bato-adv
bato-adv

صادرات خودروهای ایرانی به کره شمالی دستاوردی اقتصادی یا سیاسی؟

صادرات خودروهای ایرانی به کره شمالی دستاوردی اقتصادی یا سیاسی؟
یک کارشناس صنعت خودرو، گفت: خرید خودروی ایرانی توسط کره شمالی‌ها را نمی‌توان از نظر تجاری و اقتصادی یک دستاورد دانست، اما شاید بتوان از نظر سیاسی و یا روابط بین‌الملل حائز اهمیت تلقی کرد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

به گفته امیرحسن کاکایی، خرید خودرو‌های ایرانی توسط کره شمالی‌ها را نمی‌توان یک دستاورد اقتصادی و تجاری دانست، زیرا چین در همسایگی این کشور گزینه جذاب‌تری برای تامین تقاضای این کشور به خودرو است با این حال شاید بتوان این موضوع را یک دستاورد سیاسی دانست.

به گزارش ایلنا، وی درباره اظهار تمایل کره شمالی به خرید خودرو از ایران گفت: دنیا شناخت کمی از کره شمالی دارد و یکی از ابهاماتی که در مورد این کشور وجود دارد منابع درآمدی آن است، در نتیجه در معامله با کشوری با این ویژگی‌ها ابتدا این پرسش مطرح می‌شود که بهای معامله قرار است چگونه و با چه اسبابی پرداخت شود؟

وی افزود: با این حال این نکته نیز قابل توجه است که کره شمالی ارتباط خوبی با کشور چین دارد و به عبارت دیگر پشت آن به چین گرم است بنابراین می‌تواند به واسطه این کشور خرید‌های خود را با ایران تسویه کند.

کاکایی ادامه داد: در الگویی دیگر می‌توان تصور کرد مبادلات کره شمالی با ایران بتواند با همان مدلی پیش رود که مبادلات ایران و چین پیش می‌رود و صورت تهاتر داشته باشد. با این حال در این مدل باز هم این ابهام وجود دارد که چه صنایعی در کره شمالی آن قدر پیشرفته هستند که بتوانند محصول خود را به ایران عرضه کنند؟ هرچند این نکته را نیز نمی‌توان نادیده گرفت که کره شمالی توانمندی‌های نظامی چشمگیر و قابل‌توجهی دارد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: موضوع دیگری که در این باب باید به آن پرداخت این است که برای خودرو‌های ایرانی تا چه اندازه در جامعه کره شمالی تقاضا وجود دارد و اگر تقاضایی هم برای خودرو هست چرا این تقاضا با محصولات کشور چین که در همسایگی کره شمالی قرار دارد پاسخ داده نمی‌شود؟ آن هم در حالی که چین ارزان‌ترین خودرو‌های دنیا را تولید می‌کند. پس اگر کره شمالی بخواهد در یک رفتار اقتصادی خودرو بخرد، خودرو‌های چینی گزینه جذاب‌تری هستند تا خودرو‌های ایرانی که در فاصله چند هزار کیلومتری این کشور قرار دارند و در صورت خرید هزینه سنگینی بابت حمل کالا را به این کشور تحمیل می‌کند.

وی در نهایت تصریح کرد: بنابراین خرید خودروی ایرانی توسط کره شمالی‌ها را نمی‌توان از نظر تجاری و اقتصادی یک دستاورد دانست، اما شاید بتوان از نظر سیاسی و یا روابط بین‌الملل حائز اهمیت تلقی کرد که در این باره باید کارشناسان این حوزه اظهارنظر کنند.

گفتنی است، یون جونگ‌هو، وزیر امور اقتصادی خارجی کره شمالی در بازدید از غرفه سایپا در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران با تحسین محصولات گروه خودروسازی سایپا از تمایل این کشور برای همکاری با این شرکت خودروساز ایرانی خبر داده بود.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین