bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۸۲۹
تحلیلی بر قرارد فروش هنگفت تسلیحات امریکایی به اعراب و اسرائیل

امریکا از ایران می ترسد یا می ترساند؟

سام رضویان
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۸ - ۰۷ مرداد ۱۳۸۶
درحالی‌که رسانه‌های خبری از دور جدید تشدید تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و هم‌زمان تلاش کنگره این کشور برای قطع ارتباط بانک جهانی با ایران خبر می‌دهند، روزنامه‌های آمریکایی از نهایی شدن قراردادهای تسلیحاتی بی‌سابقه میان ایالات متحده و کشورهای عربی ازجمله عربستان، امارات عربی متحده و مصر نوشتند. برطبق این قرارداد آمریکا در پروسه‌ای ده‌ساله، تسلیحات و تجهیزاتی نظامی به ارزش ده‌ها میلیارددلار به این کشورها خواهد فروخت. 

این در حالی است که شان مک‌کورمک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعترافی آشکار از علاقه دولتمردان کاخ سفید براي ایجاد درگيری میان ایران و كشورهاي عربي سخن گفت. آقای مک‌کورمک هم‌چنین از تلاش آمریکا در جلب حمايت بيشتر كشورهاي عربي منطقه براي آنچه كه او آن را «مقابله با خطر سلطه ايران» ناميد، پرده برداشت. 

قرارداد میلیاردی نظامی آمریکا با اعراب، اظهارات مک‌کورمک و ایجاد شکاف عمیق مذهبی میان دولت‌های مسلمان منطقه همگی نشان از سناریویی دارد که آمریکا و اسرائیل برای دراختیار گرفتن زمام خاورمیانه طرح‌ریزی کرده‌اند. سناریویی که در پرده‌های پیشینش اشغال افغانستان و عراق، ایجاد درگیری داخلی میان نیروهای مبارز فلسطینی، ایجاد اختلاف در احزاب و گروه های لبنانی و... را به نمایش گذاشته‌بود. 

با این حال تحلیلگران سیاسی معتقدند اقدام اخیر آمریکا در فروش تسلیحات به کشورهای عربی، بیش‌ازآن‌که عاملی باشد برای جلوگیری از تهدیدات ایران، نشان‌دهنده عزم و علاقه جدی آمریکا به ماهی گرفتن از آب گل‌آلود خاورمیانه ملتهب و فروش سلاح و کسب منفعت برای کمپانی‌های سازنده سلاح است. 

این گمانه آن‌وقت قوی‌تر به نظر می‌رسد که به سیاست آمریکا در عراق و انجام مذاکره با ایران در جهت بازگرداندن آرامش و امنیت به عراق توجه شود. زیرا درصورتی که ایران تهدیدی برای منطقه محسوب شود، از باب تفاهم درآمدن و بر سر میز مذاکره نشستن با آن غیرموجه می‌نماید. 

اقدامات ضدونقیض آمریکایی‌ها در برخورد با ایران که از سویی برای بازگشت عراق به آرامش و امنیت با دولتمردان ایرانی ابراز علاقه می‌کنند و از سوی دیگر به بهانه جلوگیری از خطر ایران به کشورهای منطقه سلاح می فروشند، این ذهنیت را به وجود می آورد که مسئولان کاخ سفید در مقطع کنونی با در پیش گرفتن سیاست یک بام و دو هوا از تمام ابزارهای موجود درجهت منافع خود بهره می‌برند. 

فروش تسلیحات نظامی و همچنین اقدامات تفرقه افکنانه دیگر همچون صدور فتاوا در جهت تخریب اماکن متبرکه شیعه از سوی علمای وهابی و سخنان شیوخ عرب درباره اختلافات فارس و عرب و شیعه و سنی، زمینه را برای کشورهای امریکا و اسرائیل فراهم کرده که به نیات خود درباره خاورمیانه هرچه بیشتر نزدیک شوند. 

سیاست دوگانه آمریکا درقبال این قضیه حاوی منافعی دوجانبه برای این کشور است. در حالت اول آمریکا با معرفی ایران به عنوان تهدید منطقه، سلاح‌های خود را به فروش می‌رساند و سود هنگفتی از جیب شیوخ عرب به کمپانی‌های خود روانه می‌کند و در حالت دوم در صورت ایجاد غائله‌ای جدید و جنگی احتمالی این کشور می‌تواند پس از کشاندن درگیری ایران-امریکا به این کشورها، به سهولت از تسلیحات ذخیره‌شده در کشورهای عربی برای تجهیز سریع ماشین جنگی خود بهره ببرد. و سود بزرگ‌تر آن‌که با ایجاد تفرقه در کشورهای مسلمان منطقه، اسرائیل را در حاشیه امنی قرار می‌دهد و تا زمانی‌که این جو بدبینی و دشمن تراشی میان کشورهای منطقه وجود دارد، این کشور می‌تواند با خاطری آسوده سیاست‌های خود را پیش ببرد.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین