bato-adv
ژانویه و فوریه رکورد‌های گرما را شکستند و دانشمندان آب و هوا را نگران کردند

زمستان گمشده است!

زمستان گمشده است!
وقتی سال ۲۰۲۳ به پایان رسید گرم‌ترین سال ثبت شده در تاریخ بود. تا اینجای کار امسال خیلی بهتر به نظر نمی‌رسد. خبر بد آن است که زمین به طور رسمی از آستانه ۱.۵ درجه سانتیگراد که به عنوان هدف پیمان آب و هوایی پاریس برای تشویق کاهش گاز‌های گلخانه‌ای تعیین شده بود عبور کرده است. خبر خوب آن است که در حالی که بشریت در مسیر عبور از آستانه گرم‌تر از ۱.۵ درجه سانتیگراد برای چندین سال متوالی است، اما ما هنوز به طور رسمی این کار را انجام نداده ایم.
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۶ - ۰۴ فروردين ۱۴۰۳

فرارو- زمستان ۲۰۲۳ – ۲۰۲۴ به طور غیر معمول با بارش برف به صورت پراکنده همراه بود. دانشمندان دلیل آن را می‌دانند: گرم‌ترین زمستان تثبیت شده است. دمای ماه به ماه در طول چند ماه گذشته به قدری کاهش یافته که رسانه‌ها از زمستان ۲۰۲۳-۲۰۲۴ به عنوان "زمستان گمشده" یاد می‌کنند. در واقع، تعدادی از دانشمندان اشاره کردند که اگر انسان‌ها به تغییرات آب و هوایی توجه نکنند این به اصطلاح "زمستان گمشده" ممکن است در آینده اصلا غیرعادی نباشد.

به گزارش فرارو به نقل از سان، می‌توان انتظار داشت که در تمام طول سال دما‌های گرمتر در انتظارمان باشند همان طور که در بیانیه رسمی پروفسور "آدام اسکیف" رئیس پیش بینی دوربرد در اداره هواشناسی آمده است: "۲۰۲۴ اولین سال تقویمی است که در آن احتمال قابل توجهی وجود دارد که از سطح ۱.۵ درجه سانتیگراد عبور کنیم، اما این که آیا این اتفاق رخ می‌دهد به تعادل بین گرمای اضافی ال نینوی فعلی و این که آیا بعدا در سال ۲۰۲۴ از لانینیا کاهش می‌یابد یا خیر بستگی دارد".

اصطلاح "ال نینو" به پدیده‌ای آب و هوایی اشاره دارد که در آن دمای سطح دریا بالاتر از حد متوسط در سراسر شرق و مرکز استوایی اقیانوس آرام ایجاد می‌شود. به طور مشابه، لانینا سرد شدن دوره‌ای دمای سطح دریا در شرق و مرکز استوایی اقیانوس آرام است. افزایش سوزاندن سوخت‌های فسیلی تا حد زیادی مسئول انتشار گاز‌های گلخانه‌ای است که باعث گرم شدن کره زمین می‌شود. این دلیل اصلی آن بود که وقتی سال ۲۰۲۳ به پایان رسید گرم‌ترین سال ثبت شده در تاریخ بود. با ادامه این روند فوریه ۲۰۲۴ گرم‌ترین فوریه ثبت شده تاکنون بود و در بازه زمانی ۲۹ روزه خود پرچم‌های قرمز را در بین دانشمندان برافراشت. طبق گفته کوپرنیک سرویس نظارت بر اقلیم اتحادیه اروپا به طور متوسط فوریه ۲۰۲۴ میلادی ۱.۷۷ درجه سانتیگراد گرم‌تر از میانگین فوریه پیش از انقلاب صنعتی بود. به طور مشابه، ژانویه ۲۰۲۴ گرم‌ترین ژانویه ثبت شده بود.

خبر بد آن است که زمین به طور رسمی از آستانه ۱.۵ درجه سانتیگراد که به عنوان هدف پیمان آب و هوایی پاریس برای تشویق کاهش گاز‌های گلخانه‌ای تعیین شده بود عبور کرده است. خبر خوب آن است که در حالی که بشریت در مسیر عبور از آستانه گرم‌تر از ۱.۵ درجه سانتیگراد برای چندین سال متوالی است، اما ما هنوز به طور رسمی این کار را انجام نداده ایم. با این وجود، پایان فوریه ۲۰۲۹ میلادی آشکار می‌سازد که وضعیت زمین هنوز کاملا شوم است.

دانشمندانی که با "سالون" صحبت کرده اند همگی این موضوع را تایید می‌کنند. نتیجه مطالعه تازه‌ای که اخیرا توسط Climate Central انجام شد نشان داد که طولانی‌ترین رگه‌های سرد زمستان در ۹۸ درصد یعنی ۲۳۶ مکان از ۲۴۰ مکان مورد مطالعه در ایالات متحده از سال ۱۹۷۰ میلادی کاهش یافته است. به طور کلی طول مدت رگه‌های سرد در آن مکان‌ها از سال ۱۹۷۰ میلادی به طور متوسط شش روز کاهش یافته است. پیامد‌های این موضوع وخیم است. در این باره کافیست از دکتر "جیمز هانسن" استاد اقلیم شناسی در دانشگاه کلمبیا بپرسید که شهادت معروف او در سال ۱۹۸۸ میلادی در مقابل نمایندگان کنگره به افزایش آگاهی در مورد این موضوع کمک کرد. او یک آمار را شناسایی کرد که به طور خاص نگران کننده است: دمای اقیانوس ها. هانسن به "سالون" می‌گوید:"دمای زیر سطحی اقیانوس در اقیانوس آرام استوایی قابل توجه است". او مشاهده کرد که گرمای بیش از حد امسال بسیار کم‌تر از حد معمول قبل از یک سوپر ال نینو یا به عنوان یک ال نینوی غیرمعمول قوی بود.

او می‌گوید: "بخش عمده گرمایش ناشی از تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت انسانی به دلیل انتشار گاز‌های گلخانه‌ای است. گرمای بیش از حد در اقیانوس آرام استوایی که در طول ال نینو از بین می‌رود به هیچ وجه فوق العاده نبود با این وجود، ما درجه حرارت‌های بی سابقه‌ای داشتیم. به طور خلاصه، ال نینو نیمه کاره بود و با این حال به راحتی دمای جهانی را به ثبت رساند". "کوین ای. ترنبرث" محقق برجسته در مرکز ملی تحقیقات جوی ژوئن گذشته در نشریه "کانورسیشن" نوشته بود که ال نینو در دسامبر به اوج خود می‌رسد اگرچه بزرگترین تاثیرات جوی آن ممکن است تا فوریه نباشد. "

ترنبرث به "سالون" می‌گوید: "این به نوعی قابل انتظار بود. انتظار می‌رفت که ال نینو در ماه دسامبر در اقیانوس آرام گرمسیری به اوج خود برسد، اما تاثیرات جهانی در فوریه به اوج خود می‌رسد. اکنون کاهش خواهد یافت و آن رویداد تا حدود ماه مه به پایان خواهد رسید. پس از آن، دمای سطح دریا احتمالا نزدیک به کم‌تر از سال ۲۰۲۳ خواهد بود و مشخص نیست که سال ۲۰۲۴ از ۲۰۲۳ به عنوان گرم‌ترین سال عبور کند". سایر کارشناسان هم چنین نسبت به این واقعیت ابراز نگرانی کردند که ال نینو نقش نسبتا ناچیزی در ایجاد گرمایش فوریه امسال داشته است. "استیو واوروس" دانشمند ارشد و ایالتی می‌گوید:" ال نینو مطمئنا گرمایش بیش تری را موجب شده، اما سایر نقاط سیاره خارج از نفوذ معمول ال نینو مانند ناحیه اقیانوس اطلس نیز در سال گذشته بسیار گرم بوده اند". به نظر می‌رسد که ماه گذشته به عنوان گرم‌ترین فوریه زمین در تاریخ ثبت خواهد شد. فوریه هم چنین نهمین بار متوالی بود که رکورد جدیدی را برای دمای آن ماه ثبت کرد. این روند از ژوئن گذشته آغاز شد.

گرم شدن بی سابقه اقیانوس پیامد‌های بالقوه‌ای دارد که ما حتی هنوز آن را درک نکرده ایم. مطمئنا تاثیرات زیادی بر روی ماهی‌ها از جمله ماهی‌های تجاری، نهنگ‌ها و هم چنین بر روی مرجان‌ها خواهد داشت.

از آنجایی که بشریت نمی‌تواند به طور دقیق گستره کاملی را پیش بینی کند که اقیانوس‌های گرم چگونه الگو‌های آب و هوایی را تغییر می‌دهند، ما در قلمروی ناشناخته‌ای قرار داریم.

تغییر آب و هوا به روند‌های بلندمدت مربوط می‌شود. ما در حال زندگی با روند‌ها هستیم. ما در طول زمان شاهد دمای مداوم گرم‌تر هستیم. ما می‌دانیم که نمی‌توانیم هیچ رویداد شدید آب و هوایی را به تغییرات اقلیمی نسبت دهیم، اما الگو‌ها و روند‌هایی را شروع کرده ایم که نشان می‌دهند تغییرات آب و هوایی یک واقعیت ملموس است.

ترنبرث نشانه‌های دیگری از این روند را فراتر از افزایش دمای سطح دریا شناسایی کرد: خشکسالی در آمازون، آتش سوزی‌های جنگلی در تگزاس و دی اکسید کربن در ماونا لوا یکی از پنج آتشفشان تشکیل دهندهٔ جزایر هاوایی ایالات متحده در اقیانوس آرام که در ژانویه ۲۰۲۴ میلادی ۴۲۲.۸ بخش در میلیون بود. ترنبرث گفت:"اما یک سال پیش در ژانویه ۲۰۲۳، ۴۱۹.۵ بود که ۳.۳ ppm افزایش داشت: به همان اندازه که قبلا بوده است".

گرمایش جهانی نه تنها بدتر می‌شود بلکه وخامت آن در حال تسریع است. همان طور که هانسن آن را خلاصه کرد "تصویر گسترده‌تر این است که علاوه بر تغییرپذیری طبیعی استوایی در بالای نرخ ثابت گرمایش جهانی (۰.۱۸ درجه سانتیگراد در هر دهه) که طی سال‌های ۱۹۷۰-۲۰۱۰ رخ داده چیز دیگری نیز در جریان است".

هانسن می‌گوید: "ما در مقاله "گرمایش جهانی در خط لوله" این موضوع را مطرح کرده ایم که "چیز دیگر" این است که اولین پرداخت برای معامله آئروسل فاوستی ما انجام شده است. خنک کردن آئروسل گرمایش جهانی را توسط گاز‌های گلخانه‌ای محدود می‌کند، اما آئروسل‌ها سالانه ۶ تا ۸ میلیون نفر را در سراسر جهان می‌کشند بنابراین، ما در نهایت در حال کاهش آئروسل‌ها هستیم و این عامل اصلی تسریع گرمایش جهانی است. نویسندگان مدت‌ها است که خنک سازی آئروسل را یک معامله فاوستی می‌نامند، زیرا از آنجایی که بشر در نهایت آلودگی هوا را کاهش می‌دهد پرداخت به شکل افزایش گرمایش انجام می‌شود".

دکتر "فردریک اوتو" مدرس ارشد علوم آب و هوا در امپریال کالج لندن به این نتیجه رسید که مردم "نباید تعجب کنند" که فوریه ۲۰۲۴ رکورد‌های آب و هوایی بسیاری را شکست. اوتو می‌گوید:"اکنون شواهد زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند آب و هوای ما در حال گرم شدن است اگر بخواهید تغییرات آب و هوایی را انکار کنید ممکن است ادعا کنید که زمین نیز صاف است! میلیارد‌ها اندازه گیری از ایستگاه‌های هواشناسی، ماهواره ها، کشتی‌ها و هواپیما‌ها به این واقعیت اساسی اشاره دارد که سیاره ما با سرعت خطرناکی در حال گرم شدن است".

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین