bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۵۵۵۵۲۲

(ویدئو) دانشجویان افغان پس از تسلط طالبان در عراق فارغ التحصیل می‌شوند

شکیلا محمدی و عصمت الله سهاک از جمله ۱۱۰ دانشجوی افغان هستند که پس از تسلط طالبان در کابل در سال ۲۰۲۱ برای تکمیل تحصیلات خود به سلیمانیه در عراق سفر کردند.
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۱

شکیلا محمدی دانشجوی اهل افغانستان که در سلیمانیه عراق تحصیل می‌کند آخرین بار در اکتبر ۲۰۲۱ از زادگاهش دیدن کرد.

به گزارش فرارو، این دانشجوی حقوق ۲۲ ساله که که از آن زمان تاکنون در سلیمانیه زندگی می‌کند، گفت: در آن زمان نمی‌دانستم که این آخرین باری است که می‌توانم زادگاه مورد علاقه خود سفر کنم.

او گفت:، اما روز تخلیه ما، وقتی با مادر و پدرم خداحافظی کردم، متوجه شدم که برای مدت طولانی نمی‌توانم آن‌ها را ببینم.

از زمان تصرف کابل توسط طالبان در آگوست ۲۰۲۱، دختران عمدتاً از رفتن به مدارس متوسطه منع شده‌اند. دانشگاه آمریکایی افغانستان بسته شد و دانشجویان آن از آینده شان نامطمئن مانده بودند.

عصمت الله سهاک، یکی دیگر از دانشجویان افغان در سلیمانیه گفت: پیش بینی می‌کردم که تحصیلاتم به معنای واقعی کلمه به پایان برسد.

پس از چندین هفته مطالعه آنلاین، به محمدی و سهاک این فرصت داده شد که برای ادامه تحصیل در دانشگاه آمریکایی به کردستان عراق سفر کنند.

آن‌ها با استناد به سابقه طولانی جنگ در عراق گفتند که در ابتدا نگران بودند. محمدی گفت: واقعاً می‌ترسیدم به اینجا بیایم. فکر می‌کردم به جای بهتری نمی‌روم.

وی گفت زمانی که او در منطقه کردستان شمال عراق مستقر شد، که معمولا با ثبات‌تر از سایر مناطق عراق به شمار می‌رود، ترس او به سرعت کمرنگ شد و او احساس آرامش کرد.

از ۱۱۰ دانشجوی افغانی که برای تکمیل تحصیلات خود به سلیمانیه سفر کردند، ۳۲ نفر از جمله محمدی و سهاک در اوایل ماه جون فارغ التحصیل شدند.

حالا با در دست داشتن مدرک لیسانس، می‌خواهند فوق لیسانس خود را در خارج از کشور به پایان برسانند، به امید روزی که بتوانند به خانه برگردند.

برای سهاک، فرصت تکمیل تحصیلات، امتیازی است که انتخاب او را به سمت معلم شدن سوق داد.

محمدی امیدوار است که وکیل شود و به جامعه نشان دهد که دختران می‌توانند در سطح بین المللی وکالت کنند.

بر اساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، افغان‌ها یکی از بزرگترین جمعیت پناهجویان در سراسر جهان را تشکیل می‌دهند. ۲.۶ میلیون پناهجوی افغان ثبت نام شده اند که ۲.۲ میلیون آن تنها در ایران و پاکستان هستند.

(ویدئو)

 

(ویدئو)

 

(ویدئو)

 

(ویدئو)

 

(ویدئو)

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین