bato-adv

وقتی عفونت ادراری داریم چه نخوریم؟

وقتی عفونت ادراری داریم چه نخوریم؟
اگر هنگام ادرار کردن احساس ناراحتی می‌کنید، ممکن است یک فنجان قهوه، تاکوی خیس‌شده با سس داغ یا برخی مواد غذایی دیگر مقصر اصلی باشند.

بر اساس گزارش بنیاد ملی کلیه، از هر پنج زن، یک زن در طول زندگی خود حداقل یک بار عفونت مجرای ادراری (UTI) را تجربه خواهد کرد؛ با این حال ۲۰ درصد از زنان بیش از یک بار تجربه‌ی این بیماری ناخوشایند را دارند. در واقع، عفونت مثانه منجر به نزدیک به ۱۰ میلیون ویزیت پزشک در سال می‌شود، زیرا زنان به دنبال درمان برای درد، فشار و میل مداوم به ادرار هستند.

عفونت مثانه زمانی رخ می‌دهد که باکتری وارد دستگاه ادراری شود. باکتری‌ها مجرای ادراری را تحریک می‌کنند که اغلب منجر به ادرار دردناک و حتی درد یا گرفتگی ناحیه زیر شکم می‌شود. اگرچه آنتی بیوتیک‌های خاصی می‌توانند عفونت مثانه را درمان کنند، اما دانستن علائم عفونت مثانه، برای کمک به بهبودی بدن و جلوگیری از تحریک بیشتر مثانه بسیار مهم است.

همه افراد مبتلا به عفونت مثانه علائم واضحی ندارند. اما طبق گفته کلینیک مایو، علائم رایج عفونت مثانه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خون در ادرار (ادراری که قرمز یا صورتی روشن به نظر می‌رسد)
احساس فشار یا گرفتگی در قسمت تحتانی شکم
ادرار با بوی بد
سنگ کلیه یا مثانه
تب یا لرز خفیف
درد هنگام مقاربت
احساس دفع مکرر و مقدار کمی ادرار
درد لگن
احساس سوزش هنگام دفع ادرار
نیاز شدید و مداوم به دفع ادرار
ادرار کدر رنگ

عفونت مثانه و مجاری ادراری را جدی بگیرید

عفونت مثانه می‌تواند آزاردهنده و دردناک باشد، اما اگر عفونت باکتریایی به کلیه‌ها سرایت کند، می‌تواند به یک مشکل سلامتی بسیار جدی تبدیل شود. به همین دلیل است که درک بدن شما مهم است و جستجوی زودهنگام درمان عفونت مثانه به شما در مدیریت علائم کمک می‌کند.

زنان ۱۰ برابر بیشتر از مردان به عفونت مثانه مبتلا می‌شوند، زیرا مجرای ادرار کوتاه تری نسبت به آقایان دارند. در زنان، به دلیل فاصله کمتر، باکتری‌ها می‌توانند سریعتر به مثانه برسند.

در حالی که زن بودن شما را در معرض خطر بیشتری برای عفونت مثانه قرار می‌دهد، سایر عوامل خطر رایج عبارتند از:

شکل یا عملکرد غیر طبیعی دستگاه ادراری
انواع خاصی از روش‌های پیشگیری از بارداری، به ویژه دیافراگم با عوامل اسپرم کش
دیابت
استعداد ژنتیکی: عفونت‌های مثانه در برخی خانواده‌ها دیده می‌شود
یائسگی: در زنان یائسه تغییر سطح هورمون با عفونت مثانه مرتبط است.
بارداری: تغییرات هورمونی زنان در دوران بارداری خطر ابتلا به عفونت مثانه را افزایش می‌دهد.
فعالیت جنسی: در حین مقاربت، باکتری‌ها به مجرای ادرار رانده می‌شوند. همچنین داشتن چندین شریک جنسی خطر عفونت مثانه را افزایش می‌دهد.

تعدادی از غذا‌ها و نوشیدنی‌های رایج، شیرین‌کننده‌های مصنوعی، غذا‌های تند، الکل، قهوه، میوه‌های اسیدی، مرکبات یا نوشیدنی‌های کافئین‌دار، می‌توانند مثانه را تحریک کرده و ممکن است علائم UTI را بدتر کنند؛ بنابراین در صورت ابتلا به عفونت ادراری باید از آن‌ها دوری کنید.

برای تسکین علائم عفونت مثانه از قهوه فاصله بگیرید

فنجان صبحگاهی قهوه شما را خوشحال می‌کند، اما ممکن است باعث شود علائم UTI شما دوباره ظاهر شود. کافئین برای تحریک مثانه و تشدید علائم عفونت مثانه شناخته شده است.

مطالعه‌ای بر روی افراد مبتلا به سیستیت بینابینی (التهاب مزمن مثانه) نشان داد افرادی که قهوه می‌نوشند علائم بدتری را تجربه می‌کنند.

یک لیوان چای گیاهی بدون کافئین را امتحان کنید تا جایگزین قهوه صبحگاهی شما شود تا زمانی که عفونت ادراری شما کاملا درمان بشود.

نوشیدن الکل می‌تواند باعث عفونت ادراری شود

ممکن است بدانید که آبجو، شراب و مشروبات الکلی می‌توانند معده شما را تحریک کنند، اگر رفلاکس یا زخم معده دارید، الکل علاوه بر آسیب بیشتر به آن‌ها همچنین می‌تواند مثانه را تحریک کند، به خصوص اگر عفونت مثانه داشته باشید.

اگرچه هنگام ابتلا به عفونت ادراری می‌خواهید مایعات زیادی دریافت کنید، مهم است که از مصرف الکل خودداری کنید.

نوشیدن آب مرکبات را فراموش کنید

به طور کلی مشخص شده است که نوشابه‌ها مثانه را در افراد مبتلا به التهاب مزمن مثانه تحریک می‌کنند و می‌توانند علائم را در افراد مبتلا به عفونت مثانه تشدید کنند.

نوشابه‌های با طعم مرکبات (همچنین لیموترش) و نوشابه‌های کافئین دار در تشدید علائم عفونت ادراری مقصر هستند؛ بنابراین، هنگامی که در تلاش برای غلبه بر عفونت مثانه هستید، به جای نوشیدن آب مرکبات، از آب یا آب زغال اخته استفاده کنید.

میوه‌های اسیدی می‌توانند علائم عفونت مثانه را بدتر کنند

میوه ممکن است بخشی ضروری از یک رژیم غذایی سالم باشد، اما میوه‌های حاوی مقدار زیادی اسید می‌توانند مثانه را تحریک کرده و علائم عفونت ادراری را بدتر کنند؛ بنابراین هنگام درمان عفونت ادراری سعی کنید از مصرف لیمو، پرتقال، گریپ فروت و گوجه فرنگی خودداری کنید.

سایر میوه‌هایی که ممکن است باعث تحریک مثانه و تشدید عفونت مجاری ادراری شوند عبارتند از:

سیب
هلو
انگور
آلو
توت فرنگی
آناناس

همچنین باید از نوشیدن آب میوه‌های تهیه شده از این میوه‌ها خودداری کنید.

غذا‌های تند عفونت مثانه را تحریک می‌کنند

چه روی فست فود خود را با هالاپینو پر کنید، چه برروی پیتزای خود فلفل قرمز بپاشید، یا مرغ کاری خود را بسیار تند دوست داشته باشید، در صورت ابتلا به عفونت ادراری باید از ادویه‌های تند صرف نظر کنید. غذا‌های تند برای تحریک مثانه و تشدید علائم عفونت ادراری شناخته شده اند، بنابراین وعده‌های غذایی خود را خنک کنید و برای درمان عفونت ادراری، غذا‌های خوش طعم را انتخاب کنید.

شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است برای مثانه خوب نباشند

وقتی سعی می‌کنید کالری را در رژیم غذایی خود کاهش دهید، شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است جایگزینی سالم برای شکر به نظر برسند؛ اما اگر به عفونت ادراری مبتلا شده اید، ممکن است در صورت استفاده از شیرین کننده‌های مصنوعی، علائم عفونت مثانه شما بدتر شود.

منبع: سلامت نیوز

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین