bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۷۳۷۹۳

گلباران آرامگاه عطار در غیاب وزیر ارشاد

تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۰


 مراسم گلباران آرامگاه عطار نيشابوري كه قرار بود روز گذشته (چهارشنبه، 24 فروردين) با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و استاندار خراسان رضوي برگزار شود، با تأخير 45دقيقه‌يي و با حضور قائم‌مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور شعر و ادب و سرپرست معاونت سياسي - اجتماعي استانداري خراسان رضوي برگزار شد. 

به گزارش ايسنا، در ادامه، مراسم افتتاحيه همايش بزرگداشت روز ملي عطار نيشاوري در محل فرهنگسراي سيمرغ نيشابور برگزار شد و‌ يحيي طالبيان - قائم‌مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور شعر و ادب -، شهر علم و عرفان و معرفت و مردم خونگرم نيشابور را باعث افتخار دانست و افزود: سفر هيأت دولت به استان سيستان و بلوچستان باعث شد كه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نتواند براي اين همايش به نيشابور بيايد.

او نيشابور را يكي از پنج شهر ايران كه در ماندگاري و عظمت و بزرگي مي‌توان از آن ياد كرد، معرفي و اظهار كرد: بزرگداشت و پاسداشت بزرگان شعر و ادب و فرهنگ، بزرگداشت هويت ملي و اسلامي و پاسداشت ثروت‌ ملي ما يعني فرهنگ است.

طالبيان با بيان اين‌كه شعر فارسي نشان‌دهنده سربلندي و عظمت تمدن بزرگ و كهن ماست، افزود: از ديرباز نيز اكثر بزرگان علم و عرفان در نهايت از بازار شعر و شاعري سر درآورده‌اند.

قائم‌مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور شعر و ادب با اشاره به اين‌كه با معرفي فرهنگ عطار مي‌توانيم فرهنگ جهان را تغيير دهيم، بزرگداشت و پاسداشت بزرگان شعر و ادب و فرهنگ را بزرگداشت هويت ملي و اسلامي دانست.

او برداشت عطار از شعر را مانند ديگر عارفان، برداشتي عارفانه از قرآن دانست و ابراز كرد: عطار در بستري اسلامي بزرگ شده و باليده است و حاصل آن ابياتي است كه هر بيت آن گويي چتر گسترده اسلام را بر سر ما سايه‌افكن مي‌دارد.

قائم‌مقام وزير ارشاد در امور شعر، براي اسلام سه مكتب معرفي كرد و ادامه داد: اولين مكتب، زهد است كه عارفان زاهدي كه در اوايل اسلام بزرگ شده‌اند، آن را معرفي كردند؛ افرادي مثل جنيد. اين مكتب به مكتب بغدادي معروف است.

طالبيان ادامه سخنان حكيمانه اين افراد را پايه‌گذار مكتب خراساني عنوان كرد و افزود: مكتب خراساني در اوايل قرن ششم با سنايي آغاز شد و ادامه‌دهنده آن مولوي و سعدي و حافظ و عطار بودند.

او با اشاره به اين‌كه عطار از برجسته‌ترين شخصيت‌هاي مكتب خراساني است، گفت: تمايز مكتب خراساني با بغدادي شور و عشق و شورآفريني است و بيانگر آن هم اين است كه اگر عشق را از ادبيات فارسي جدا كنيم، چيزي باقي مي‌ماند؟

قائم‌مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور شعر و ادب با بيان اين‌كه ادبيات عشق است، گفت: اين عشق، عشق به انسان، عشق به ملكوت و عشق به همه ارزش‌هاي انساني است كه جامعه را مي‌سازد.

او يكي از وادي‌هاي بلندي را كه عطار در آثار خود براي رسيدن به كمال و هويت انسان كامل معرفي كرده است، عشق ‌دانست و ابراز كرد: مكتب خراسان و نيشابور، عطار و چنين انسان‌هايي را به بشريت معرفي كردند كه توانستند با آثارشان بشريت را تغيير دهند.

او با بيان اين‌كه «تذكرة‌الاوليا» نهايت عشق و علاقه عطار به ائمه اطهار (ع) است، افزود: نكته قابل تأمل ديگر، كلمات و واژگاني است كه عطار آن‌ها را آفريده است. داستان سيمرغ و شيخ صنعان كافي است كه بعد از او صدها شعر و داستان در مورد اين دو واژه خلق شوند.

قائم‌مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور شعر و ادب با اشاره به اين‌كه عطار برخلاف اكثر شعرا اهل چاپلوسي و تعريف از شاهان نبوده است، اظهار كرد: عطار اعتقاد داشته است جاده‌ي شريعت است كه او را به طريقت مي‌رساند كه نشانه آن، اظهار علاقه عطار به ائمه معصومين (ع) است.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
پرطرفدارترین عناوین