bato-adv
این خودرو تمام قوانین فناوری برقی را زیرپا گذاشته و به یک هیولای مطلق تبدیل شده است

راز‌های پشت قدرتمندترین موتور الکتریکی جهان؛ ماده تاریک کونیگزگ

راز‌های پشت قدرتمندترین موتور الکتریکی جهان؛ ماده تاریک کونیگزگ
ماده تاریک به سادگی قدرتمندترین موتور الکتریکی است که تاکنون بر روی یک خودرو نصب شده است. یک موتور الکتریکی مبتنی بر ماده تاریک ۸۰۰ اسب بخار قدرت دارد. این قابلیت باعث می‌شود که آن موتور برقی سه برابر قوی‌تر از موتور یک خودروی تسلا مدل S باشد. یک موتور الکتریکی با این قدرت به شرکت سوئدی کونیگزگ گزینه‌های بی پایانی برای ساخت ابرخودرو‌های الکتریکی و هیبریدی می‌دهد.
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۳ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۲

فرارو- خودروی سوپر اسپرت سوئدی کونیگزگ با موتور ماده تاریک (Dark Matter)  خود زمین بازی را برای خودرو‌های برقی (الکتریکی) و هیبریدی تغیبر داده است.

به گزارش فرارو به نقل از تاپ اسپید، در ادامه هر آن چه باید در مورد آن بدانید را خواهیم گفت: موتور‌های الکتریکی از ضعیف در نظر گرفته شده به هایپرکار‌هایی مانند نِوِرا تبدیل شده اند که قدرت موتور‌های احتراق داخلی را با گشتاور الکتریکی ترکیب می‌کنند. موتور پیشگامانه ماده تاریک کونیگزگ دارای قدرت ۸۰۰ اسب بخار، گشتاور ۹۲۲ پوند – فوت و وزن تنها ۳۹ کیلوگرم برای عملکرد بی سابقه است.

"کونیگزگ جمرا" خودروی جی تی پلاگین هیبریدی با موتور ماده تاریک و Hot V۸ به قدرت ۲۳۰۰ اسب بخار می‌رسد و حداکثر سرعت آن ۳۹۹ کیلومتر بر ساعت است و آن را تبدیل به یک تغییر دهنده بازی در صنعت خودروسازی می‌کند. موتور‌های وسایل نقلیه الکتریکی در گذشته به دلیل کمبود نیرو مورد انتقاد قرار گرفته بودند. برای مثال، خودروی روآ‌ای (که در بریتانیا با نام جی ویز شناخته می‌شود) با استقبال چندانی مواجه نشد، زیرا در محدوده قدرت یک دوچرخه قرار داشت. خودرو‌های الکتریکی اولیه دهه ۲۰۰۰ مانند نیسان لیف نیز کاری برای از بین بردن این تصور انجام ندادند. با این وجود، در برخی مواقع خودروسازان متوجه شدند که موتور‌های الکتریکی دارای سطوح بالایی از گشتاور هستند که به معنای سرعت فوق‌العاده است.

آنان هم چنین متوجه شدند که اندازه کوچک آن موتور‌ها در مقایسه با موتور‌های احتراق داخلی بدان معناست که شما می‌توانید به طور منطفی چندین عدد از آن موتور‌ها را در یک خودرو قرار دهید تا قدرت آن افزایش یابد. تمام این موارد با ساخت هایپرکار برقی ریماک با قدرت بیش از هزار اسب بخار به نام نِوِرا به نقطه اوج خود رسید. این خلاقیت صرفا برای سازندگان وسایل نقلیه برقی سرگرم کننده نبود. فراری، مک لارن، پورشه و بسیاری از خودروسازان دیگر قدرت موتور‌های احتراق داخلی  را با سبکی و گشتاور موتور‌های الکتریکی ترکیب کردند تا خودرو‌های هیبریدی بسیار سریعی بسازند.

در سالیان بعد یک مسابقه واقعی برای افزایش قدرت موتور‌های الکتریکی به منظور افزایش اسب بخار بیش‌تر و زمان کمتر ۰-۶۰ از خودرو‌های برقی و هیبریدی وجود داشته است.   با وجود این که ارقام اسب بخار این خودرو‌ها به طور معمول به ۲۰۰۰ می‌رسد ما در عصری از قدرت و سرعت قرار داریم که زمانی غیر ممکن به نظر می‌رسید. کونیگزگ بخه دنبال ان بوده که این قابلیت حتی بیش‌تر افزایش یابد. ماده تاریک موتور الکتریکی تمام قوانین فناروی الکاتریکی را زیرپا می‌گذارد و جمرا را به یک هیولای مطلق تبدیل کرده است.

ماده تاریک به سادگی قدرتمندترین موتور الکتریکی است که تاکنون بر روی یک خودرو نصب شده است. یک موتور الکتریکی مبتنی بر ماده تاریک ۸۰۰ اسب بخار قدرت دارد. این قابلیت باعث می‌شود که آن موتور برقی سه برابر قوی‌تر از موتور یک خودروی تسلا مدل S  باشد.   یک موتور الکتریکی با این قدرت به شرکت سوئدی کونیگزگ گزینه‌های بی پایانی برای ساخت ابرخودرو‌های الکتریکی و هیبریدی می‌دهد. تنها با استفاده از یک موتور استاندارد برای هر چرخ سریعا قدرتمندترین خودروی جاده‌ای دارای ۳۲۰۰ اسب بخار قدرت می‌شود و هم چنین ۹۲۲ پوند - فوت گشتاور تولید می‌کند.

بیایید این درجه از گشتاور یک موتور مبتنی بر ماده تاریک را با گشتاور دیگر مقایسه کنیم: بیش از نیمی از گشتاور آسپارک بیش از ۹۰ درصد گشتاور تسلا مدل  S Plaid و حدود ۱۵۰ پوند - فوت گشتاور بیش‌تر از فورد لایتنینگ یک کامیون الکتریکی که برای حمل و نقل، بکسل و به طور کلی استفاده از گشتاور آن برای مقاصد صنعتی ساخته شده است. این نوع گشتاور تضمین می‌کند که هر کونیگزگ که از ماده تاریک استفاده می‌کند مانند یک موشک به نظر می‌رسد.

راز‌های پشت قدرتمندترین موتور الکتریکی جهان؛ ماده تاریک کونیگزگ/ این خودرو تمام قوانین فناوری برقی را زیرپا گذاشته و به یک هیولای مطلق تبدیل شده است

صرفا ۳۹ کیلوگرم وزن دارد!

اگر قدرت و گشتاور به اندازه‌ای کافی نبود که عطش شما برای این موتور جدید افزایش یابد شاید ذکر وزن آن کافی باشد: تنها ۳۹ کیلوگرم. می‌توانید به معنای واقعی کلمه به باشگاه ورزشی محل خود بروید و هالتر‌هایی را پیدا کنید که وزن آن‌ها از قوی‌ترین موتور الکتریکی روی زمین بیش‌تر است. این سَبُک بودن خیره کننده باعث می‌شود کونیگزگ به موتور‌های ماده تاریک بسیار سریع‌تر و چابک‌تر مجهز شود. به هر حال، نسبت قدرت به وزن مسلما مهمتر از توان خام آن به تنهایی است. ۲۳۰۰ اسب بخار و گشتاور ۲۰۲۸ بیش‌ترین میزان موجود در یک خودروی تولیدی است. ماده تاریک در موتور آن خودرو کونیگزگ را به یک جانور کاملا تازه تبدیل کرده است!

جمرا یک پلاگین هیبریدی است نه یک خودروی برقی

مانند بسیاری از قدرتمندترین خودرو‌های ساخته شده در ده سال گذشته جمرا از یک پیشرانه هیبریدی برای رسیدن به جایگاه رفیع خود بهره می‌برد. در حالی که کانسپت اصلی جمرا دارای یک موتور سه سیلندر بسیار خاص بود که بدون میل بادامک کار می‌کرد و نزدیک به ۶۰۰ اسب بخار قدرت داشت شرکت تولید کننده تصمیم گرفت مدل تولیدی آن را بزرگتر سازد. کونیگزگ پیشرانه سه سیلندر یا V-۸ جسکو را نیز برای قرار دادن در جمرا تنظیم کرد. آنان این محصول جدید را Hot V۸ می‌نامند که ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت دارد. آنان توانستند این پیشرانه سه سیلندر را به لطف گیربکس ۹ سرعته LST  (انتقال سرعت نور) فانتزی آن جا دهند که می‌توانست فضای مورد نیاز را برای پنج سیلندر دیگر فراهم کند و نیاز‌های این موتور عظیم را برطرف سازد.

 ممکن است سریع‌ترین خودروی چهار سرنشین باشد

قابلیت جمرا فراتر از قدرت آن است و طرح آن خودرو را نیز شامل می‌شود. جمرا یک خودروی دو سرنشین نیست و بلکه چهار سرنشین است. به نظر می‌رسد که آن خودرو سریع‌ترین خودرو با صندلی‌های عقب باشد. فراری اف اف یک خودروی جی تی موتور وسط - جلو با سرعت ۳۳۴ کیلومتر بر ساعت حدود ۲۰ درصد کم‌تر جمرا سرعت دارد. خودروی تسلا مدل S در ۱.۹ ثانیه می‌تواند از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

سبک جدیدی از موتور الکتریکی

ماده تاریک با فناوری فوق العاده پیچیده ساخته شده است. از آنجایی که تولید کننده کونیگزگ مجبور نیست به ما درون ماده تاریک خود را نشان دهد ما دقیقاً نمی‌دانیم که آن‌ها چگونه این کار را انجام داده اند، اما واضح است که در تولید نیرو و گشتاور موثر است. با وجود این، موتور در واقع با سرعت بسیار بالایی نمی‌چرخد و وب سایت شرکت سازنده خودرو رقم ۸۵۰۰ دور بر دقیقه را اعلام کرده است.

باتری‌های ابتکار عملی دی الکتریک خنک شونده

کونیگزگ از بسته‌های باتری خود استفاده می‌کند. سلول‌ها را از پایه نمی‌سازد، اما سیستمی را ایجاد می‌کند که در واقع نیرو را به ماشین می‌رساند. برای جمرا باتری‌هایی ایجاد کرده است که روغن دی الکتریک (عایقی که از واکنش‌های الکتریکی ناخواسته جلوگیری می‌کند) دارند که به طور مستقیم به عنوان یک سیستم خنک کننده به داخل آن‌ها وارد می‌شود. اکثر باتری‌های خودرو‌های برقی اکنون از سیستم‌های جریان هوا استفاده می‌کنند که به طور مستقیم به باتری متصل شده‌اند تا آن‌ها را خنک کنند، اما کونیگزگ به جای آن از رویکرد مایع استفاده کرده است. اگر این سیستم موثر باشد امکان آن وجود دارد که به یک رویکرد گسترده‌تر برای فناوری خنک کننده باتری تبدیل شود.

به طور کلی جمرا یک خودروی آزمایشی باورنکردنی است و در قلب آن ماده تاریک قرار دارد. ماده تاریک یک جهش کوانتومی واقعی در فناوری موتور‌های الکتریکی است که صد‌ها اسب بخار بیش‌تر از نزدیک‌ترین رقیب خود تولید می‌کند. توان آن بیش از نیم مگاوات است که آن را در برد یک هواپیمای برقی قرار می‌دهد. باید دید که آیا کونیگزگ به دیگر خودروسازان اجازه می‌دهد تا از ماده تاریک برای نیرو دادن به خودرو‌های برقی و هیبریدی جدید و هیجان انگیز استفاده کنند یا خیر.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین