bato-adv

روش‌های استفاده از روغن جوجوبا برای پوست، مو و بدن

روش‌های استفاده از روغن جوجوبا برای پوست، مو و بدن
روغن جوجوبا نوعی موم مایع گیاهی است که مصرف آن برای پوست بسیار مفید است و اثرات شگفت‌انگیزی بر زیبایی و طراوت پوست دارد. از این روغن در ترکیب کرم‌های مرطوب کننده استفاده می‌شود.
فرارو- روغن جوجوبا یکی از روغن‌های محبوب زیبایی است که به دلیل مزایای عالی و منحصر به‌فردی که دارد، سال‌هاست که به یکی از روش‌های مراقبت پوستی تبدیل شده است. در ترکیب کرم مرطوب کننده مخصوص پوست چرب از روغن جوجوبا استفاده شده است؛ درنتیجه شما از خواص شگفت‌انگیز آن به عنوان یک مرطوب کننده ساده و راحت آگاه هستید.

روغن جوجوبا چیست؟
به گزارش فرارو، جوجوبا یک موم مایع است که شباهت فراوانی به روغن‌های طبیعی پوست (سبوم) دارد. بله درست است، جوجوبا روغن نیست؛ بلکه یک موم مایع گیاهی است. این روغن شگفت‌‍انگیز از بذر جوجوبا (Simmondsia chinesis) حاصل می‌شود. این گیاه بومی در مناطق خشک آمریکا از جمله کالیفرنیا و آریزونا همچنین بخش‌هایی از شمال مکزیک یافت می‌شود.

جوجوبا بیشتر به دلیل خواص مرطوب کننده‌ای که دارد، بین افراد مشهور است. این ماده رطوبت را جذب پوست می‌کند و بدون ایجاد حس چربی آن را مرطوب نگه می‌دارد؛ همچنین به تولید اسید پوست که متعادل کننده pH پوست است، کمک می‌کند و باعث حفاظت پوست از باکتری‌های مضر می‌شود.

روغن جوجوبا در مقایسه با سایر روغن‌های گیاهی فوق‌العاده پایدار است، به همین دلیل به‌سادگی فاسد نخواهد شد؛ همچنین بی‌بو است. بنابراین می‌توان گفت روغن جوجوبا گزینه مناسبی برای لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات زیبایی است.

روغن جوجوبا، تاریخچه این روغن فوق العاده
اگرچه بومیان آمریکا از این روغن برای درمان ناراحتی‌ها و زخم‌های پوست و احتمالا موارد بیشتر استفاده کرده‌اند، جوامع مدرن از دهه ۱۹۷۰ متوجه خواص فوق العاده آن شدند. تقریبا حدود ۱۰۰ سال نهنگ‌های عنبر برای روغن نیمه مومی که در سرشان وجود داشت، شکار می‌شدند. این روغن در بسیاری از لوازم آرایشی تا لامپ‌های نفتی و روان کننده‌های صنعتی استفاده می‌شد. هنگامی که در دهه ۱۹۷۰ این نهنگ‌ها در معرض خطر انقراض قرار گرفتند، شکار آن‌ها غیر قانونی اعلام شد و روغن جوجوبا محبوب‌تر شد.

روغن جوجوبا یک روغن مومی مشابه با ترکیبی شبیه به روغن نهنگ است که می‌توانست جایگزین مناسبی برای آن باشد. همچنین سبب می‌شد از کشتن حیوانات در معرض خطر انقراض نیز جلوگیری کند، این به خودی خود یکی از مزایای روغن جوجوباست.

امروز ۴۰ هزار هکتار از زمین‌های بیابانی در جنوب غربی ایالات متحده به کشت گیاه جوجوبا به منظور استفاده از روغن آن اختصاص داده شده است. از آن‌جایی که تعداد کمی از محصولات مورد تقاضا را می‌توان در چنین آب و هوایی رشد داد، کشت جوجوبا برای زمین مناطق بیابانی و جوامع گیاهی و جانوری نیز بسیار مفید است.
 
مزایای ثابت شده روغن جوجوبا
روغن جوجوبا یک مرطوب کننده عالی است، به همین خاطر در بسیاری از محصولات بهداشتی و آرایشی وجود دارد؛ اما این موم بیابانی فواید دیگری هم دارد.

روغن جوجوبا علاوه‌بر مرطوب کنندگی دارای خواصی بسیاری است:

• شبیه به روغن طبیعی پوست سبوم است (مرطوب کننده بدون ایجاد چربی روی پوست)
• ضد قارچ
• غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی که سلامت پوست را تامین می‌کنند (ویتامین E. و B. کمپلکس، روی، مس، سلنیوم، کروم و میزان بالایی از ید)
• آنتی اکسیدان
• تسکین دهنده
• ضد باکتری
• ضد التهاب
• پایداری طولانی‌مدت (در دمای اتاق به مدت یک سال یا بیشتر می‌ماند)
• ایمن برای استفاده موضعی یا همه افراد با هر نوع پوست (از جمله کودکان و نوزادان)

استفاده از روغن جوجوبا و فواید آن
روغن جوجوبا استفاده‌های فراوان (و حتی عجیبی) دارد که آن را به یک روغن عالی با مزایای شگفت‌انگیزی تبدیل کرده است.

مرطوب کننده
همانطور که قبلا بیان شد، روغن جوجوبا یک مرطوب کننده فوق‌العاده است؛ همچون روغن طبیعی سبوم درون پوست جذب می‌شود. از آن‌جایی که شبیه به سبوم طبیعی است، به تنظیم تولید چربی کمک می‌کند؛ بنابراین روغن جوجوبا یک روغن عالی برای پوست‌های چرب، خشک و طبیعی است (یا برای آن دسته از افرادی که سه بار در روز مرطوب کننده استفاده می‌کنند، مناسب است).

می‌توانید آن را به لوازم آرایشی و بهداشتی خانگی اضافه کنید و یا از آن به‌تنهایی برای پوست استفاده کنید؛ همچنین می‌توانید روغن جوجوبا را به منظور کنترل چربی صورت مصرف کنید. جوجوبا را می‌توان روی کوتیکول‌ها، چروک‌ها و ترک‌های پوستی نیز استفاده کرد.

پاک کننده طبیعی آرایش
به دلیل اینکه روغن جوجوبا نزدیک به سبوم است و منافذ را نمی‌بندد، روشی عالی برای پاک کردن آرایش بدون خشک کردن پوست است. چند قطره روغن جوجوبا را روی یک تکه پنبه بچکانید و روی پوست خود بکشید. انجام دادن این مراقبت پوستی قبل از شستن پوست می‌تواند به پاک کردن پوست به شیوه‌ای بهتر کمک کند.

متعادل کننده چربی
ممکن است استفاده از این روغن روی پوست چرب کمی عجیب به نظر برسد؛ اما این حقیقت دارد. روغن جوجوبا مانند پاک کننده روغنی به دو روش عمل می‌کند. ابتدا به روغن‌ها می‌چسبد و آن‌ها را از روی پوست کنار می‌زند. همچنین پوست را آبرسانی می‌کند؛ بنابر این غدد چربی (غددی که سبوم طبیعی را می‌سازند) زیاد چربی تولید نمی‌کنند.

هنگامی که پوست از شستشوی زیاد خشک می‌شود، غدد سبابه با تولید سبوم بیشتر چربی پوست را جبران می‌کنند. این مسئله سبب ایجاد یک چرخه معیوب چرب شدن پوست می‌شود. روغن جوجوبا به تنظیم تولید سبوم کمک می‌کند و درنهایت موجب کاهش چربی و حفظ تعادل پوست می‌شود.

بالم لب
به دلیل مرطوب کننده بودن روغن جوجوبا می‌توان آن را به صورت مرطوب کننده لب نیز مورد استفاده قرار داد. این یک ماده معمول در بالم‌های لب خانگی است؛ اما خودتان می‌توانید از آن به شیوه بهتری استفاده کنید. برای یک بالم لب خانگی فوری مقداری کره کاکائو یا کره شیا را با روغن جوجوبا ذوب و خنک کنید و در تیوب‌ها یا ظرف‌های کوچک بالم لب بریزید؛ سپس به لبتان بمالید.

درمان مشکلات پوستی
مشکلات پوستی مانند اگزما و پسوریازیس اغلب همراه با خشکی و التهاب پوست هستند. جوجوبا پوست را به‌خوبی آبرسانی می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد؛ همچنین با عفونت‌های قارچی که معمولا ناشی از اگزما و پسوریازیس هستند، مقابله می‌کند.

روغن مو
جوجوبا روغنی است که استفاده گوناگونی دارد و درمان کننده است. روغن جوجوبا می‌تواند مو‌های زبر را هیدراته و ساقه مو را صاف کند. وقتی روغن جوجوبا را در حین شامپو زدن روی پوست سر ماساژ داده بدهید، به درمان شوره سر کمک می‌کند. این روغن مرطوب کننده برای حفظ موی کودکان از خشکی و در هم پیچیدن عالی است. برای مردان خانواده هم روغن جوجوبا به عنوان یک روغن برای افزایش ریش عملکرد فوق العاده‌ای دارد.
 
درمان آفتاب سوختگی
به طور کلی استفاده از روغن جوجوبا برای آفتاب سوختگی ایده خوبی نیست؛ زیرا می‌تواند گرما را درون خود نگه دارد. در هر صورت جوجوبا یک موم طبیعی است؛ بنابراین جای نگرانی نیست. موم‌هایی همچون جوجوبا یا موم زنبور می‌توانند از پوست در برابر عوامل مخرب محافظت کنند و در عین حال آن را بهبود ببخشند.

جوجوبا حاوی ویتامین E است که می‌تواند به درمان آفتاب سوختگی پوست کمک کند، درعین حال که از آن محافظت می‌کند. همچنین موجب کاهش لایه‌برداری پوست می‌شود. روی پوست سوخته چند قطره از جوجوبا بچکانید.

درمان قارچ و زگیل پا
جوجوبا یک روغن ضد قارچ فوق‌العاده است که می‌تواند به درمان و جلوگیری از عوارض و عفونت‌های قارچی یعنی بیماری پای ورزش‌کاران، زگیل‌ها و قارچ ناخن که معمولا روی پا تاثیر می‌گذارد، کمک کند. چند قطره از این روغن را دو تا سه بار در روز به صورت موضعی روی پا استفاده کنید.

درمان آکنه
منافذ پوستی مسدود شده علت اصلی آکنه و جوش‌های سر سیاه هستند و روغن جوجوبا می‌تواند به رفع آن‌ها کمک کند. از آن‌جایی که روغن جوجوبا منافذ را مسدود نمی‌کند و از طرفی می‌تواند روغن اضافی و کثیف پوست را پاک کند، یک شیوه ملایم برای درمان آکنه است. همچنین روغن جوجوبا به بازسازی سریع سلول‌ها کمک می‌کند و می‌تواند در درمان زخم‌های مرتبط با آکنه یا اسکار ناشی از آکنه نیز موثر باشد. (با جوش‌های دوران نوجوانی خداحافظی کنید.)

تسکین دهنده پوست کودکان و نوزادان
از آن‌جا که جوجوبا روغنی با خواص شگفت‌انگیز و ایمن است، انتخابی عالی برای عزیزان خانواده است. چند قطره از جوجوبا را روی کلاه نوزاد بچکانید تا با باکتری‌هایی که ممکن است باعث بروز مشکل شوند، مقابله کند. اضافه کردن روغن جوجوبا به آب حمام کودک روش آسان دیگری برای آبرسانی به پوست آن‌هاست.

روغن ماساژ
روغن مرطوب کننده برای ماساژ نیز عالی است. برخی مواقع کودکان تنها نیاز به کمی زمان برای داشتن آرامش در کنار پدر یا مادر در طول روز دارند. چند قطره اسانس روغنی را با آن مخلوط کنید و از آن به عنوان روغن ماساژ استفاده کنید. به یاد داشته باشید که اسانس‌های روغنی مناسب سن کودکان و نوزادان را استفاده کنید.
 
چگونگی انتخاب روغن جوجوبا با کیفیت
از آن‌جا که روغن جوجوبا اخیرا در حال محبوب شدن است، پیدا کردن آن در فروشگاه‌های غذایی یا حتی عطاری‌ها یا داروخانه‌ها دیگر آسان نیست. برای اطمینان از خرید خود به این چند مورد توجه کنید.

• %۱۰۰ ارگانیک: پوست سرتاسر اندام ما را فرا گرفته است و هر چیزی را که وارد آن می‌شود، تا حدودی جذب بدن خواهد شد.
• کمپرس سرد: روغن کمپرس سرد به شما اطمینان می‌دهد که هیچ‌کدام از خواص مفید روغن حین روغن‌گیری از بین نرفته است.
• %۱۰۰ خالص: برای روغنی که با روغن‌های دیگر ترکیب شده است یا روغن جوجوبای با کیفیت پایین پول خرج نکنید و مطمئن شوید که روغن جوجوبای خریداری شده ۱۰۰% خالص است.

منبع: wellnessmama
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین