bato-adv
کد خبر: ۶۸۴۵۰۱
نیویورک‌تایمز: استراتژی نظامی اسرائیل کار نمی‌کند

پایان جنگ بر اسرائیل تحمیل می‌شود

پایان جنگ بر اسرائیل تحمیل می‌شود
«اریک اشمیت»، «رونن برگمن» و «آدام گلدمن» در گزارش ۱۸نوامبر در نیویورک‌تایمز نوشتند، اسرائیل مدت‌هاست حماس را به استفاده از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی در نوار پرجمعیت غزه متهم می‌کند و می‌گوید این گروه تاسیسات نظامی زیرزمینی را در نزدیکی خانه‌ها، مدارس، مساجد و بیمارستان‌ها در سراسر غزه مستقر کرده است.
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۲ - ۲۹ آبان ۱۴۰۲

تصرف بیمارستان الشفا، بزرگ‌ترین مجتمع پزشکی غزه توسط ارتش اسرائیل، محور اصلی استراتژی نظامی این رژیم در قلب تهاجم زمینی‌اش است. این استراتژی طی سه هفته گذشته و زمانی که بیش از ۴۰هزار سرباز اسرائیلی شهر غزه را محاصره کردند، آشکار شد؛ جایی که مقام‌های اسرائیلی می‌گویند فرماندهان حماس در آنجا متمرکز بودند.

سربازان سپس به رزمندگان و پناهگاه‌ها حمله کردند و یک شبکه تونلی وسیع را هدف قرار دادند که به گفته مقام‌های اسرائیلی نیرو‌های حماس را قادر می‌سازد تا مخفی شوند و عملیات انجام دهند.

مقام‌های اسرائیلی همچنین ارزیابی کردند که حمله وسیع و عمقی به قلب شهر غزه، حماس را برای دستیابی به توافق بر سر آزادی گروگان‌ها تحت فشار قرار می‌دهد. «اریک اشمیت»، «رونن برگمن» و «آدام گلدمن» در گزارش ۱۸نوامبر در نیویورک‌تایمز نوشتند، اسرائیل مدت‌هاست حماس را به استفاده از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی در نوار پرجمعیت غزه متهم می‌کند و می‌گوید این گروه تاسیسات نظامی زیرزمینی را در نزدیکی خانه‌ها، مدارس، مساجد و بیمارستان‌ها در سراسر غزه مستقر کرده است.

الشفا در این روایت به «نمایشگاه A» تبدیل شد؛ زیرا ارتش اسرائیل مدعی شد حماس از پیچ و خم گسترده‌ای از تونل‌ها در زیر بیمارستان به‌عنوان پایگاه استفاده می‌کند.

تا کنون مشخص نیست که استراتژی اسرائیل کارآمد است یا خیر؟ مقامات نظامی ایالات متحده گفتند که همتایان اسرائیلی شان به آن‌ها می‌گویند قبل از اینکه اسرائیل ابتکار عمل جداگانه‌ای را در جنوب غزه آماده کند و تهاجم را گسترش دهد، باید انتظار داشته باشند هفته‌های بیشتری عملیات پاکسازی در شمال به طول انجامد.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل، اواخر روز جمعه گفت که نیرو‌های این رژیم حملات خود را «در هر مکانی که حماس است و در جنوب نوار» ادامه خواهند داد. اگرچه یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل، روز دوشنبه در بیانیه‌ای ویدئویی گفت که اسرائیل «فعالیت‌های خود را علیه تونل‌ها تسریع کرده است» و حماس کنترل خود را در شمال از دست داده و در حال فرار به جنوب هستند؛ اما تحلیلگران نظامی اظهارات گالانت را زیر سوال برده و پرسش‌های بسیاری مطرح کردند.

گزارشگران نیویورک‌تایمز نوشتند، اگر حماس در حال حرکت به سمت جنوب با بقیه جمعیت ترکیب شود، چگونه از بین خواهد رفت؟ اسرائیل تا چه زمانی می‌تواند فشار فزاینده بین‌المللی برای آتش‌بس را با افزایش تلفات غیرنظامیان در غزه ادامه دهد؟ آیا الشفا یک هدف نظامی مهم برای حمله بود؟

اسرائیل تعداد بالای تلفات را - به گفته وزارت بهداشت غزه ۱۲۰۰۰نفر، که شامل غیرنظامیان و مبارزان می‌شود- تا حدی به تصمیم حماس برای پنهان کردن استحکامات نظامی و مراکز فرماندهی خود در محله‌های مسکونی و بیمارستان‌هایی مانند الشفا می‌داند.

اما مقامات آمریکایی گفتند که تصمیم سریع اسرائیل برای آغاز عملیات زمینی و محاصره، زمان کمی برای فرماندهان اسرائیلی برای برنامه‌ریزی گسترده برای کاهش خطرات برای غیرنظامیان باقی گذاشته است و این امر یکی از دلایل افزایش تلفات غیرنظامیان است. بیمارستان به نقطه عطف خاصی تبدیل شده است.

ارتش هنوز شواهد عمومی مبنی بر وجود یک شبکه گسترده تونل و مرکز فرماندهی زیر الشفا ارائه نکرده و اسرائیل تحت فشار فزاینده بین‌المللی قرار دارد تا نشان دهد که بیمارستان یک هدف نظامی حیاتی بوده است.

مقامات نظامی اسرائیل روز جمعه گفتند که جست‌وجوی بیمارستان به‌دلیل خطر مواجهه با اعضای حماس و تله‌های انفجاری زمان می‌برد و آن‌ها باید از سگ‌ها و مهندسان رزمی استفاده کنند. به گفته سه افسر اسرائیلی، نیرو‌های اسرائیلی به آرامی در حال پیشروی هستند و در حال حاضر تنها بخشی از سایت بیمارستان را تحت کنترل دارند.

آن‌ها همچنین از ورود به تونل‌هایی که در آنجا کشف شده است، خودداری کرده‌اند. اما ارتش مدعی است که در حال حاضر شواهدی از حداقل بخشی از یک مجموعه تونل زیرزمینی در زیر بیمارستان دارد. ویدئویی که به گفته یک مقام اسرائیلی توسط دوربینی گرفته شد که روز جمعه توسط سربازان به داخل چاهک پایین انداخته شد و توسط نیویورک‌تایمز بازبینی شد، نشان می‌دهد که این یک تونل ساخته دست بشر است و حداقل عرض یک لاین آن برای عبور و مرور انسان کافی است.

به نظر می‌رسد تونل ۵۰فوت یا بیشتر طول داشته باشد و در انتهای آن دری وجود دارد که به گفته مقامات برای مقاومت در برابر مواد منفجره، مستحکم شده است. این ویدئو نشان می‌دهد که در یک روزنه کوچکی دارد که به گفته این مقام اسرائیلی امکان تیراندازی یک طرفه از سمت دیگر در به داخل تونل را فراهم می‌کند.

به نوشته «اشمیت- برگمن- گلدمن»، گیورا ایلند، ژنرال بازنشسته ارتش اسرائیل و رئیس سابق شورای امنیت ملی اسرائیل گفت که هدف قرار دادن بیمارستان الشفا «نتیجه یک استراتژی نبود.» او گفت: «این بیشتر یک مانور تاکتیکی مهم» در تلاش اسرائیل برای کنترل روایت درباره حماس است. ایلند گفت، درحالی‌که احتمالا فرماندهان حماس در آغاز جنگ زیر الشفا بودند، اکثر آن‌ها به سمت جنوب رفته‌اند. وی گفت در نتیجه، اسرائیل باید غیرنظامیان را تخلیه کند و تیپ‌های حماس را در آنجا طی هفته‌ها و ماه‌های آینده هدف قرار دهد.

ایلند پیش‌بینی کرد که این مساله ممکن است به‌دلیل از دست دادن صبر جامعه بین‌المللی از اسرائیل پیچیده‌تر شود. یاگیل لوی، کارشناس ارتش اسرائیل گفت که حمله به الشفا «به جای بخشی از یک استراتژی روشن، نمایش قدرت و توان است.» دکتر لوی گفت با انجام این کار، اسرائیل ممکن است جان گروگان‌ها را به خطر بیندازد.

لوی گفت: «ارتش با رفتن به الشفا، آینده یا امنیت گروگان‌ها را در نظر نگرفت.» او گفت که بازیابی دو جسد در نزدیکی بیمارستان الشفا نشانه روشنی بود که «ما با تاخیر در تبادل اسرا، گروگان‌ها را از دست می‌دهیم.» ژنرال کنت مکنزی جونیور، رئیس بازنشسته فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده گفت که ارتش اسرائیل به برخی از اهداف خود، مانند رهگیری موشک‌های حماس به اسرائیل و کاهش خطرات برای نیرو‌های خود دست یافته است.

بیش از ۵۵سرباز اسرائیلی در عملیات زمینی جان خود را از دست داده‌اند که نشان می‌دهد ارتش اسرائیل با احتیاط روی زمین حرکت می‌کند؛ درحالی‌که هواپیما‌های جنگی و توپخانه هم اهدافی را مورد حمله قرار می‌دهند.

اما ژنرال مک‌کنزی گفت هنوز مشخص نیست که ارتش اسرائیل چه تعداد از رهبران ارشد حماس را کشته است. از سوی دیگر تصمیم اسرائیل برای تخریب بخش‌هایی از غزه و کشتن بیش از ۱۰۰۰مبارز حماس، به توافق بزرگ برای آزادی تقریبا ۲۴۰گروگان که بسیاری از آن‌ها در شبکه گسترده تونل‌ها هستند، نرسیده است.

پنتاگون در هفته‌های اخیر جریان ثابتی از تسلیحات و مهمات را به اسرائیل فرستاده است. مقامات وزارت دفاع می‌گویند که نیرو‌های عملیات ویژه ایالات متحده پهپاد‌های جاسوسی MQ-۹ را بر فراز نوار غزه به پرواز درمی‌آورند تا به تلاش‌های یافتن گروگان‌ها کمک کنند؛ اما از عملیات نظامی اسرائیل در زمین حمایت نمی‌کنند.

یک مقام نظامی آمریکایی گفت: ژنرال مایکل ای. کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی پنتاگون، روز جمعه برای اطلاع‌رسانی درباره عملیات زمینی در غزه و برنامه‌های نظامی آینده وارد اسرائیل شد. این دومین سفر ژنرال کوریلا به اسرائیل از زمان حملات ۷اکتبر است. ژنرال و کارکنان ارشدش روزانه با اعضای بخش برنامه‌ریزی ستاد کل اسرائیل و دیگر مقامات ارشد نظامی اسرائیل در تماس هستند.

ژنرال مک‌کنزی گفت: «زمان در عرصه بین‌المللی یا داخلی به نفع اسرائیل نیست.» جرمی بینی، متخصص دفاع خاورمیانه برای Janes، یک شرکت اطلاعاتی دفاعی در لندن گفت: «آن‌ها ممکن است نیازی به پایان بازی نداشته باشند؛ زیرا این به آن‌ها تحمیل خواهد شد. به نظر می‌رسد که آن‌ها عملیاتی بهتر از این در شرایط کنونی نمی‌توانستند انجام دهند.»

قحطی در غزه

«رویده عامر» هم در گزارش ۱۸نوامبر در الجزیره نوشت، «ثمر رییع» نمی‌داند که چگونه ۱۵نفری را که با او زندگی می‌کنند، تغذیه کند. او که مادر ۴فرزند است، میزبان دوستان همسرش و خانواده‌هایشان است که از شهر غزه آواره شده و می‌کوشند نیاز‌های ابتدایی‌شان مانند نان را برآورده سازند. این زن ۲۸ساله می‌گوید: «به یکی از فروشگاه‌ها برای خرید چیزی رفتم؛ اما هیچ‌چیز نیافتم.» او گفت که قفسه‌ها خالی بود.

نه شکری بود نه گوشت و سبزی؛ نه پنیر و نه هیچ نوع محصول لبنی. ربیع می‌گوید: «تن‌ها چیزی که بود روغن پختنی بود.» او می‌گوید: قیمت غذا و محصولات غذایی از آغاز جنگ سه‌برابر شده است: «ما از ابتدایی‌ترین نیاز‌های غذایی محرومیم. با وجود قطعی آب و برق، مجبور به تحمل گرسنگی هم هستیم.» به‌دلیل فقدان نان، خانواده‌ها مجبورند با پاستا یا برنج شکم خود را سیر کنند؛ اما عرضه این محصولات هم به سرعت در حال خشکیدن است.

لحن بایدن چرخیده است

الجزیره همچنین در گزارش دیگری به تاریخ ۱۸نوامبر نوشت، ان‌بی‌سی نیوز گزارش داد که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، بر اساس کپی‌هایی از مکاتبات رسمی کاخ سفید، دو پیام متفاوت درباره جنگ اسرائیل و حماس به آمریکایی‌های طرفدار فلسطین و اسرائیل داده است.

درحالی‌که یک نامه حمایت بایدن از اسرائیل را در برابر «تروریسم» حماس نشان می‌داد، نامه دیگر درباره تلاش‌های دولت ایالات متحده برای محافظت از غیرنظامیان در نوار غزه صحبت می‌کرد. به گزارش NBC، نامه ارسالی به طرفداران اسرائیل به هولوکاست در رابطه با حمله حماس در ۷اکتبر به جنوب اسرائیل استناد شده است. همچنین متعهد به حمایت مستمر از اسرائیل و تلاش برای بازگرداندن اسیران حماس شده و در غزه است.

برچسب ها: اسرائیل غزه
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین