین برده است. دولت گرانی سیب‌زمینی را قبول کرده و از امروز شنبه شانزدهم بهمن قرار است شاهد توزیع تنظیم بازاری این کالا در میادین میوه و تره‌بار با قیمت مصوب باشیم.

قیمت برنج درجه یک ایرانی؛ کیلویی ۱۰۰ هزار تومان؟

قیمت برنج ایرانی از ۱۰۰ هزار تومان عبور کرد. این خبری است که ظرف یکی دو روز گذشته در خروجی برخی از سایت‌های اقتصادی دیده می‌شود. وقتی نگاهی به فروشگاه‌های آنلاین می‌کنیم، می‌بینیم برای بسته‌های ۱۰ کیلویی برنج درجه یک هاشمی رقم یک میلیون و ۱۰۰ تا یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان را درنظر گرفته‌اند. یعنی ارزش هر کیلو برنج هاشمی معادل ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان است. این در حالی است که مرکز آمار ارزش این کالا را در ماه گذشته به‌طور متوسط کیلویی ۵۷ هزار تومان اعلام کرده بود. همزمان با افزایش قیمت سیب‌زمینی در روز‌های گذشته شاهد گران شدن برنج در بازار هم بودیم و مدیر عامل سازمان تعاون روستایی مهمترین دلیل رشد قیمت این کالا را افت تولید آن طی ماه‌های گذشته دانسته است.

سیاست‌های تنظیم بازار برای کنترل قیمت سیب‌زمینی و برنج

دولت افزایش قیمت سیب‌زمینی را قبول کرده و از امروز شنبه شانزدهم بهمن شاهد سیاست‌های تنظیم بازار برای کنترل نرخ این کالا هستیم. قرار است از امروز سیب‌زمینی به قیمت کیلویی ۱۰ هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار عرضه شود. البته رقم ۱۰ هزار تومان کمترین نرخ برای یک کیلو سیب‌زمینی نیست و مثلا در سامانه بازرگام این کالا را می‌شود با رقم ۹ هزار و ۸۰۰ تومان خرید. البته نباید فراموش کنیم سامانه بازرگام رقمی را هم از مشتری بابت هزینه ارسال دریافت می‌کند. همچنین برای مهار قیمت برنج گفته می‌شود از اواخر هفته عرضه این کالا در استان‌هایی که کمبود دارند، صورت می‌گیرد و تا بازار آن آرام بگیرد.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین