bato-adv
ادامه سکوت و بی‌خبری درباره حادثه اتوبان کاشان- قم

ماجرای واژگونی وحشتناک ام وی ام X55 چه بود؟

ماجرای واژگونی وحشتناک ام وی ام X55 چه بود؟
مسئول یک نمایندگی مدیران خودرو در پاسخ به نگرانی مشتریان می‌گوید حادثه را نباید جدی گرفت یا به دیگر خودروها تعمیم داد اما صدور فراخوان سراسری برای صاحبان X55 پرو نشان می‌دهد اهمیت ماجرا بیشتر از این حرف‌هاست
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۱ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

فرارو- انتشار فیلمی هولناک از لحظه در رفتن اکسل خودرو ام وی ام X55 و واژگونی آن در اتوبان کاشان-قم با واکنش‌های زیادی همراه شده است. دوباره بحث بی‌کیفیت بودن خودروهای چینی به میان آمده و عده‌ای این خودروها را با نمونه‌های آلمانی و ژاپنی مقایسه می‌کنند. واکنش نیمه‌رسمی مدیران خودرو نشان می‌دهد با مسئله جدی روبرو هستیم. 

به گزارش فرارو، مدیران‌خودرو یک فراخوان صادر کرده و از کسانی که برای خرید خودرو X55 پرو اقدام کرده‌اند خواسته به‌منظور بررسی سلامت و عملکرد اکسل خودرو به نمایندگی مراجعه کنند. کارشناسان عقیده دارند بدون بررسی ماجرا نمی‌توان نظر قطعی داد اما حادثه وحشتناک رخ داده اتوبان کاشان- قم احتمالا از بخش مونتاژ این خودرو سرچشمه می‌گیرد. آیا MVM مدل X55 پرو یک خوردو ناامن است؟ سرنخ‌هایی از حوادث مشابه در روسیه و آفریقای جنوبی پیدا شده است. 

نمایندگی: شانس با خودرو یار نبوده...

برای بررسی چرایی حادثه، نظر چند نماینده مدیران خودرو را جویا شدیم تقریبا هیچ‌کدام آنها حاضر نیستند به‌شکل رسمی اظهارنظر کنند. حداقل وقتی خودتان را خبرنگار معرفی می‌کنید جوابشان منفی است اما وقتی گفتم خریدار خودرو هستم و نگرانم، یکی از آنها حادثه را کاملا اتفاقی خواند. دقیقا برعکس کارشناسان مستقل که می‌گویند بدون تشکیل تیم فنی و بررسی دقیق با حضور مسئولان سازمان استاندارد اظهارنظر غیرمنصفانه به‌نظر می‌رسد.

مسئول یک نمایندگی‌ مدیران‌خودرو در پاسخ به سوالات خبرنگار فرارو که خودش را خریدار ماشین معرفی کرده می‌گوید: بالاخره در مونتاژ دو الی سه هزار خودرو چنین اتفاقی می‌افتد و امر عجیبی نیست. شاید شانس با این خودرو یار نبوده که یک دوربین  صحنه را ثبت می‌کند. بگذارید خیالتان را راحت کنم، اگر موضوع کیفیت کلی مونتاژ بود ما الان یک ایکس 55 پرو سالم در ایران نداشتیم. این استدلال کاملا اشتباه است.

سماجت می‌کنم و می‌گویم همین چند روز اخیر عکس‌ها و ویدئوهایی دیده‌ام که اتفاقی مشابه‌ای برای همین مدل خودرو را در کشورهای روسیه و آفریقای جنوبی نشان می‌دهد. برای اینکه آرامم کند می‌گوید: نمی‌توان اصل موضوع را رد کرد. ممکن است چنین اتفاقی افتاده باشد اما حادثه برای هر ماشینی رخ می‌دهد. اگر یک سرچ در اینترنت بزنید مورد خروج اکسل حتی برای بنز و BMW اتفاق افتاده است. بنابراین نمی‌توان گفت این دو خودروساز هم خودروهای بی‌کیفیتی تولید می‌کنند.

در پایان می‌گوید نباید نگران باشم و مهربانانه توصیه می‌کند: اتفاقات قبل از این حادثه مشخص نیست. شاید راننده ماشین به یک تعمیرکار ناشی مراجعه کرده است. یک فیلم را نمی‌توان به تمام خودروهایی از این دست یا محصولات کل یک کارخانه تعمیم داد. به‌ نظر من حادثه کاملا اتفاقی بوده و نباید چندان به آن توجه کرد.

درخواست کارشناسان بررسی حادثه ایکس ۵۵ پرو است

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در بررسی چرایی حادثه رخ داده برای ایکس ۵۵ پرو و خارج شدن محور چرخ عقب به فرارو می‌گوید: رسانه‌ها برخی مطالب را چه درست و چه نادرست کنار هم می‌چینند و می‌گویند این اتفاق در جای دیگری هم افتاده که من اصلا این موضوع را قبول یا رد نمی‌کنم. به نظر می‌رسد اگر قرار باشد این شایعات تمام شوند، باید تیم فنی شرکت سازنده مادر، گزارشی از علل  حادثه تهیه کند و در اختیار مردم قرار دهد. اگر علت برای مثال نحوه رانندگی بوده، پس این اتفاق ممکن بود برای هر خودروی دیگری هم بیفتد. اگر اشکال یک اشکال فنی باشد که شرکت مادر موظف است مشکل را برطرف کند، فراخوان بدهد و کارهایی از این قبیل انجام دهد.

بابک صدرایی در ادامه می‌گوید: باید به این نکته توجه داشته باشیم که تعداد زیادی از این مدل خودرو در بازار ایران فروخته شده است. شاید بیش از 15 هزار دستگاه و نزدیک  پنج سال از حضور این خودرو در بازار ایران می‌گذرد. حداقل 500 هزار دستگاه از این خودرو هم در بازارهای چین و دیگر کشورها به فروش رفته است. حالا یک مورد اتفاق افتاده که می‌توان آن را سرنخ دانست. باید بررسی شود و نمی‌توان حکم قطعی بر ناایمنی این مدل خودرو داد.

دنبال سرنخ ماجرای ایکس ۵۵ پرو باشید

ماجرای ایکس ۵۵ پرو برای افرادی که این ماشین را خریده‌اند یا پولش را داده‌اند و منتظر تحویل هستند، نگران‌کننده است. بابک صدرایی عقیده دارد اگر موارد متعددی به همین شکل اتفاق افتاده بود، وضع فرق می‌کرد و نیاز به بررسی جدی ابعاد داستان داشتیم. اما وقتی فقط برای یک خودرو این مشکل پیش می‌آید، باید دید علت آن به نحوه استفاده برمی‌گردد یا مشکل مختص همان یک خودرو بوده است. این موضوعات هم نیازمند تشکیل یک تیم فنی بی‌طرف متشکل از کارشناسان شرکت مادر و سازمان استاندارد است تا شفاف‌سازی صورت بگیرد و برای مردم و خریداران خودرو شائبه ایجاد نشود.

این کارشناس خودرو به فرارو تاکید کرد: ایکس ۵۵ پرو فقط در بازار ایران عرضه نمی‌شود و از آنجایی که در دیگر کشورها مثل روسیه، آفریقای جنوبی یا کشورهای عربی هم حضور دارد، بنابراین دارای یکسری استاندارد است. یک زمانی گفته می‌شد خودروی پورشه هم در یک کشوری دچار حریق شده که به دنبال آن همه گفتند ممکن است این خودرو مشکل فنی داشته باشد اما بعد از تحقیق و بررسی معلوم شد که راننده بی‌احتیاطی کرده است.

ایکس ۵۵ پرو؛ خبری از واکنش مسئولان نیست

ایکس ۵۵ پرو بخت‌برگشته‌ای که دچار شکستگی اکسل عقب شده و ویدئویش دست به‌دست می‌چرخد، از دسترس عموم خارج است. با وجود گذشت چند ساعت از حادثه واژگونی هنوز شرکت مدیران خودرو به شکل رسمی واکنشی نشان نداده است. مقامات و مسئولان مرتبط با بازار خودرو هم تمایلی برای دخالت در ماجرا نداشته‌اند.

مدیران خودرو به صدور یک فراخوان نصف‌ونیمه اکتفا کرده که در آن خبر داده‌اند به‌ زودی با خریداران خودروهای ایکس ۵۵ پرو تماس می‌گیرند و از آنها می‌خواهند در یک پروسه زمان‌بندی شده به نمایندگی مراجعه کرده تا وضعیت اکسل عقب آنها بررسی شود. این مسئله در همه‌جای دنیا رایج است و تا پایان بررسی‌ها نمی‌توان گفت حادثه در کمین بقیه خودروهاست.

حالا باید منتظر ماند و دید در ادامه صاحبان مدیران خودرو علت اصلی حادثه را چه عنوان می‌کنند آیا حادثه کاملا اتفاقی بوده که در این شرایط سایر خریداران این مدل از خودرو از نگرانی در خواهند آمد یا احتمالا سرنخ ماجرا در جای دیگری‌ است.

پویا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
چینی اخرش آشغال.. اونوقت مردم همیشه در صحنه میرن پشت درب نمایندگی میخابن بتونند ثبت نام کنند و شرکت های خودروسازی هم با افزایش قیمت خودروها رو میندازه به مردم
هیچکس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
وقتی فرش ماشینی تولید چین خریدی نباید انتظار کیفیت فرش دستباف کاشان ازش داشته باشی! فقط اسمش فرشه و گرنه میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است . داستان باقی اجناس چینی هم همینه خودرو ، لباس ، مبلمان ، لوازم برقی و ......
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
با سلام یک کلام بزرگترین حماقت خریدن ماشینهای کیفیت و اشغال چینی است چرا نمیخوای بفهمید که دولت اعلام میکند واردات خودرو خارجی ممنوع اما ماشینهای کیفیت و نامرغوب چینی آزاد است بسیار خوب دقیقا این بخشی که غربی ها ما را تحریم کرده اند به کنار قبول نفهمیدم چرا دولت خودش مردم را تحریم میکند چرا وقتی مردم دلشان میخواهد ماشین غربی دست دوم مثل بنز و بی ام و وارد کنند اینقدر سنگ و مانع مثلا قانونی سر راه مردم میاندازند آنوقت ماشینهای چینی مگر خارجی نیستند چرا صادقانه به مردم نمیکشید دلتان میخواهد مجوز واردات به ماشینهای نامرغوب بدهید تا مردم زودتر کشته بشوند یا همه نوع ماشین خارجی را با تعرفه گمرکی یکسانند کنید یا همه خارجی ها حتی چینی ها واردات ماشین ممنوع این میشه حمایت از تولید داخلی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
حتما سوار میشید کمر بند ببندید اتفاقی نمیفته...ظاهرا کمربند باز باشه اکسل در میاد...
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
بی انصاف پول سه تا پراید برای امنیتی کمی بهتر از پراید.
خب طرف میره شاهین میخره با نصف پول
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۹
امين ميرزائى
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
تو فلسفه اخلاق يه مثالِ کلاسیکی هست ... میگن کمپانی ِ فورد یه مدل ماشین به اسمِ پینتو تولید میکرد ... باکِ ماشینه مشکل داشت یه دفعه میترکید درِ خودروئم از تو قفل ميشد ... اومدن حساب كردن ديدن ۱۳۷ میلیون دلار خرج داره که مشکلو برطرف کنن ... ازون ور دیدن اگه به هر کسی رفته دادگاه شکایت کرده ۲۰۰ هزار دلار بدن هزینه کمتری رو دوششونه ، لازمم نیست خط تولیدو عوض کنن ... گفتن خب ! یه پولی میدیم به خونواده مُرده ها ... طبقِ محاسبه فورد بايد ۱۸۰ نفر ميمُردن ... منتها راننده ها بى ادبى كردن يه پونصد نفرشون مُردن ... فورد مونده بود خرجِ بقيه رو از كجا بياره ... هى ميگفت نمیرین بابا ! رحم کنین به من !!!!!!!!!
سرباز
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
باید صف ببندیم برا خرید چشمهای بسته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
خودرو چینی همینه.اینها لشکر مخفی چین برای ضربه به اقتصاد ایران هستن
تشی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
اکسل عقب یکی از مجموعه های بسیار فوق ایمنی در هر خودرویی هست . مجموعه ترمز -مجموعه ضربه گیرهای اکتیو (کمک فنر)و پسیو (ضربه گیرهای لاستیکی)اتصال به نقطه حساس مانند باک و سیستم اگزوز و اتصالات بسیار امن ..اگر هوس داخلی سازی کرده باشد اکسل سازان ایرانی نهایتا تجربه ایرانی سازی سواری پژو را دارند بدون مهندسی قطعات .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
این خودرو بسیار ناایمن هست
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
واقعا نگرانم یه ماهه این ماشین رو تحویل گرفتم نمیدونم چکار کنم کاش این فیلم رو نمیدیم باید خودروی درپیت چینی سوار شیم
مومنی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
عاقلانه به موضوع نگاه کنید
ربطی به چینی بودن خودرو نداره
دقیقا مشکل از ایرانی بودن خطوط مونتاژه.
این خودرو در چند کشور تولید و مونتاژ میشه و اتفاقا محصول خوشنام و پرفروشی بوده
ایران تنها جایی هست که به راحتی میشه گند زد به یه محصول خارجی.
مشکل رنگ مزدا ۳
مشکل هندلینگ سراتوی وارداتی به دلیل ترمز کاسه ای عقب
ضعف هندلینگ ۲۰۶ به دلیل حذف سریع صندوق عقب
افت قابل توجه هندلینگ تندر به دلیل افزایش قطر رینگ و کاهش قطر تایر.
بروز تداخل در سیستم ترمز کامیون‌های چینی جک به دلیل حذف سه تا از سیستم های ترمز
از همه مهمتر ضعف هندلینگ در خیلی از خودروهای مدرن و جدید مونتاژی به دلیل نصب تایر ایرانی.
عنایت فرمودید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
اگه این اتفاق جلوی دوربین نمی افتاد هیچ وقت زیر بار ضعف آشکار فنی این اشغال های چینی نمی رفتند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
ماشین چینی نخرید
محمد / اصفهان
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
جالبتر از این میدونید چیه ؟ اونی که عینک دودی میزنه ، صندلیشم میده عقب ، سیگارشم روشن میکنه و با یک دستش آویزون روی در ، با ماشین چینی ویراژ میده و لایی میکشه . کییییف هم میکنه شاسی سواره !!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
جدا از بحث اکسل، بدنه ماشین بعد از این همه پیچ و تاب خوردن خیلی آسیب ندیده!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
حالا این اتفاق که باید بررسی بشه حتما اما انصافا چه ورق محکمی داره با چند بار معلق زدن اتاقش مثل پراید مچاله نشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
اگر دقت فرمایید این مسیر حرکت واتوبان پشت سر که اتومبیلها در مسیر خلاف مسیر ایران (مسیر انگلیسی) در حرکت هستندنشاندهنده اینه که این حادثه اصلا درایران اتفاق نیوفتاده واتومبیل هم بدرستی معلوم نیست که چیه وچه مدلیه.بهتره یه خورده بیشتر دقت کنیم وبقول پنجعلی الکی حرف نزنیم.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
به مدت ۳ سال تیگو ۷ داشتم بنا به شرایط مالی فروختم پارس گرفتم به مدت این ۳ سال فقط مصرفی عوض کردم ولا غیر ولی برای پارس هر ماه باید یه هفته ماشین بخوابه قطعه هم ندارند حالا از چند ده هزار دستگاه x55 ی دونه مشکل پیدا کرده روا نیست ظلم بشه به مردم تا فقط پارس و تارا دنا و شاهین بخرن
مجله فرارو
هم اکنون دیگران میخوانند
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین