bato-adv

خرید ربع سکه از بورس؛ همه‌چیز درباره شرایط و نحوه دریافت

خرید ربع سکه از بورس؛ همه‌چیز درباره شرایط و نحوه دریافت
امکان دریافت ربع‌سکه بعد پنج روز کاری از ثبت‌ سفارش در بورس وجود دارد. اوراق گواهی غیرقابل فروش هستند و نهایتا می‌شود برای خرید پنج قطعه اقدام کرد
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۶ - ۲۰ دی ۱۴۰۱

فرارو- مهدی نقی‌پور؛ عرضه ربع‌سکه در بورس از روز شنبه ۲۴ دی آغاز می‌شود. بانک مرکزی به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی بازار با هدف کنترل قیمت‌ها و هدایت تقاضا تصمیم گرفته ۵۰۰ هزار قطعه ربع‌سکه بهار آزادی را از طریق بورس کالا بفروشد که شرایط عرضه آن تاحدودی با تمام‌سکه مرکزی تفاوت دارد. درحالی که سررسید اوراق گواهی سپرده تمام‌سکه مرکزی شش ماهه است، اما خریداران ربع‌سکه از بورس می‌توانند پنج روز کاری بعد از ثبت سفارش برای دریافت سکه‌ها به شکل فیزیکی راهی خزانه بانک شوند.

شرایط خرید ربع‌سکه از بورس

به گزارش فرارو، شرایط خرید ربع‌سکه از بورس در سه بخش خلاصه می‌شود. اولین چیزی که برای خرید ربع‌سکه بهار آزادی از بورس تعیین شده، شرط سنی خریدار است و آن‌هایی که حداقل ۱۸ سال سن دارند، می‌توانند برای خرید ربع‌سکه از بورس اقدام کنند. موضوع دوم به سقف تعداد ربع‌سکه‌ای برمی‌گردد که هر کد بورسی می‌تواند برای خرید آن اقدام کند. از قرار هر کد بورسی نهایتا مجاز به ثبت سفارش پنج عدد ربع‌سکه است و حداقل تعداد مجاز برای ثبت سفارش یک عدد سکه (۱۰۰ برگه اوراق) خواهد بود. آنطور که درباره جزییات عرضه ۵۰۰ هزار ربع‌سکه بهار آزادی اعلام شده، خریدار باید موقع تحویل هزینه‌های دیگری مثل هزینه‌های انبارداری و مالیات را هم بپردازد. چون بعد از روز پنجم اسفند که مهلت تحویل فیزیکی سکه‌ها به خریداران است، به‌شکل روزانه هزینه انبارداری هم اضافه می‌شود که البته این عدد روزی ۱۰۰ تومان به ازای هر قطعه است. از طرفی علاوه بر هزینه انباردای، مالیات بر ارزش افزوده هم (یک درصد هزینه انبارداری) محاسبه و از خریدار دریافت می‌شود. البته در بورس هزینه انبارداری برای جبران خدمات انبار مثل نگهداری، حفاظت فیزیکی، بیمه انبار واین چیزهاست و غیر از هزینه‌های تعیین شده، مبلغ دیگری به انباردار پرداخت نمی‌شود.

نحوه خرید ربع‌سکه از بورس

خرید ربع‌سکه در بورس از روز شنبه ۲۴ دی امکان‌پذیر است. سازمان بورس کالا با اعلام این خبر مهلت خرید ربع‌سکه از بورس را سه روز کاری یعنی تا پایان معاملات روز دوشنبه ۲۶ دی درنظر گرفته است. در توضیح نحوه خرید ربع‌سکه از بورس باید بگوییم که ربع‌سکه به‌شکل اوراق گواهی عرضه می‌شود و هر قطعه معادل ۱۰۰ اوراق گواهی است. به‌همین خاطر است که حین سفارش در سامانه معاملات باید به عدد وارد شده مضربی از۱۰۰ باشد و سقف خرید ربع‌سکه از بورس معادل ۵۰۰ اوراق گواهی (پنح قطعه ربع‌سکه) خواهد بود. نکته بعدی درباره نحوه خرید ربع‌سکه از بورس این است که خریدار می‌تواند پنج روز کاری بعد از ثبت‌سفارش به خزانه بانک برود و برای دریافت سکه به‌صورت فیزیکی اقدام کند، اما امکان دریافت سکه زودتر از پنج روز کاری وجود ندارد. ناگفته نماند که اوراق گواهی ربع‌سکه قابل فروش به دیگران نیست و این کار یک جور سیاست برای کنترل هیجان‌های احتمالی در خرید و فروش و افزایش قیمت‌ها صورت می‌گیرد. برای تحویل گرفتن ربع‌سکه از خزانه بانک‌ها، لازم است خود خریدار یا نماینده قانونی او بعد از هماهنگی با خزانه و دریافت نوبت دریافت کالا، در زمانی که اعلام می‌شود، همراه با مدارک احراز هویت مراجعه کند. نکته آخر این است که ربع سکه‌های تحویل داده شده به مشتریان بدون وکیوم خواهد بود.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین