bato-adv

تخلف در واردات خودرو پیش از واردات! / خودرو‌های بالای ۲۰ هزار یورو ثبت سفارش شدند

تخلف در واردات خودرو پیش از واردات! / خودرو‌های بالای ۲۰ هزار یورو ثبت سفارش شدند
برخی از شرکت‌های واردکننده خودرو، قصد واردات خودرو‌های بالای ۲۰ هزار یورو را دارند و حتی برخی از این شرکت‌ها اقدام به ثبت سفارش خودرو‌های بالاتر از این قیمت کرده‌اند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۱۹ مهر ۱۴۰۲

یکی از مهم‌ترین بند‌های مربوط به آیین‌نامه واردات خودرو به ممنوعیت واردات محصولات بالای ۲۰ هزار یورو مربوط می‌شود. اما طبق شنیده‌ها، برخی از شرکت‌های واردکننده در حال واردات خودرو‌های گران‌تر از ۲۰ هزار یورو هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، حدود یک سال از تصویب آیین‌نامه واردات خودرو‌های نو در هیئت دولت می‌گذرد. تعیین سقف قیمتی ۲۰ هزار یورو از مهم‌ترین بند‌های این آیین‌نامه است که اکنون به نظر می‌رسد توسط برخی از شرکت‌ها زیر پا گذاشته شده است. بدین ترتیب پیش از اینکه از خودرو‌های وارداتی رونمایی شود، تخلفات در این باره آغاز شده است.

ثبت سفارش خودرو‌های بالای ۲۰ هزار یورو

گویا برخی از شرکت‌های واردکننده خودرو، قصد واردات خودرو‌های بالای ۲۰ هزار یورو را دارند و حتی برخی از این شرکت‌ها اقدام به ثبت سفارش خودرو‌های بالاتر از این قیمت کرده‌اند.

برای مثال، چندی پیش خبر ورود ۵۰۰ دستگاه هیوندای توسان ۲۰۲۲ از سوی شرکت کرمان موتور با ارزش بالاتر از ۲۰ هزار یورو به گمرک کشور منتشر شد. البته گمرک به دلیل محدودیت اعمال‌شده از ترخیص این خودرو‌ها سر باز زد؛ اما کرمان موتور تسلیم نشده و قصد داشت با متروکه اعلام کردن این خودرو‌ها مانع گمرک را پشت سر بگذارد.

از سوی دیگر، ورود خودرو‌هایی نیز تأیید شده است که قیمت‌هایی بالاتر از ۲۰ هزار یورو دارند. به‌عنوان مثال هونگچی H ۵ که نمونه اولیه آن توسط BMCARS طی هفته گذشته وارد کشور شد، در نسخه پایه به نرخ ۲۱ هزار و ۹۰۰ دلار در کشور چین فروخته می‌شود. این خودرو در فول‌ترین حالت، ۲۹ هزار و ۵۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده و طبق گفته مسئولان این شرکت، BMCARS قصد دارد تا فول‌ترین نسخه این خودرو را وارد کشور کند.

این دو خودرو، تنها مثال کوچکی از محصولات وارداتی ثبت‌سفارش‌شده توسط واردکنندگان محسوب می‌شوند و این شائبه را در ذهن مردم ایجاد می‌کند که شرکت‌های واردکننده پیش از ثبت سفارش برای خودرو‌های اقتصادی، قصد دور زدن قوانین واردات را داشته و می‌خواهند از این طریق، خودرو‌های لوکس و گران‌قیمت را وارد کشور کنند.

واقعیت ماجرا این است با سقف‌گذاری ۲۰ هزار یورویی برای واردات خودرو، دست واردکنندگان بسیار بسته مانده و امکان تعداد کمی از مدل‌ها را دارند. چراکه شرکت وارداتی پس از رعایت تمامی بند‌های قانون واردات خودرو‌های صفر کیلومتر، به‌بندی می‌رسد که در صورت رعایت نکردن، قادر به ترخیص خودرو از گمرک و فروش داخل کشور نخواهد بود.

بسیاری از خودرو‌های باکیفیت و امن جهانی، اغلب قیمت بالاتر از ۲۰ هزار یورو دارند و زمانی که شرکت واردکننده قصد انتخاب خودرو برای واردات دارد هم باید روی کیفیت و ایمنی خودرو تمرکز کند و هم قیمت خودرو را بالای ۲۰ هزار یورو نبرد. این عوامل می‌تواند ورود خودروی صفرکیلومتر را با تأخیر روبه رو سازد و اعمال بند‌های این‌چنینی در آیین‌نامه خودرو‌های دست دوم نیز عملاً ورود این نوع از خودرو‌ها را غیرممکن خواهد کرد؛ بنابراین دولت و هیأت وزیران باید هنگام تصویب آیین‌نامه مربوطه، دقت لازم را جهت تسهیل هرچه بیشتر مراحل واردات داشته باشند.

قیمت روز خودرو خارجی و داخلی را در صفحه قیمت خودرو فرارو مشاهده کنید.

برچسب ها: واردات خودرو
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین