bato-adv

کرونا چه مزیتی برای نوزادان داشت؟!

کرونا چه مزیتی برای نوزادان داشت؟!
محققان دانشگاه پزشکی و علوم بهداشتی RCSI در ایرلند نشان می‌دهند که نوزادان در طول قرنطینه، میکروبیوم‌های روده متفاوتی را در مقایسه با آن‌هایی که قبل از همه‌گیری به دنیا می‌آمدند، نشان می‌دهند و میزان کمتری از مشکلات خودایمنی مانند آلرژی‌های غذایی در آن‌ها ظاهر می‌شود.
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲

یک مطالعه جدید شگفت‌انگیز نشان می‌دهد که قرنطینه‌های همه‌گیری کووید-۱۹ تاثیر مثبتی بر نوزادان تازه متولد شده داشته و آن‌ها روده‌های سالم‌تری دارند.

به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه پزشکی و علوم بهداشتی RCSI در ایرلند نشان می‌دهند که نوزادان در طول قرنطینه، میکروبیوم‌های روده متفاوتی را در مقایسه با آن‌هایی که قبل از همه‌گیری به دنیا می‌آمدند، نشان می‌دهند و میزان کمتری از مشکلات خودایمنی مانند آلرژی‌های غذایی در آن‌ها ظاهر می‌شود.

میکروبیوم روده از جامعه پیچیده‌ای از میکروب‌ها تشکیل شده است که در دستگاه گوارش ما ساکن هستند و نقش مهمی در سلامت کلی ما دارند. این مطالعه انقلابی به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه همه‌گیری بر سلامت روده نوزادان تأثیر گذاشته و شرایط منحصربه‌فرد قرنطینه به طور بالقوه محیط میکروبی مفیدتری را برای این نوزادان ایجاد کرده است.

مزایای مشاهده شده در نوزادان دوران همه‌گیری به چندین عامل مرتبط با محیط قرنطینه نسبت داده می‌شود. کاهش عفونت‌ها و به دنبال آن مصرف آنتی بیوتیک، در کنار افزایش طول مدت شیردهی از این عوامل هستند. این باعث شد که نوزادان پس از زایمان میکروب‌های مفیدتری را از مادر خود به دست آورند که تصور می‌شود از آن‌ها در برابر بیماری‌های آلرژیک محافظت می‌کند.

این مطالعه دیدگاه جدیدی در مورد تاثیر انزوای اجتماعی در اوایل زندگی بر میکروبیوم روده ارائه می‌دهد. دکتر جاناتان هوریهان (Jonathan Hourihane)، نویسنده ارشد این مطالعه و رئیس بخش اطفال می‌گوید: به‌طور قابل‌توجهی، نرخ پایین‌تر آلرژی در میان نوزادان در طول قرنطینه می‌تواند تاثیر سبک زندگی و عوامل محیطی، مانند مصرف مکرر آنتی‌بیوتیک، را بر افزایش بیماری‌های آلرژیک نشان دهد.

ما امیدواریم که این کودکان را در سن ۵ سالگی مجددا بررسی کنیم تا ببینیم آیا این تغییرات جالب در میکروبیوم اولیه روده اثرات طولانی مدتی دارد یا خیر.

به دلیل محدودیت‌های ناشی از کووید، محققان از این فرصت برای مطالعه رشد میکروبیوم در نوزادان استفاده کردند. قرنطینه‌ها قرار گرفتن نوزادان در معرض عوامل مختلف در اوایل زندگی را ساده‌تر می‌کند و درک واضح‌تری از چگونگی اثرگذاری عوامل محیطی و غذایی مختلف بر میکروبیوم روده فراهم می‌کند.

لیام اوماهونی (Liam O’Mahony)، نویسنده ارشد این مطالعه، می‌گوید: قبل از این مطالعه، تعیین سهم نسبی این مواجهه‌های محیطی متعدد و عوامل غذایی در رشد میکروبیوم اولیه زندگی دشوار بود.

نکته قابل توجه این است که تنها ۱۷ درصد از نوزادان تا اولین سالگرد تولد خود به آنتی بیوتیک نیاز داشتند که با سطوح بالاتر باکتری‌های مفید مانند بیفیدوباکتری‌ها مرتبط است.

یافته‌های این مطالعه دیدگاه جدیدی در مورد تأثیر انزوای اجتماعی و تغییرات سبک زندگی در اوایل زندگی بر سلامت روده ارائه می‌دهد. از آنجایی که جهان به دنبال کردن پیامد‌های این همه گیری ادامه می‌دهد، این یافته‌ها می‌تواند به درک بهتری از نحوه پرورش یک میکروبیوم سالم از بدو تولد منجر شود که به طور بالقوه محافظت در برابر شرایط آلرژیک و خود ایمنی را ارائه می‌دهد.

این مطالعه در مجله «آلرژی» منتشر شده است.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین