bato-adv
کد خبر: ۷۱۵۸۰۹

زمان انتظار خانه‌دار شدن در کشور‌های اطراف / تهران رکورد زد

زمان انتظار خانه‌دار شدن در کشور‌های اطراف / تهران رکورد زد
تاخت و تاز تورم دو رقمی در کشور بیش از هر قشری مستاجران پایتخت را هدف قرار داده‌است؛ مستاجرانی که برای خانه‌دار شدن باید بیش از نیم‌قرن پول ذخیره کنند.
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۱۷ اسفند ۱۴۰۲

بررسی آخرین گزارش‌ها از بازار مسکن پایتخت کشور و پایتخت کشور‌های همسایه، انتظار برای خانه‌دار شدن در تهران، رکورددار خاورمیانه است. پس از تهران با مدت زمان انتظار ۵۴ سال، دوحه با ۴۸ سال و بغداد با ۴۰ سال قرار دارند.

تهران؛ ۵۴ سال

به گزارش خبرآنلاین، طبق آخرین گزارش بانک مرکزی که مربوط به آذر ۱۴۰۲ است، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران به ۷۴ میلیون تومان رسیده‌است؛ حداقل حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۲ نیز مبلغ هفت میلیون و نهصد و هشتاد و دو هزار تومان تعیین گردیده است. براین اساس هر ایرانی برای اینکه صاحب خانه‌ای ۷۰ متری در پایتخت شود، می‌بایست درآمد خود را برای ۷۰۱ ماه، بدون آنکه از آن هزینه‌ای کند، ذخیره کند که مدت انتظار خانه‌دار شدن آن‌ها به ۵۴ سال می‌رسد. این رقم بدون در نظر گرفتن تورم سالانه در بخش مسکن به دست آمده‌است.

گفتنی است که میانگین قیمت مسکن در تهران ۷۰۱ برابر حدقل دستمزد و حداقل دستمزد ۰.۱۴ درصد قیمت خانه در تهران است.

استانبول؛ ۱۸ سال

در استانبول، بزرگ‌ترین شهر و گران‌ترین بازار مسکن ترکیه، میانگین قیمت مسکن برای هر متر مربع واحد مسکونی به ۱,۴۷۵ دلار آمریکا رسیده‌است؛ براین اساس یک واحد ۷۰ متری در استانبول به طور میانگین ۱۰۳ هزار و ۲۵۰ دلار قیمت دارد.

دولت ترکیه افزایش ۵۵ درصدی حداقل دستمزد‌ها را از ژانویه ۲۰۲۳ اعلام کرده است؛ بنابراین حداقل دستمزد ماهانه در ترکیه ۴۵۵ دلار آمریکا است؛ در نتیجه خانه‌دار شدن در استانبول ترکیه ۲۲۶ ماه زمان می‌برد که ۱۸ سال تخمین زده می‌شود. حداقل دستمزد در این کشور ۰.۴ درصد قیمت کل واحد مسکونی است.

ابوظبی؛ ۱۲ سال

آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که میانگین قیمت هر متر مربع ویلا در این شهر ۳۸۳۲ دلار آمریکا است. میانگین قیمت یک آپارتمان در ابوظبی ۲۹۶۹ دلار آمریکا برای هر متر مربع است.

امارات حداقل دستمزد ملی ندارد. با این حال، قانون مقرر می‌دارد که حقوق و دستمزد کارکنان باید نیاز‌های اولیه آن‌ها را پوشش دهد.

فارغ التحصیلان دانشگاه: ۱۲۰۰۰ درهم (۳۲۶۷ دلار) در ماه، تکنسین‌های ماهر: ۷۰۰۰ درهم (۱۹۰۵ دلار) در ماه و کارگران ماهر: ۵۰۰۰ درهم (۱۳۶۱ دلار) در ماه برای کسانی که گواهی مدرسه متوسطه دارند.

براین اساس برای خرید یک واحد مسکونی ۷۰ متری در این شهر باید ۲۰۷ هزار و ۳۴۰ دلار هزینه کرد؛ یک کارگر ماهر باید ۱۵۲ ماه و یا ۱۲ سال پول ذخیره کند.

بغداد؛ ۴۰ سال

در مناطق مرکزی بغداد، قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در حال حاضر بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار آمریکا است. دستمزد‌ها در عراق معمولاً به ارز محلی، دینار عراق پرداخت می‌شود. حداقل دستمزد ۲۵۰۰۰۰ معادل ۲۱۴.۱۹ دلار آمریکا تعیین شده است.

هزینه خرید یک واحد مسکونی ۷۰ متری در بغداد به طور میانگین ۱۰۵ هزار دلار است؛ با توجه به حداقل دستمزد ۲۱۴.۱۹ دلاری، افراد می‌بایست ۴۹۰ ماه و یا ۴۰ سال برای خرید خانه در این منطقه پول ذخیره کنند.

اسلام‌آباد؛ ۲۷ سال

میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در اسلام آباد ۳۶۰ دلار است؛ براین اساس هزینه خرید یک واحد مسکونی ۷۰ متری در این شهر ۲۵ هزار و ۲۰۰ دلار است.

حداقل دستمزد در پاکستان ۷۷ دلار و ۷۰ سنت است؛ براین اساس خرید یک واحد مسکونی ۲۵.۲۰۰ دلاری در این کشور برای کارگری که حداقل حقوق را دریافت می‌کند، ۳۲۷ ماه زمان می‌برد که ۲۷ سال تخمین زده شده‌است.

کابل؛ ۳۶ سال

میانگین قیمت هر واحد مسکونی در شهر کابل ۴۵۳ دلار تخمین زده شده‌است؛ برای خرید واحد مسکونی ۷۰ متری در این شهر باید ۳۱ هزار و ۷۱۰ دلار هزینه کرد.

حداقل دستمزد در افغانستان، ۷۱ دلار و ۹۹ سنت در ماه است؛ براین اساس افراد در این کشور برای خرید خانه ۷۰ متری می‌بایست ۴۴۰ ماه و یا ۳۶ سال پول ذخیره کنند.

مسقط؛ ۲۰ سال

طبق آخرین داده‌های مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان، خرید ملک در مسقط برای هر متر مربع حدود ۲۸۳۰ دلار هزینه دارد؛ براین اساس خرید یک واحد مسکونی ۷۰ متری در این شهر ۱۹۸ هزار و ۱۰۰ دلار هزینه می‌برد.

حداقل دستمزد در این کشور ۳۲۵ ریال عمان است که ۸۱۲.۵ دلار تخمین زده می‌شود؛ براین اساس افراد در این کشور برای خرید خانه باید ۲۴۳ ماه و یا ۲۰ سال پول ذخیره کنند.

دوحه؛ ۴۸ سال

میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در دوحه ۴۰۵۰ دلار است؛ براین اساس خرید یک واحد مسکونی ۷۰ متری در این شهر ۲۸۳ هزار و ۵۰۰ دلار هزینه می‌برد.

حداقل دستمزد در دوحه ماهانه هزار ریال قطر است که برابر با ۴۸۶ دلار است؛ براین اساس خرید یک واحد مسکونی با حداقل دستمزد در این شهر ۵۸۳ ماه و یا ۴۸ سال زمان می‌ّبرد.

در میان کشورهاس سراسر دنیا به ترتیب هنگ‌کنگ، زوریخ و ژنو گران‌ترین خانه‌های دنیا را در خود جای داده‌اند؛ میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این شهر‌ها به ترتیب ۲۸.۳۳۳، ۲۶.۹۴۳ و ۲۰.۶۱۴ دلار است.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
پرطرفدارترین عناوین