bato-adv
کد خبر: ۶۳۴۸۷۲

دیشب با این لبخند، کل صداوسیما لرزید

دیشب با این لبخند، کل صداوسیما لرزید
دیروز برای دومین بار موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان شناخته شده ایرانی در مناظره‌ای شرکت کرد تا از مبانی لیبرالیسم دفاع کند.
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۲ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲

دیروز برای دومین بار موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان شناخته شده ایرانی در مناظره‌ای شرکت کرد تا از مبانی لیبرالیسم دفاع کند.

به گزارش خبرآنلاین، اگر در اولین مناظره موسی غنی‌نژاد رودر روی مسعود درخشان به عنوان نماینده اقتصاد اسلامی نشست، در دومین بخش فردی رودرروی او قرار گرفت که خود را چپ سکولار می‌داند. موسی‌غنی نژاد از فارغ التحصیلان دانشگاه سوربن و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعت نفت بوده است، وی به عنوان استاد مدعو در دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف نیز حضور داشته است. اهالی اقتصاد دکتر غنی نژاد را به طرفداری از اقتصاد آزاد و مکتب اتریش می‌شناسند، دکتر غنی نژاد از منتقدان برنامه ریزی‌های مرکزی و دخالت دولت‌ها در اقتصاد است.

عنی‌نژاد بر این اعتقاد است که علت‌العلل مشکلات کنونی کشور قانون اساسی است که در سال 58 توسط جریان تفکر چپ نوشته شده است.

شب گذشته وی مناظره‌ای با علی علیزاده تحلیل‌گر سیاسی داشت. علیزاده تحصیلاتی آکادمیک در حوزه اقتصاد و سیاست ندارد، وی دانشجوی دکترا فلسفه در دانشگاه میدلسکس بوده اما ظاهرا موفق به کسب مدرک دکترا از این دانشگاه نشده است.

علیزاده بیش از دو دهه است که از ایران مهاجرت کرده و حالا در لندن زندگی می‌کند. وی خود را یک چپ سکولار می‌داند و به طبع از مخالفان سیاست‌های راست گرا است. علیزاده در فضای رسانه ای به عنوان یک مخالف اندیشه‌های لیبرالی علی‌الخصوص لیبرالیسم اقتصادی شناخته می‌شود. همچنین وی بارها حملات تندی به اقتصادانان جریان اصلی در ایران کرده است.

نکته جالب اینجاست که در چهارمین روز اردیبهشت‌ماه نیز موسی غنی‌نژاد مناظره‌ای با مسعود درخشان ، به عنوان نماینده اقتصاد اسلامی داشت.

مسعود درخشان از بنیان‌گذاران دانشگاه امام صادق و برنده دومین جایزه علوم انسانی اسلامی است که کتاب «اقتصادسنجی» او، در دورهٔ پانزدهم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد.

درخشان در سال ۱۳۵۰ پس از اخذ مدرک کارشناسی اقتصاد از دانشگاه تهران با استفاده از بورس تحصیلی مشغول به تحصیل در مدرسه اقتصاد لندن و قائل به اخذ دکترا شد.وی در سال ۱۳۵۷ درآستانهٔ بازگشائی دانشگاه‌ها به ایران بازگشت.

درخشان سپس دوباره به لندن رفت و دکترای اقتصاد مالی را در سال ۱۹۹۷ از مدرسه مطالعات مشرق‌زمین و آفریقا (SOAS) در دانشگاه لندن با موضوع «اقتصاد ریاضیاتی و نظریه کنترل: مطالعاتی در بهینه‌سازی خط مشی» دریافت کرد.

این دو مناظره در کمتر از یک ماه بار دیگر واژه لیبرالیسم را بر سر زبان‌ها انداخت. بسیاری از همفکران موسی غنی‌نژاد معتقدند که وی با از خودگذشتگی حاضر شده است در این مناظره‌ها حضور یابد خصوصا که علیزاده، تحصیلات اکادمیک در این حوزه ندارد.

در مناظره چه گذشت؟

مناظره غنی‌نژاد و علیزاده البته بخش‌های بسیار جذابی داشت. هر چند یکی از کم بیننده‌ترین شبکه‌های تلویزیونی نسبت به پخش برنامه مناظره اقدام کرد اما فراگیر شدن بخش‌های مختلف این مناظره نشان داد موضوع اقتصاد و نظریه‌ها تا چه حد قدرت و قابلیت جذب بیننده را داراست. تا جایی که برخی حتی این برنامه‌ها را به برنامه فوتبالی و مشهور 90 تشبیه کردند.

البته راه‌اندازی برنامه نود اقتصادی پیشنهادی بود که سال‌ها قبل از سوی محمد خوش‌چهره ارائه شد. محمد خوش‌چهره بر این اعتقاد بود که باید نمایندگان نظریات مختلف در برنامه‌ای تلویزیونی فرصت یابند از اندیشه‌های خود دفاع کرده و نظرات خود را تببین کرده و توضیح دهند. خوش‌چهره، خود کسی است که با صحبت از اقتصاد، به گمان بسیاری در جذب آرای مردم به سبد رای احمدی‌نژاد در سال 1384 نقشی جدی ایفا کرد.

در مناظره‌ای که در سی‌ام اردیبهشت برگزار شد، موسی غنی‌نژاد با دفاع از مبانی لیبرالیسم، تاکید کرد: فردگرایی یک پدیده اجتماعی است. در لیبرالیسم جامعه با قانون اداره می شود، در مقابل اندیشه لیبرالیسم جامعه با دستور تعیین می شود. در امروز نیز ما همین مشکل را در کشور داریم که می خواهیم جامعه و اقتصاد را مهندسی کنیم و آنگونه بسازیم که خودمان می خواهیم. صنع یا ساختن در مقابل لیبرالیسم است، چراکه لیبرالیسم با دستور مخالف است.

وی گفت: تعدیلات ساختاری در زمان هاشمی رفسنجانی پس از یک دهه اقتصاد دولتی و دستوری آغاز شد. اقتصاد دولتی که دهه اول انقلاب وجود داشت کشور را به خاک سیاه نشانده بود. اصلاحاتی که هاشمی انجام داد از روی ناچاری بود چراکه اقتصاد دیگر با آن شرایط کار نمی کرد. البته بنده انتقاداتی هم داشتم، برای مثال خصوصی سازی تا زمانی که آزاد سازی شکل نگیرد منجر به فساد خواهد شد.

غنی‌نژاد با اشاره به اینکه لیبرالیسم را عده ای به ناسزای سیاسی تبدیل کردند؛ گفت: من گفتم لیبرالم که فضای گفت‌وگو باز شود.

وی با اشاره به اینکه همه بدی‌های عالم را خلاصه کردند در لیبرالیسم، افزود: برای توضیح لیبرالیسم باید به ریشه‌ها بازگردیم. شکل‌گیری اندیشه مدرن مصادف است با همان لیبرالیسم و لیبرالیسم ضد دین نیست.

نقطه اول لیبرالیسم ویلیام اکام است؛ او معتقد است انسان عقل دارد و کسی قرار نیست دستور بدهد. جان لاک نقطه عطف بعدی است. او در ادامه تفکر فردگرایی می‌گوید انسان با جمع تعریف نمی‌شود بلکه با فرد تعریف می‌شود. جان لاک این اندیشه را از جهت سیاسی و اقتصادی بسط می‌دهد. نقطه عطف دیگر، آدام اسمیت این است که می گوید در یک مبادله آزادانه شما وقتی می‌توانید ثروتتان را زیاد کنید که به نیازهای دیگران پاسخ درست بدهید. با آزاد گذاشتن انسان‌ها، ثروت و رفاه بیشتر ایجاد می شود.

علیزاده نیز در این مناظره از دخالت‌های دولت در اقتصاد دفاع کرده و تاکید کرد: این دخالت های به منظور ایجاد برابری در جامعه لازم است.

علیزاده با بیان اینکه تمامی دولت‌های در حال توسعه از صنعت‌های نوپای خود حمایت کرده‌اند تاکید دارد نمی‌توان از رقابت بین نوزاد و یک فرد بالغ حرف زد. در مقابل غنی نژاد با رد این مقایسه وضعیت صنعت خودرو ایران پس از ۵۰ سال حمایت را شاهدی از بی‌نتیجه بودن سیاست‌های حمایتی می‌داند که هزینه آن را مردم می بپردازند. غنی‌نژاد اعتقاد دارد: چنانچه آزادی نباشد ما همچنان در اقتصاد و سیاست با مشکل مواجه خواهیم بود.

در مقابل علیزاده با اشاره به دستاوردهای نظامی از نقش دولت در توسعه اقتصاد دفاع می‌کند.

در بخشی از این نشست علیزاده خطاب به غنی نژاد گفت: من از شما کلمه لیبرالیسم اقتصادی را نمی پذیرم.

غنی‌نژاد پاسخ داد: پس برای چه می‌گویید لیبرالیسم همه چیز را خراب کرده است؟

علیزاده گفت: لیبرالیسم نه، نئولیبرالیسم.

غنی‌نژاد پرسید: نئولیبرالیسم چیست؟

علیزاده پاسخ داد: نئولیبرالیسم یعنی آن چیزی که هایک می‌گوید. هایک می‌گوید دو نوع آزادی داریم. آزادی ‌های مثبت و منفی.

غنی‌نژاد که خود مترجم کتاب‌های هایک است توضیح داد: هایک چنین حرفی نزده است. آزادی مثبت و منفی حرف هایک نیست، حرف آیزایا برلین است.

علیزاده گفت: سرمایه‌دار ولنگار در ایران می خورد و می‌چاپد و پول را به کانادا می‌برد.

غنی‌نژاد تاکید کرد: آقای علیزاده آدرس غلط ندهید. کسی که کانادا رفت سرمایه‌دار نبود، رانت‌خوار بود و رییس بانکی بود که 6 ماه قبل از آن جایزه مدیر ارزشی را گرفت و بعد پول‌های بانک ملی را به کانادا برد. 99 درصد اختلاس در مملکت ما کار مدیران دولتی است.

متهم کیست؟ نجات‌دهنده کجاست؟

هر چه هست این دست مناظره‌ها در فضای اقتصاد بحران‌زده ایران روشن می‌کند دلیل رسیدن به چنین نقطه‌ای چیست. به نظر می‌آید نه فقط مسعود درخشان، نماینده اقتصاد اسلامی که حتی علیزاده، که فعال رسانه‌ای است در صدد بودند غنی‌نژاد را به عنوان نماینده لیبرالیسم محاکمه کرده و نتیجه بگیرند بحران امروز اقتصاد ایران نتیجه سیاست‌های لیبرالیستی است. غنی‌نژاد برابر چنین اتهاماتی اما با خونسردی به دخالت گسترده دولت اشاره کرده و این پرسش را مطرح می‌کند که در شرایط مداخله دولت و نبود بخش خصوصی کدام لیبرالیسم متهم ایجاد چنین شرایطی است؟

بیژن اشتری، مترجم و منتقد فیلم هم در این رابطه نوشت:

مناظره آقای دکتر موسی غنی‌نژاد و آقای علیزاده را دیدم.چند نکته به نظرم رسید که با شما در میان می‌گذارم.

اشتباه چپ ایرانی از جمله همین آقای علیزاده که حالا یک جورهایی پرچم‌دار شده, این است که مقوله نئولیبرالیسم را صرفا به بعد اقتصادی تقلیل داده است.

متاسفانه برای چپ‌های ما وجود یا عدم وجود دموکراسی در ایران اصلا معنایی ندارد. تا زمانی که تکلیف دموکراسی روشن نشده ،سخن گفتن از اقتصاد احمقانه است.

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
علیزاده یک آدم بیسواد و پوپولیست به تمام معنی با ظاهری روشنفکر و باطنی متحجر. شاید هم نون به نرخ روز خوری بیش نباشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
آنچه که امروز اقتصاد ایران با آن مواجه است، دیدگاهها چپ در قالب اقتصاد اسلامی است و مسئول وضعیت موجود کشور هم همین نگاههای چپ گرایانه در اقتصاد سیاست داخلی و خارجی و شرایط اجتماعی است، اما از آنجا که یاد گرفته اند تقصیر خودشان را به گردن این و آن بیندازند، اصول اقتصاد آزاد را متهم جلوه می دهند.
درود بر دکتر غنی نژاد که با شهامت وارد میدان شده و به دفاع از آزادی مشروع در اقتصاد و دمکراسی واقعی در جامعه می پردازد.
میرزا رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
گاهی برخی حرفها فقط زیبا هستند و در عمل امکان اجرایی شدن ندارند. اینها که میگئویند آزادی اقتصادی یعنی بنزین لیتری 50-60 هزار تومن. و بقیه حامل های انرژی 10 الی 20برابر. مطمئنا این آزادی اقتصادی یعنی فروپاشی اقتصادی و فروپاشی ایران و ... و اینها هم همین را میخواهند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
من این رو درک نمیکنم که چگونه آقای علیزاده در انگلستان از سیاست های ایران دارد دفاع میکند !
مگر اینکه کل هزینه های زندگیش از ایران تامین مالی شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
الان مشخص شد چقدر افرادی مثل علیزاده بیسواد هستند تا در مقابل افراد باسواد قرار نگیرند و یکطرف به قاضی بروند خودشان را اهل فکر و اندیشه نشان میدهند اینها جاسوس دو جانبه هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
این آقای علیزاده یه آدم سطحیه. فکر می کنه دو صفحه مطلب خونده شده صاحبنظر.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۱
امين ميرزائى
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
ویراستارِ نازنینِ کامنتا ! سلام . چرا منتشر نمیکنی !؟ ... دروغ كه ننوشتم ... نوشتم يكيتون جان رالزه اون يكى رابرت نوزيک ... مشکلتون اینه که فلسفه سیاسی نمیدونین ... بلایی که سرِ ایران اومدم نتيجه استقراضِ مرحوم هاشمی از کشورای خارجی و سياستاى صندوقِ بين المللى پول و بانک جهانی بود ...همزمان فحش میدادین به شرق و غرب عالم با فحشای آنچنانی ... میکونوسم که نگم ... رابطه مون با جهان قطع شد در حالی که بهشون نیاز داشتیم ... سالِ ۷۲ به یه آخوندِ چپی برخوردم به اسمِ موسوی زنجانی ... تو روزنامه جهان اسلام مقاله مینوشت علیه اقتصاد لیبرالی ... انتقاد میکرد از سنگای کف و سقفِ وزارتخونه معادن و فلزات و محلوجی ... خودش اما یه معدن داشت بینِ زنجان و گیلان ... داده بودن بهش از طرفِ دولت هاشمی ... هاشمی تو نماز جمعه به بسیجیا و سپاهیا و آخوندا گفت بیاین معدن و پتروشیمی و اینجورچیزا تحویل بگیرین ... ميگفت مانور تجمل بدین ... موافقت رهبری جلب شد بیکارای سپاه رفتن تو شرکتای خصولتی ... شونصدتا مقاله نوشتم علیهشون تو سن ۲۳ تا ۲۸ سالگیم ... گوش نکردن ... کرباسچی سودِ ۲۴ درصد آورد... پلِ در مغازه و خونه این و اونو میکند کرکره مغازه هارو رنگ میکرد ... میگفت باید برا خریدِ اضافه تراکم پول بدین ... هاشمی بحثِ صیغه رو باب کرد برادرا دوشلواره شدن طرفدارِ دونبشِ سرمایه داری ... اوس محمود و سوآپ اردبیل محصولِ هاشمی ان ... هاشمی یه زمانی به احمدی نژاد میگفت استاندارِ نمونه ... نوربخش و عادلی به کنار ... عادلی که میگفت قوانینِ اقتصاد مثِ قوانینِ فیزیکه ... منظورش منحنیای مطلوبیت بود و اقتصادِ هایکی و فریدمنی و بنتامی ... احمدی نژاد و وزراش همه خصولتیای هاشمی بودن مثِ صادق محصولی ... قراردادای ِ کلان میبستن با خودشون ...اخوندا و سردارا شدن همه کاره ... وزارت اطلاعات و سپاه و نیروی انتظامی نفت و شکر و لاستیک میفروختن و ماشين ... جوراب استارلایت شده بود جوراب الهادی ... هادی غفاری تو حوزه کار میکرد رفته بود تو کارِ لباسای ِ زیر ... چپ و راست افتادن به جون مملکت ... از قاليباف تا احمدى مقدم تا حسن رعيت و بابک زنجانی .. دانشگاه امام صادق یه شرکتی بود به اسمِ جامعه ... پاساژ دار بودن و پارچه فروش ... یه سری فارغ التحصیلاش رفتن تو كارِ تجارت ... مملکتو تخس کردن بینِ هم ... بعدشم رفتن مسابقه میدون ... میدونیا همونان که رفتن پشتِ فاطمی امین ... فک و فامیلِ آمر به معروفِ معروف ممد صالحِ هاشمی گلپایگانی که عموش وزیر علوم بود تو دولتِ مرحوم هاشمی ... حالا هی برین در وصفِ هاشمی شعر بگین ... دو سومِ عمرِ من صرفِ جمع کردنِ فسادایی شد که با سیاستای ِ اون به ظهور رسید !!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
چند کتاب علیه بانک جهانی خمیر شد و آقای مهندس عبدی به خاطر نوشتن مقالۀ الگوی اتحاد سه گانه در روزنامه سلام وسط خیابون بازداشت شد و تا سه ماه الکی در زندان بود درسته جناب آقای میرزایی؟
علي مشهدي
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
خوب در سفسطه و مغلطه دستي بر آتش داري امين ميرزايي ...!!!
برو حاجي احرامي دگر بند ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
لعنت به هر چی چپ خرابکاره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
فکر کنم تا آخر این دنیا ما فقط بحث می کنیم که چی خوبه وچی بد واز طرفی نه این اجرا می کنیم نه انرا باکه بطور روزمره هرچه پیش اید خوش اید سرنوشت ایرانی است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
علیزاده یک مزدور بی سواد
ناشناس
France
۰۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
آقای بیژن اشتری که یک فرد پریشان حال است چطور برای شما مهم شده است
ناشناس
Canada
۰۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
"تحلیگر سیاسی" عنوانیه که به هر کسب میشه داد بدون نیاز به هیچ تخصصی؟!به علیزاده هم فقط میشه چنین عنوانی داد! این بابا در راهپیمایی های ایرانیان حکومتی مقیم لندن در مناسبت های مختلف شرکت میکنه. پیدا کنید پرتقال فروش را!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
راست میگی کل 2 ساعت رو بذار تا ببینیم کی لزریذ هخخخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
خنده هاش بیشتر عصبی بود البته یلدتون رفته خود غنی تژاد اعتراف کرد دوران هاتمی شروع اصلاخات اقتصادی بود و 4 سال اول هاشمی هم تلاش برای همین لیبرالیسم بود و روحانی هم که این دو تا خماین کردن تا رای بیاره خب پس 2 سال رئیسی و 8 سال احمدی نژاد در برابر 22 سال شما!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
در شان اقای غنی نژاد نبود با ایشان مناظره کند این افراد بدرد صدا و سیما میخورند جاسوسی کنند و نان به نرخ روز بخورند و حکومت دلش خوش کند به حرفهای این بی پدر ومادر ها و تنها حمایت این احمق ها را داشته باشد حیف که دکتر شرکت کردند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
صدا و سیما سالهاست لرزیده و خرد شده و تکه هایش را کسی نیست جمع کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
وقتی با بقای جمهوری اسلامی موافق باشی راست و چپ بودن توفیر ندارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
ربط دموکراسی به اقتصاد چیست؟
حرف های دکتری
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
خب مشکل ما اینجاست که سعی داریم تمام دستاوردهای اقتصادی ، انسانی ، اجتماعی و ... را در کانال اسلام بریزیم و این روش ما خروجی ندارد . نمی توان همه حوزه ها را با دین فیلتر کرد.
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین