bato-adv
bato-adv

چای ماچا چه خواصی دارد؟

چای ماچا چه خواصی دارد؟
همواره بسیاری از افراد سوال می‌کنند طبع چای ماچا چیست؟ در پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم این نوشیدنی پرخاصیت دارای طبع سرد و خشک است؛ به همین دلیل نیاز است تا پس از دم کردن آن را با مقدار کمی دارچین، عسل یا حتی خرما میل کنید.

چای ماچا را می‌توانیم یکی از این دمنوش‌های پرخاصیت و شناخته شده معرفی کنیم که به دلیل داشتن رنگ سبز روشن و خواص بی‌نظیر محبوبیت فراوانی در سراسر دنیا دارد.

به گزارش مثبت سبز، جالب است بدانید ماچا یک بخش از خانواده چای سبز است، اما خواصی بیشتر داشته و خوردن مرتب آن می‌تواند انواع مواد مغذی را به بدن شما برساند.

در این قسمت برای شما توضیح می‌دهیم چای ماچا چیست و مصرف آن چه خواصی دارد.

چای ماچا چیست؟

ماچا را می‌توانیم نوعی چای سبز پودری معرفی کنیم که به روشی متفاوت نسبت به چای سبز کشت می‌شود، ریشه چای ماچا به کشور‌های چین و ژاپن می‌رسد. بیش از ۸۰۰ سال پیش مردم این کشور‌ها به دلیل فواید زیاد و خاصیت آنتی اکسیدانی زیادی که این ماده داشت، از آن برای رفع خستگی و افزایش طول عمر استفاده می‌کردند. به طور دقیق‌تر می‌توانیم بگوییم این چای دارای رنگ زمردی خوش رنگ و عطر و بویی عالی به همراه طعمی شیرین و ظریف است.

فصل کشت این نوع چای در فصل بهار است که معمولا آن را در اواسط اردیبهشت ماه برداشت کرده و سپس به روش‌های مخصوصی آن را پودر می‌کنند تا خواصش از جمله کلروفیل‌های پرخاصیت آن از بین نرود. خواص چای ماچا به حدی زیاد است که مصرف مرتب آن می‌تواند از بسیاری مشکلات جلوگیری کند. جالب است بدانید خوردن یک لیوان از چای ماچا در طول روز می‌تواند انرژی مورد نیاز ۳ تا ۶ ساعت بدن را تامین نماید.

کالری و ارزش غذایی چای ماچا

اولین موضوعی که معمولا در مورد چای ماچا بررسی می‌شود، ارزش غذایی و کالری این نوشیدنی است. بهتر است بدانید این دمنوش حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که مصرف آن سبب کاهش التهاب بدن، سم زایی و محافظت از سلول‌های بدن در مقابل پیری می‌شود. ماچا حاوی حجم زیادی کافئین است که این میزان حتی از چای سیاه نیز بیشتر بوده و به همین دلیل مصرف آن می‌تواند شادابی و نشاط را در طول روز برای شما فراهم کند.

به طور تقریبی می‌توانیم بگوییم در ۲۲۵ گرم از این نوشیدنی ۲۵ تا ۷۰ میلی گرم کافئین یافت می‌شود که همین موضوع نشان از بالا بودن کافئین این ماده است. در مورد کالری چای ماچا باید بگوییم که به طور تقریبی یک گرم از این ماده نزدیک به ۳ کالری دارد و در صورتی که شما در روز بیش از دو فنجان از این چای مصرف کنید، کالری زیادی به بدن شما نمی‌رسد. پس می‌توانیم این دمنوش را یک چای مفید با کالری بسیار کم و ناچیز معرفی کنیم.

طبع چای ماچا

همواره بسیاری از افراد سوال می‌کنند طبع چای ماچا چیست؟ در پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم این نوشیدنی پرخاصیت دارای طبع سرد و خشک است؛ به همین دلیل نیاز است تا پس از دم کردن آن را با مقدار کمی دارچین، عسل یا حتی خرما میل کنید. علاوه بر این افرادی که مشکلات گوارشی داشته یا طبع آن‌ها سرد است، بهتر است از مصرف بیش از اندازه خودداری کنند. در نظر داشته باشید میزان سردی چای ماچا حتی از چای سبز نیز بیشتر بوده که این موضوع به دلیل وجود پودر برگ چای سبز در آن است. به همین دلیل بهتر است هنگام مصرف طبع آن را در نظر داشته و از خوردن زیاد آن پرهیز کنید.

فواید چای ماچا چیست؟

خواص چای ماچا فراوان است و به دلیل همین موضوع امروزه بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از آن به صورت مرتب استفاده کرده و حتی آن را جایگزین چای سیاه کنند. در ادامه برای شما در مورد خواص این چای گیاهی صحبت می‌کنیم:

بهبود سلامت پوست

ماچا به دلیل داشتن ویتامین ث می‌تواند برای سلامت پوست بسیار مفید باشد به همین دلیل خوردن آن یا استفاده از آن برای تهیه انواع ماسک‌های خانگی می‌تواند نقش مهمی در بهبود سلامت پوست و روشن شدن آن داشته باشد.

مبارزه با سرطان

طبق تحقیقات انجام شده مصرف چای ماچا می‌تواند احتمال سرطان را در افراد کاهش دهد. طبق مطالعات انجام شده زنانی که به صورت روزانه از چای سبز و چای ماچا استفاده می‌کنند نسبت به دیگر زنان کمتر در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند.

جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که مصرف چای ماچا می‌تواند تا حدودی ترشح انسولین را در بدن افزایش دهد. به همین دلیل گزینه خوبی برای مبارزه با دیابت نوع ۲ به حساب می‌آید. علاوه بر این مصرف این ماده باعث تنظیم سطح قند خون شده و حتی سبب کاهش آن می‌شود؛ البته قبل از شروع مصرف این چای بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

کاهش وزن

یکی از منحصر به فردترین خواص چای ماچا کمک به کاهش وزن و چربی سوزی است. چای ماچا ترفند معجزه آسای لاغری است و مصرف مرتب و طولانی مدت ماچا سبب ایجاد فرایند‌های شیمیایی خاصی داخل بدن شده و در نتیجه به تجزیه مولکول‌های چربی کمک می‌کند. بسیاری از متخصصان به ورزشکاران توصیه می‌کنند در زمان تمرین حتما یک فنجان از این چای گیاهی را استفاده کرده تا شاهد افزایش سوخت و ساز بدن خود و لاغری سریعتری باشند. به طور کلی چای ماچا را می‌توان از دسته قوی‌ترین گیاه دارویی برای لاغری و چربی سوزی به‌شمار می‌رود.

بهبود عملکرد مغز

طبق یک تحقیق و بررسی کلی مصرف چای ماچا می‌تواند نقش مهمی در رفع اختلالات شناختی داشته باشد. معمولا پس از ۶۵ سالگی مشکلات مغزی مختلفی به وجود می‌آید که مصرف برخی ترکیبات گیاهی حاوی آنتی اکسیدان یا مصرف چای ماچا می‌تواند باعث کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر، زوال عقل و پارکینسون در سنین پایین شود.

کاهش کلسترول

با مطالعه‌ای که روی افراد مصرف کننده ماچا انجام شده است، کسانی که به طور روزانه و مرتب از آن استفاده می‌کنند، میزان کلسترول LDL پایین‌تری نسبت به دیگر افراد دارند. به عبارتی اگر به صورت روزانه و در حد اعتدال از این ماده استفاده کنید، می‌توانید شاهد کنترل یا کاهش کلسترول بد خون خود باشید.

بهبود باروری مردان

اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر توضیح دهیم که فواید چای ماچا چیست، باید به بهبود باروری مردان نیز اشاره کنیم. تحقیقات انجام شده روی مردان در کشور چین نشان می‌دهد که مصرف این نوشیدنی باعث افزایش تعداد اسپرم و غلظت آن‌ها شده و می‌تواند شاخص‌های باروری را افزایش دهد. ماچا حاوی مقدار زیادی از آنتی اکسیدان‌های پلی فنل است که ترکیبات آن از سلول‌های اندام جنسی محافظت کرده و باعث بهبود باروری می‌شود.

کاهش فشار خون

خوردن مرتب چای ماچا باعث کاهش فشار خون بالا می‌شود، علت این امر این است که مصرف این ماده نقش مهمی در شل کردن رگ‌های خونی داشته و باعث بهبود جریان خون می‌شود. همچنین التهاب را کاهش داده به همین دلیل اگر مبتلا به فشار خون بالا هستید مصرف روزانه ماچا را فراموش نکنید.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل به این موضوع پرداختیم که چای ماچا چیست و چه مزایا و خواصی دارد. همانطور که در مورد چای ماچا دانستید، این محصول از ترکیبات بسیار سالم و مقوی تشکیل شده است که با خوردن آن می‌توانید به بهبود سلامت خود کمک کنید. چای ماچا از آمینو اسید، انواع آنتی اکسیدان، ترکیبات گیاهی سالم و مواد معدنی مختلف تشکیل شده است که شما می‌توانید آن را جایگزین چای سیاه کرده و در وعده صبحانه برای تامین انرژی خود از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید برای اینکه از همه خواص ماچا بهره‌مند شوید این محصول را از فروشگاه‌های معتبر و با اصالت خریداری کنید.

علاوه بر این، بهتر است در مصرف آن زیاده‌روی نکرده و روزانه تنها یک یا دو فنجان از آن را میل کنید. در صورت داشتن مشکل و یا بیماری‌های جدی مثل نوسانات فشار خون یا قند خون بالا قبل از مصرف بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و سپس با خیال راحت آن را برای بهره‌مندی از تمامی خواص و فواید استفاده کنید.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین