bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۷۳۶۳۲۱

دیوان لاهه در عملیات نظامی غزه محدودیت ایجاد می‌کند؟

دیوان لاهه در عملیات نظامی غزه محدودیت ایجاد می‌کند؟
آفریقای جنوبی روز پنج‌شنبه از قضات دیوان عالی سازمان ملل خواست تا به اسرائیل دستور دهند حمله زمینی به رفح را پایان دهد. جلسه استماع در دیوان بین المللی دادگستری در لاهه پس از آن برگزار شد که آفریقای جنوبی هفته گذشته درخواست کرد که دیوان محدودیت‌های بیشتری را برای اسرائیل در عملیات نظامی خود در غزه اعمال کند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

اسرائیل روز پنج‌شنبه اعلام کرد که نیروهای بیشتری را به رفح، جنوبی‌ترین شهر غزه که به نقطه کانونی جنگ بین اسرائیل و حماس تبدیل شده است، می‌فرستد. «رجا عبدالرحیم»، «آدام راسگون» و دیگران در گزارش ۱۶مه در نیویورک‌تایمز نوشتند، اسرائیل قصد دارد با وجود نگرانی‌های بین‌المللی درباره تهدید غیرنظامیان، به عمق رفح فشار بیاورد.

به گزارش دنیای اقتصاد، یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل، پس از دیدار با فرماندهان در منطقه رفح گفت: «در حال حاضر صدها هدف مورد حمله قرار گرفته‌اند. این عملیات ادامه خواهد داشت.»

هفته گذشته اسرائیل تهاجم خود را یک «عملیات نظامی محدود» توصیف کرده بود؛ اما تصاویر ماهواره‌ای و اظهارات گالانت در روز پنج‌شنبه حاکی از آن است که تهاجم مهم‌تری در حال انجام است. درحالی‌که اسرائیل فشار گسترده‌تری به رفح می‌آورد، این پرسش مطرح است که آواره‌های غزه به کجا خواهند رفت و غذا، دارو و سایر اقلام ضروری چگونه وارد و توزیع خواهند شد.

«گایا گوپتا» و «متیو امپوکه‌بیگ» هم در گزارش ۱۶مه در نیویورک‌تایمز نوشتند، آفریقای جنوبی روز پنج‌شنبه از قضات دیوان عالی سازمان ملل خواست تا به اسرائیل دستور دهند حمله زمینی به رفح را پایان دهد. جلسه استماع در دیوان بین المللی دادگستری در لاهه پس از آن برگزار شد که آفریقای جنوبی هفته گذشته درخواست کرد که دیوان محدودیت‌های بیشتری را برای اسرائیل در عملیات نظامی خود در غزه اعمال کند.

«وان لو»، وکیل بریتانیایی که بخشی از تیم حقوقی آفریقای جنوبی بود، در دادگاه گفت: «به‌طور فزاینده‌ای مشخص شده که اقدامات اسرائیل در رفح بخشی از بازی پایانی است که در آن غزه به‌عنوان منطقه‌ای که قابلیت سکونت انسان را دارد، کاملا ویران می‌شود. این آخرین گام در نابودی غزه و مردم فلسطین است.»

یکی از اعضای تیم حقوقی آفریقای جنوبی، «تمبکا نگکوکایتوبی»، اظهارات مقامات بلندپایه اسرائیل را نقل کرد که گفته‌اند قصد دارند غزه –و نه حماس- را به‌طور کامل نابود کنند. این تیم حقوقی همچنین از دادگاه خواست تا به اسرائیل دستور دهد تا دسترسی امدادگران، بازرسان، هیات‌های حقیقت‌یاب و خبرنگاران را به غزه تسهیل کند.

یکی از وکلا، «آدیلا حسیم» عکسی از ساختمان‌های متلاشی‌شده در خان‌یونس، شهری در شمال رفح را به دادگاه نشان داد که ویرانی‌های ناشی از حملات ارتش اسرائیل در غزه را به‌طور کامل نشان می‌داد. به نظر می‌رسید که خانم حسیم هنگام توصیف مرگ کودکان در عملیات نظامی در آستانه اشک ریختن بود. اسرائیل به‌شدت ادعاهای آفریقای جنوبی را رد کرده و تکرار کرده که هیچ محدودیتی برای میزان کمک‌های واردشده به این منطقه قائل نشده است.

«ویکتوریا کیم» هم در گزارش ۱۷مه در نیویورک تایمز نوشت، کامیون‌های کمک‌های بشردوستانه از اوایل دیروز جمعه از طریق یک اسکله موقت ساخته‌شده توسط ارتش ایالات متحده حرکت خود را به سمت ساحل غزه آغاز کردند. این اولین کمک‌هایی است که طی دو ماه گذشته از طریق دریا به غزه ارسال می‌شد. یک روز پیش از آن، ارتش ایالات متحده اعلام کرد که اسکله و گذرگاه شناور را در ساحل غزه مستقر کرده است.

آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده روز پنج‌شنبه در یک نشست توجیهی اعلام کرد که تحویل اولیه کمک‌ها شامل بسته‌های غذایی برای ۱۱هزار نفر، «غذاهای درمانی آماده مصرف» برای ۷۲۰۰کودک مبتلا به سوء تغذیه و بسته‌های بهداشتی برای ۳۰هزار نفر است. مقامات گفتند که سازمان‌های بشردوستانه توزیع این اقلام را در داخل این منطقه هماهنگ خواهند کرد.

گروه‌های امدادی گفته‌اند هرقدر کمک ارسال شود، در پاسخ به سطوح سرسام‌آور گرسنگی و محرومیت در غزه باز هم کم است. هیچ نیروی آمریکایی وارد غزه نشد و ارتش ایالات متحده تاکید کرد که فقط پشتیبانی لجستیکی برای ارسال کمک‌هایی که توسط تعدادی از کشورها و سازمان‌ها اهداشده است، ارائه می‌کند. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، روز پنج‌شنبه در تماسی با همتای اسرائیلی خود بر ضرورت افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه، از طریق گذرگاه‌های مرزی زمینی علاوه بر اسکله تاکید کرد.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین