bato-adv
bato-adv

«شکافتن مسیر نقطه‌گذاری شده»؛ انیمیشنی فلسفی دربارۀ زندگی و عشق

«شکافتن مسیر نقطه‌گذاری شده»؛ انیمیشنی فلسفی دربارۀ زندگی و عشق
سریال «شکافتن مسیر نقطه‌گذاری شده» (Tear Along The Dotted Line) انیمیشنی عمیق و مفرح دربارۀ مرد ۳۷ ساله‌ای است که در مسیر سفری که همراه دوستانش می‌رود، به مسیر زندگی خودش از نوجوانی تا امروز نگاه می‌کند و دربارۀ تصمیمات و احساسات خودش فکر می‌کند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۲۰ بهمن ۱۴۰۰

فرارو- زیروکالکاره یک هنرمند کارتونیست ایتالیایی است که مهارت بالایی در به تصویر کشیدن اضطراب‌ها و ترس‌های عمیق و فلسفی دارد و انگار خودش هم خیلی با چنین حالاتی نا آشنا نیست. حالا او یک سریال انیمیشن دربارۀ خودش ساخته است که اندوه فلسفی و کمدی در آن با هم ترکیب شده‌اند.

به گزارش فرارو؛ داستان این سریال دربارۀ کارتونیستی ملقب به زیرو است که ۳۷ سال دارد و در رم زندگی می‌کند. او دربارۀ تصمیمات و انتخاب‌هایی که در گذشته، حال و آینده‌اش داشته و خواهد داشت، احساسی عمیق از اندوه و اضطراب دارد.

«شکافتن مسیر نقطه‌گذاری شده»؛ انیمیشنی فلسفی دربارۀ زندگی و عشق
او اولین ملاقات با محبوبش آلیس را به یاد می‌آورد؛ زمانی که هر دوی آن‌ها هفده ساله بودند. در آن ملاقات زیرو سعی می‌کرد که خیلی چیزی را سخت و جدی نگیرد و به همین خاطر وقتی دوست مشترکشان سارا آن‌ها را به هم معرفی کرد، او زیاد با آلیس صحبت نکرد.
 
آن‌ها انگار از هم خوششان آمده بود، اما در عمل فقط چند جمله دربارۀ سیگار کشیدن یا نکشیدن صحبت کردند. اما بعدا از طریق پیامک ساعت‌ها و ساعت‌ها با هم حرف زدند. چرا رابطۀ آن‌ها عمیق‌تر نشد؟ چون وجدان و آگاهی زیرو (که او آن را در هیبت یک آرمادیلوی بزرگ می‌بیند) دائما به او می‌گفت که باید مبهم حرف بزند و خیلی احساساتش را بروز ندهد.
«شکافتن مسیر نقطه‌گذاری شده»؛ انیمیشنی فلسفی دربارۀ زندگی و عشق
اما در گذشته‌ای نزدیک‌تر زیرو و دو دوستش سارا و سکو را می‌بینیم که دارند با هم به شهر محل زندگی آلیس سفر می‌کنند. سفری که خاطرات زیرو را زنده می‌کند. وقتی آن‌ها به مقصد می‌رسند زیرو متوجه حقایقی می‌شود که احساسات او و البته احساسات مخاطب را عمیقا تحت تاثیر می‌دهند.
 
سریال انیمیشن «شکافتن مسیر نقطه‌گذاری شده» از این جهت که افکار و احساسات زیرو را به شکل یک موجود عجیب و غریب در بیرون از خودش نشان می‌دهد تا حدی ما را به یاد انیمیشن (Inside Out) می‌اندازد. این سریال گاهی واقعا حالتی سوررئال دارد و بیشتر اوقات علی‌رغم مضمون عمیقی که دارد مفرح و خنده‌دار هم هست.
 
در هر کدام از قسمت‌های حدودا بیست دقیقه‌ای این سریال داستانی از دوران جوانی زیرو را می‌بینیم که شخصیت‌های آلیس و سارا در بیشتر آن‌ها حضور دارند. اما در چند دقیقۀ پایانی هر قسمت وقایع زمان حال را می‌بینیم که اتفاقا این بخش‌ها بهترین بخش‌های سریال هستند.
تماشای کل شش قسمت این سریال روی هم کمتر از دو ساعت زمان می‌برد و آنقدر جاذبه و عمق در آن هست که به صرف این مقدار زمان بیارزد. هم طراحی و هم مضمون سریال کشش و گیرایی زیادی دارند و ترکیب عجیب و جالب‌توجهی از خنده، اندوه و تفکر را در این اثر می‌شود دید.
 
  • کارگردان و نویسنده: زیروکالکاره (Zerocalcare)
  • امتیاز: ۸.۷/۱۰
منبع: decider
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین