bato-adv

اگر اخراج شدید، و اکنون شرکت شما را می‌خواهد، چه کاری باید انجام دهید؟

اگر اخراج شدید، و اکنون شرکت شما را می‌خواهد، چه کاری باید انجام دهید؟
تحمل اخراج هرگز آسان نیست. من دو بار اخراج را در شغلم تجربه کرده ام و هر بار غم از دست دادن شغلم و هویتم را که در عنوان و سازمانم خلاصه شده بود، خوردم. بعد از اولین اخراج، به یاد می‌آورم که از رئیسم، مدیران و شرکت بسیار عصبانی بودم. مدام از خودم می‌پرسیدم چرا اخراجم کردند در حالی که دیگران هنوز در کار بودند و آخرین مکالمه با منابع انسانی را در ذهنم مرور می‌کردم. اجازه دادم کینه بر من حاکم شود و باعث استرس و اضطراب بی‌موردم شد. اما من تنها نیستم.
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱

با نزدیک شدن به پایان سال، بسیاری از سازمان‌ها نیروی کار خود را اخراج می‌کنند. بر اساس نظرسنجی اخیر KPMG، بیش از نیمی از مدیران عامل ایالات متحده درحال بررسی اخراج و تجدید ساختار سازمان‌های خود در پیش‌بینی رکود اقتصادی سال ۲۰۲۳ هستند.

به گزارش دنیای اقتصاد، در هفته‌های اخیر سرتیتر رسانه‌ها مملو از موجی از اخراج‌ها شده است. شرکت‌های Barclays، Citigroup، Meta، Redfin، Salesforce و Stripe تنها تعدادی از سازمان‌هایی هستند که مشاغل خود را کاهش داده‌اند. توییتر نیز اخیرا کارکنان خود را اخراج کرده است، اما ایلان ماسک، مالک جدید، این اخراج‌ها را رهبری کرد که بیشترین توجه را به خود جلب کند. حدود ۳۷۰۰ کارمند توییتر در این ماه اخراج شدند. به برخی از آن‌ها از طریق ایمیل اطلاع داده شد، در حالی که برخی دیگر متوجه شدند که دیگر شاغل نیستند؛ زیرا نمی‌توانند به حساب‌های توییتر یا ایمیل خود دسترسی داشته باشند. بلافاصله پس از آن، از بسیاری از کارکنان توییتر خواسته شد پس از اخراج دوباره به آنجا برگردند. اکنون تعدادی از کارکنان باید به محل کاری برگردند که قبلا آن‌ها را اخراج کرده است.

اخیرا بازگشت نیروی کار به کارفرمایان سابق رواج پیدا کرده است. با توجه به گستردگی سازمان‌هایی که کارگران را اخراج می‌کنند، توییتر ممکن است آخرین شرکتی نباشد که از کارگران اخراج‌شده خود درخواست می‌کند که به کار بازگردند؛ و در این شرایط سخت اقتصادی، ممکن است برخی از کارگران چاره دیگری نداشته باشند جز اینکه بپذیرند و به سازمانی برگردند که زمانی به آن‌ها گفته بود میز‌های خود را ترک کنند؛ بنابراین سوال این است: چگونه به محل کاری که از آن اخراج شده اید برمی گردید؟ اگر تصمیم دارید به یک کارفرمای سابق بپیوندید سه نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

۱- تعیین اهداف جدید

پیوستن به یک کارفرمای سابق و رفتاری که انگار هیچ چیز تغییر نکرده است می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد. اما اگر سازمان مجبور به تغییر ساختار شده باشد، به احتمال زیاد شرکتی که زمانی برای آن کار می‌کردید، متحول شده است؛ به همین دلیل، بهتر است طوری رفتار کنید که انگار با یک کارفرمای جدید کار جدیدی را آغاز کرده‌اید. البته این کار می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. اما در صورت امکان، سعی کنید در اطراف این فرصت جدید کمی هیجان ایجاد کنید؛ که می‌تواند به معنای تازه کردن وسایل در کمد شما یا بیرون رفتن برای یک وعده غذایی جشن با خانواده و دوستان باشد. یا حتی شروع به فکر کردن در مورد اولین تعطیلاتی کنید که ممکن است پس از رسیدن به نقش خود داشته باشید.

سعی کنید روی کار‌های کلیدی که در ۹۰ روز اول یک شغل جدید انجام می‌دهید تمرکز کنید. به تیم، محیط اطراف و افرادی که با آن‌ها کار می‌کنید توجه کنید. به دیگران گوش دهید و یاد بگیرید و درک کنید که موفقیت در این نقش برای شما چگونه خواهد بود. شروع کار‌های روزمره جدیدی را در نظر بگیرید تا به تغییر ذهنیت شما کمک کند، از جمله امتحان الگو‌های مختلف برای استراحت قهوه و ناهار یا تماس با همکارانی که قبلا زمان زیادی را با آن‌ها سپری نکرده‌اید. سعی کنید در جای دیگری در دفتر کار بنشینید یا چیدمان دفتر کار خود را تغییر دهید تا به تنظیم مجدد و تغییر فرم پیوستن به کارفرمای سابق خود کمک کنید. این نگرش جدید می‌تواند به شما کمک کند از سلامت روان خود محافظت کنید و به خودتان شروعی تازه ببخشید.

۲- کینه‌ها را نگه ندارید

تحمل اخراج هرگز آسان نیست. من دو بار اخراج را در شغلم تجربه کرده ام و هر بار غم از دست دادن شغلم و هویتم را که در عنوان و سازمانم خلاصه شده بود، خوردم. بعد از اولین اخراج، به یاد می‌آورم که از رئیسم، مدیران و شرکت بسیار عصبانی بودم. مدام از خودم می‌پرسیدم چرا اخراجم کردند در حالی که دیگران هنوز در کار بودند و آخرین مکالمه با منابع انسانی را در ذهنم مرور می‌کردم. اجازه دادم کینه بر من حاکم شود و باعث استرس و اضطراب بی‌موردم شد. اما من تنها نیستم.

طبق یک مطالعه اخیر، کسانی که کینه به دل می‌گیرند، بیشتر در معرض خلق و خوی منفی طولانی‌مدت هستند و افسردگی و اضطراب را تجربه می‌کنند. زمانی‌که به کارفرمای سابق خود ملحق می‌شوید، کینه خود را نگه ندارید. نگه داشتن کینه می‌تواند بزرگ‌ترین مانع بر سر راه خوشبختی و موفقیت آینده شما باشد، زیرا حرکت رو به جلو و رسیدن به اهداف جدید را سخت‌تر می‌کند. هرچند ممکن است این کار دشوار باشد، اما به شدت توصیه می‌شود، سعی کنید کسانی را که ممکن است از آن‌ها کینه دارید ببخشید. این راهی برای من برای، آرامش و پیشبرد زندگی‌ام است. یک راه دیگر برای رها کردن کینه‌ها جایگزین کردن آن‌ها با تجربیات جدید و شادتر است. در ۹۰ روز اول کار نکات مثبت را برای قدردانی از سازمان خود یادداشت کنید. پذیرای پیشامد‌های جدید باشید. به یاد داشته باشید، شما نمی‌خواهید تلخی یا خشم را وارد این فرصت جدید کنید.

۳- به روابط موجود تکیه کنید

یکی از مزایای پیوستن مجدد به کارفرمای سابق خود این است که احتمالا برخی از همکاران خود را از قبل می‌شناسید. این روابط موجود می‌تواند به شما کمک کند تا در نقش جدید خود تاثیرگذار باشید. هنگام تلاش برای تاثیرگذاری در کار، اغلب فراموش می‌کنیم از خودمان بپرسیم: چه کسی می‌تواند در انجام این کار به من کمک کند یا به پیشبرد این طرح کمک کند؟ وقتی برخی از نقش‌آفرینان اصلی را از قبل بشناسید این کار به شما کمک می‌کند که سریع‌تر کار را انجام دهید. بازگشت به یک محل کار قدیمی ممکن است ناخوشایند باشد و می‌تواند عدم‌اعتماد به نفس را در کنار همکاران آسان‌تر کند. اما به یاد داشته باشید که همکارانی که از کار با شما لذت می‌برند، از دیدن چهره آشنای شما خوشحال خواهند شد. از خود بپرسید: من از قبل چه کسانی را می‌شناسم؟ و چگونه می‌توانم آن رابطه را بازسازی و رشد دهم؟ کدام فرد در سازمان کاملا جدید است؟ و برای راهنمایی به چه کسی می‌توانم مراجعه کنم؟

توسعه روابط با همکاران کلید ایجاد یک تجربه کاری کاملا جدید خواهد بود. اگر بتوانید طرز فکر خود را تغییر دهید، کینه‌ها را رها کنید و دوباره در روابط موجود سرمایه‌گذاری کنید، بازگشت به محل کاری که از آن اخراج شده اید می‌تواند یکی از بهترین تصمیمات شغلی شما در سال جدید باشد.

مترجم: مرتضی ایراندوست
منبع: FAST COMPANY

برچسب ها: اخراج شدن
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین