bato-adv
دمی همنشین حافظ شو...

تفال به حافظ یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲؛ روزگاری شد که در میخانه خدمت می‌کنم...

تفال به حافظ یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲؛ روزگاری شد که در میخانه خدمت می‌کنم...
همیشه در گذر زمان تنها تفال به حافظ در فرهنگ عامیانه ما باقی مانده‌است. در ادامه فال حافظ مخصوص روز ۲۲ بهمن ماه ۱۴۰۲ از نظر خوانندگان محترم می‌گذرد.

فرارو- فال گرفتن از آثار ادبی، از باور‌های کهن این مرز و بوم است. در گذر زمان ساکنان این خاک به ادیبانی که گمان می‌بردند بهره‌ای از کلام حق دارند رجوع می‌شد. با این حال، اما در گذر زمان تنها تفال به حافظ در فرهنگ عامیانه ما باقی مانده است.

روزگاری شد که در میخانه خدمت می‌کنم
در لباس فقر کار اهل دولت می‌کنم

تا کی اندر دام وصل آرم تذروی خوش خرام
در کمینم و انتظار وقت فرصت می‌کنم

واعظ ما بوی حق نشنید بشنو کاین سخن
در حضورش نیز می‌گویم نه غیبت می‌کنم

با صبا افتان و خیزان می‌روم تا کوی دوست
و از رفیقان ره استمداد همت می‌کنم

خاک کویت زحمت ما برنتابد بیش از این
لطف‌ها کردی بتا تخفیف زحمت می‌کنم

زلف دلبر دام راه و غمزه‌اش تیر بلاست
یاد دار‌ای دل که چندینت نصیحت می‌کنم

دیده بدبین بپوشان‌ای کریم عیب پوش
زین دلیری‌ها که من در کنج خلوت می‌کنم

حافظم در مجلسی دردی کشم در محفلی
بنگر این شوخی که، چون با خلق صنعت می‌کنم

شرح لغت:اهل دولت: مردمان دولتمند و نیک بخت/تَذَرو: قرقاول و خروس صحرایی و به حالت استعاره معشوق خوش رفتار./در کمینم: منتظر فرصت و وقت مناسبم/واعظ: وعظ کننده، پند و اندرز دهنده، کسی که موعظه می‌کند/بوی حق نشنید: بوی راستی و عدالت به مشامش نرسیده/با صبا: به همراه باد صبا/استمداد: طلب مدد و یاری کردن/استمداد همّت: طلب عزم و اراده و عنایت.

تفسیر عرفانی:‌

۱- مدت‌ها در اندیشه و فکر کاری هستید که از آن رضایت کامل ندارید و نمی‌خواهید به او نیز بگویید. بلکه در تردید کامل به سر می‌برید و از اینکه با دوستان نیز در میان بگذارید، ناراحت هستید. زیرا هر کس را شایسته مشورت نمی‌دانید. به شما می‌گویم این نیت فعلاً مقدماتش فراهم نشده و اجرای آن بسیار زود می‌باشد.

۲- از تصمیمی که دارید شما را بر حذر می‌دارم. زیرا راهی طولانی در پیش خواهید داشت. در حالی که اگر آن را به موقعیت بهتری واگذار کنید، اوضاع شما به مراتب بهتر و عالی‌تر خواهد شد. به هر صورت این تصمیم در این موقعیت صلاح نمی‌باشد.

۳- به یکی از مشاهد متبرکه بروید و نذر خود را ادا کنید. برایش دعا نمایید که انشاءالله گشایش حاصل شود.

تعبیر غزل:

سالهاست که در انتظار فرصتی مناسب زمینه چینی می‌کنی، اما بدان که هنوز وقت مناسب برای انجام این نیت فرا نرسیده است. تو همچنان باید تلاش کنی و از دوستان واقعی خود در انجام این نیت کمک بگیری. از نصیحت‌ها و تجربیات افراد دانا و با تجربه استفاده کن که تو را در رسیدن به مقصد یاری خواهد کرد.

برچسب ها: فال حافظ تفال
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین