bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۵۴۸۴

افزایش تنش ها و آماده باش نظامی در بولیوی

تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۲۴ آذر ۱۳۸۶

نیروهای پلیس و ارتش بولیوی به حالت آماده باش در آمده اند. قرار است در چهار استان کلیدی این کشور که از لحاظ منابع طبیعی بسیار غنی هستند، تظاهرات های گسترده ای در حمایت از خودمختاری انجام شود. 

امکان این وجود دارد که استان های سانتا کروز، تاریجا، بنی و پاندو در راهپیمایی های روز شنبه (۱۵ دسامبر) اعلان خودمختاری کنند.

سانتا کروز که از لحاظ منابع طبیعی غنی ترین استان بولیوی شناخته شده، از همین حالا نظام مالیاتی جدیدی برای خود در نظر گرفته است.

چهار استان یاد شده به شدت با پیش نویس قانون اساسی جدید بولیوی که در آن نقش دولت مرکزی در امور اقتصادی افزایش یافته مخالف اند.

بیشتر منابع نفت و گاز بولیوی در سانتا کروز واقع است. این استان همچنین از لحاظ کشاورزی بسیار اهمیت دارد.

مجلس ملی بولیوی که طرفداران ايوو مورالس، رئیس جمهور بولیوی در آن اکثریت دارند، طرح قانون اساسی بحث برانگیزی را تصویب کرده است.

این مصوبه که هنوز باید به همه پرسی عمومی گذاشته شود، قدرت رئیس جمهور را تقویت می کند و تدابیر جدیدی برای توزیع ثروت بین استان های ثروتمند و فقیر در نظر گرفته است. 

مورالس می گوید که می خواهد با اصلاح قانون اساسی کشورش به مردم بومی بولیوی قدرت بیشتری تفویض کند، اما برنامه اصلاحات وی به اختلافات قومی و طبقاتی در بولیوی دامن زده است.

مجلس سانتا کروز قانونی را تصویب کرده است که بر اساس آن این استان می تواند "دو سوم" درآمدهای مالیاتی خود را حفظ کند.

سه استان دیگر یعنی تاریجا، بنی و پاندو هم در نظر دارند خودمختاری خود را اعلام و آن را برای تأیید نهایی به همه پرسی بگذارند.

اما ايوو مورالس نسبت به اعلان خودمختاری این استان ها هشدار داده و نیروهای کمکی پلیس و ارتش را به منطقه اعزام کرده است.

گفته می شود دست کم ۴۰۰ مأمور پلیس به سانتا کروز فرستاده شده اند. ارتش هم برای دفاع از ساختمان های دولتی به حالت آماده باش درآمده است. 

مورالس خواستار گفتگو با مقام های استان های ناراضی است. او هشدار داده که درباره تمامیت ارضی و اتحاد ملی کشورش مذاکره نخواهد کرد.
برچسب ها: بولیوی
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین