bato-adv

ثبات محسوس در بازار دلار

ثبات محسوس در بازار دلار
مشاهدات نشان می‌دهد که از ابتدای معاملات سال جاری تاکنون از شدت نوسانات نرخ ارز کاسته شده است. بازار ارز این ثبات را بیش از هرچیز مدیون کاهش سطح ریسک‌های سیاسی است. انتظارات تورمی معامله‌گران از مهم‌ترین عوامل محرک نرخ ارز در بازار تهران است.
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۷ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۲

قیمت دلار آزاد در معاملات غیر‌رسمی بازار روز گذشته یک پله افت کرد. در حالی که با فرارسیدن روز‌های پایانی هفته گذشته نرخ شاخص ارزی به سطوح قیمتی کانال ۴۸ هزار تومانی رسیده بود، در نخستین روز کاری هفته جدید این روند کاهشی تداوم یافت و دلار ۱۰۰ تومان دیگر نیز ارزان شد. تحلیلگران بر این باورند که بازار ارز در شرایط نسبتا با ثباتی به سر می‌برد.

از نیمه‌های تیر ماه تاکنون نرخ دلار آزاد از مرز 50 هزار تومانی عبور نکرده است. تمامی تلاش‌های کاهشی یا افزایشی این ارز در بازه زمانی مذکور با شکست مواجه شده و کانال‌های 48 و 49 هزار تومانی به کریدور محبوب شاخص ارزی بدل شده است. بررسی‌ها حاکی از آن است که در ماه‌های پیشین نیز شاخص ارزی عمده نوسانات خود را در کریدور‌های ثابت انجام داده و فعالان بازار کمتر شاهد جهش‌های قیمتی بودند. از جمله دلایل این ثبات نرخ می‌توان به مواردی مانند «کاهش ریسک‌های سیاسی و بهبود روابط خارجی»، «بهبود وضعیت فروش نفت» و «آزاد‌سازی منابع بلوکه شده ارزی در کشور‌های خارجی» اشاره کرد.

کاهش دامنه نوسان نرخ ارز

مشاهدات نشان می‌دهد که از ابتدای معاملات سال جاری تاکنون از شدت نوسانات نرخ ارز کاسته شده است. بازار ارز این ثبات را بیش از هرچیز مدیون کاهش سطح ریسک‌های سیاسی است. انتظارات تورمی معامله‌گران از مهم‌ترین عوامل محرک نرخ ارز در بازار تهران است. در ماه‌های گذشته با بهبود روابط سیاسی با کشور‌های منطقه و همچنین تداوم بخشیدن به گفت‌وگو‌ها با دولت‌های غربی، به‌صورت کلی سطح انتظارات تورمی در بازار کاهش یافته است. در نتیجه با کاهش سطح عوامل تحریک‌کننده نرخ ارز، حضور دلار در بازه‌های قیمتی ثابت نیز افزایش یافته است.

از سوی دیگر اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های داخلی و خارجی حاکی از بهبود سطح درآمد‌های ارزی کشور است. با رشد درآمد‌های ارزی سطح قدرت نفوذ بازار‌ساز در معاملات نیز بیشتر شده و در موارد مورد نیاز می‌تواند با ارزپاشی در بازار مانع از شکل‌گیری جهش‌های قیمتی شود و در نهایت آزاد‌سازی منابع بلوکه شده ارزی که در هفته‌های اخیر و در راستای بهبود روابط خارجی صورت گرفته نیز می‌تواند پشتوانه بسیار مناسبی برای بانک مرکزی جهت حمایت از بازار باشد. چرا که با استفاده از این منابع از فشار روی بازار ارز داخل کاسته شده و بازه ثبات نرخ ارز طولانی‌تر می‌شود.

البته گفتنی است که شکل‌گیری‌ سازو‌کار مناسب جهت تخصیص ارز دولتی در مرکز مبادله ارز و طلا نیز از عوامل مهمی در جهت افت سطح تقاضا در بازار غیر‌رسمی و ثبات بخشیدن به نرخ ارز است. روز گذشته نیز هر برگ اسکناس دلار آزاد با حدود 100 تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 48 هزار و 750 تومان معامله شد. همزمان با افت نرخ دلار، قیمت سکه نیز 100 هزار تومان کاهش یافت و به 27 میلیون و 800 هزار تومان رسید.

ثبات محسوس در بازار دلار

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین