bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۵۳۲۳۵۸

واکنش ایران به اقدام آمریکا: کافی و سازنده نیست

واکنش ایران به اقدام آمریکا: کافی و سازنده نیست
شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتی نمایش رفع تحریم را اقدامی سازنده ندانست و نوشت: انتفاع اقتصادی واقعی، موثر و قابل راستی‌آزمایی ایران، شرط لازم برای شکل‌گیری توافق است.
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۴ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

فرارو- در تازه ترین تحول پیرامون مذاکرات احیای برجام، آمریکا برخی مجوز معافیت از تحریم را در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران تمدید کرده است. وزارت خارجه آمریکا گفته این مجوز برای ادامه گفت‌وگوهای مهم در چارچوب مذاکرات وین لازم بوده است.

از سوی ناظران این اقدام آمریکا آغاز مسیر بازگشت به برجام تلقی شده است. با این حال مقامات ایران واکنش محتاطانه‌ای به آن داشته‌اند. 

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی که نهاد سیاستگذار در مذاکرات هسته‌ای است، عصر امروز (شنبه) در واکنش به اقدام تازه آمریکا، نوشت: انتفاع اقتصادی واقعی، موثر و قابل راستی‌آزمایی ایران، شرط لازم برای شکل‌گیری توافق است.

او تصریح کرد: "نمایش رفع تحریم اقدامی سازنده تلقی نمی‌شود." 

همچنین امروز حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، درباره مذاکرات وین گفت: "در برخی از بخش‌ها توافقاتی حاصل شده است".

او همچنین در واکنشی کوتاه به تمدید مجوز معافیت از تحریم در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران از سوی آمریکا اظهار کرد "لغو برخی از تحریم‌ها به معنای واقعی خود می‌تواند ترجمان حسن نیت‌شان باشد."

امیرعبداللهیان گفت: "ما تضمین را در همه سطوح سیاسی، حقوقی و اقتصادی مطالبه کردیم. در بخش هایی از آن توافقاتی حاصل شده، اما هنوز هیات مذاکره کننده ایران با جدیت اخذ تضمین ملموس از طرف‌های غربی برای پایبندی آنها بر تعهداتی که بر مبنای توافق وین حاصل شود را دنبال خواهند کرد".

صبح امروز نیز سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه درباره اقدام آمریکا گفت: «اخباری که امروز شنیده می‌شود در خصوص ابعاد رفع تحریمی هسته‌ای است و همه می‌دانند که این کفایت نمی‌کند و کافی نیست.» 

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
بلدی یعنی به جای جملات منفی گفته شود امیدوار کننده است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
با سلام . تجارب نشان داده که هر کشوری در جهان در برهه ای از زمان دچار کسرس بودجه می شود . اما روش های متفاوتی را انتخاب می کنند . مثلا در المان مرکل برای جبران کسری بودجه دولت خویش ساختار اداری را اصلاح کرد و از کاهش هزینه های جاری علاوه بر افزایش بودجه عمرانی نیاز نقدینگی دولت خود را تامین کرد . حتی انقدر انظباط مالی ایجاد کرد که هزینه های جاری 30% بودجه سالانه را بخود اختصاص داد و 70% به هزینه های عمرانی اختصاص داد . اما در تاریخ ایران همیشه هزینه های جاری خیلی بیشتر از هزینه های عمرانی بوده و اکنون نیز می باشد . و دولت نیاز نقدینگی خودش را همیشه از افزایش قیمت خودرو .لوازم خانگی .صنعتی تامین کرده است . بجای اینکه تلاش کند از طریق کاهش هزینه جاری جبران کند . در نتیجه مردم همیشه شاهد قدرت خرید هستند . در دولت دوازدهم حتی از طریق فروش ارز در بازار ازاد . و غیره نقدینگی خود را تامین می کرد . الان هم 80% بودجه به هزینه های جاری اختصاص یافته است . و اگر مجلس تصویب کند و ساختار اداری اصلاح نشود . در سل 1401 مردم شاهد شدید قدرت خرید و گرانی خودرو و لوازم خانگی و صنعتی و ارزاق خواهند بود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
پول پول پول
فقط این میتونه ایران رو نرم کنه ولی امریکاییها خیلی مرد رندند و فقط تو کار شوآف هستند
ایرانی آباد و آزاد
United States of America
۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
متاسفانه بیشترین مسئله ای که باعث ناراحتی مردم در کنار این گرانی و تورم و هرج و مرج قیمت ها و هزینه ها و انزوای مردم و کشور و زندگی سخت می شود ...عدم صداقت و شفافیت مسئولین و نظام است که با صدق و صفا با مردم صحبت نمی کنند و دائما در حال پنهانکاری و انکار و تکذیب و... هستند و مردم باید از کانال های فضای مجازی و رسانه های انور آبی و منتقد قسمتی از حقایق را متوجه شوند و این دره بی اعتمادی مردم با نظام و دولتمردان را هر روز عمیق تر می کند متاسفانه و این ۴۳ ساله مردم رد زجر می دهد..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
مسلما رفع تحریم ها و رفع فلاکت مردم از نظر شما که در کاخ زندگی می کنید و جانتان به تحریم ها بسته است ، خوب نیست
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۸
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
داماد عزیزتون چنان که باید از این اقدام آمریکا بهره نمی برند لابد !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
جناب دبیر شورای عالی امنیت ملی، ما هنوز منتظر آتش زدن برجامیم. راستی اونایی که دم از مذاکره میزدن هم که استعر فرح در انتظارشون بود، چی شد پس؟ الان خوب شد همه چی دیگه
افشین
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
دیگه تایید مذاکره برجامی که اینهمه ناز و ادا نداره!
دیگه همه میدانند که کره جنوبی هم درحال مذاکره برای انتقال دلارهای ایران است و چین هم با چراغ سبز امریکا نه تنها خرید نفت / البته چون " کشور دوست و برادر است " با تخفیف از ایران را شروع کرده که در فولاد هم سرمایه گذاری هنگفتی را شروع کرده (منبع اقتصاد نیوز )
تازه روزنامه النهار حزب الله هم خبر از ملاقات مقامات ایران و امریکا در آلمان میدهد!
راستی چرا النهار باید خبر ملاقات مقامات ایرانی و آمریکایی در آلمان را آنهم از قول دویچه وله / صدای آلمان منتشر کنه ؟
به نظر من مردم ایران نه تنها مخالفتی با مذاکره ایران و امریکا ندارند که از ان استقبال هم میکنند پس این پنهان کاری دلیلش چی است ؟
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین