bato-adv
کد خبر: ۴۳۹۱۱۹
گفتگو با محمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستار به بهانه روز جهانی پرستار

مصائب پرستاران؛ از اختلاف شگفت‌انگیز درآمد پرستار و پزشک تا نامه توهین‌آمیز و پاداش ۵۰ هزار تومانی!

مصائب پرستاران؛ از اختلاف شگفت‌انگیز درآمد پرستار و پزشک تا نامه توهین‌آمیز و پاداش ۵۰ هزار تومانی!
نادیده گرفتن نقش مهم پرستاران به عنوان عضوی از گروه درمان به دهه هفتاد و اجرای طرح خود گردانی بیمارستان‌ها و توزیع ناعادلانه پول در میان کادر درمان مربوط می‌شود. اختلاف دریافتی چند ده برابری پزشکان هیئت علمی در قالب کارانه و حقوق ثابت با دیگر افراد کادر درمان منجر به ایجاد نابرابری عمیق در دستمزد و از بین بردن روحیه کار تیمی شده است. به عنوان مثال در نتیجه اجرای طرح مذکور در طی یک عمل ۶۵ در صد از تعرفه به پزشک متخصص تعلق می‌گیرد، پنج درصد به دانشگاه مربوطه، ۱۰ درصد به بیمارستان و در نهایت ۲۰ درصد باقی مانده به تمام گروه‌های غیر پزشک (تمام گرو‌های درمانی و اداری) اختصاص می‌یابد. این اختلاف پرداختی صد برابری منجر به شکل گیری یک طبقه جدید در نظام سلامت شده است.
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۱ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹

فرارو- نامگذاری سال ۲۰۲۰ میلادی با عنوان سال پرستار از سوی سازمان بهداشت جهانی بیانگر لزوم بازنگری در نگاه دولت‌ها به حرفه پرستاری است. اذعان به اهمیت نقش پرستاران در ارتقا سلامت افراد، پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در جامعه، ضروری است و دولتمردان در جهت رسیدن به نظام درمان کار آمد باید به وضعیت رفاهی و معیشتی این اقشار توجه ویژه داشته باشند.

به گزارش فرارو، اهمیت جایگاه پرستاران در فرایند درمان درهنگام وقوع بحران‌هایی همچون شیوع اپیدمی‌ها بیش از هر زمان دیگری آشکار می‌گردد. در همین راستا در ماه‌های اخیر که کشور‌های جهان برای مقابله با همه گیری ویروس کرونا به کادر درمان به ویژه پرستاران اتکا داشته اند، برای مسئولان کشور زنگ خطری در باره وخامت اوضاع نابه‌سامان پرستاران به صدا در آمد.

در شرایطی که شاید موج‌های دوم و سوم کرونا در راه باشند، تلاش در جهت کاستن از تبعیض‌های موجود در سلسله مراتب نظام درمانی و توجه ویژه به مطالبات صنفی پرستاران، می‌تواند در میان تهدید‌های گوناگون، فرصتی را فراهم آورد تا از نابرابری و تبعیض‌های موجود در میان کادر درمان کم شود.

تبعیض گسترده‌ای که سابقه شکل گیری آن درنظام بیمارستانی کشور به دهه‌ی هفتاد باز می‌گردد، که در نتیجه تعرفه گذاری خدمات پزشکی واجرای طرح خودگردانی بیمارستان‌ها کار تیمی و اختلافِ دستمزدِ تا حدی عادلانه، جای خود را به شکاف طبقاتی عمیقی داد. حال در شرایط کنونی گذر از بحران کرونا و حفظ سلامت شهروندان جز از مسیر تغییر سیاست‌های کلان و سیاست گذاری‌های مربوط به کادر درمان نمی‌گذرد. از همین رو در میانه این همه گیری و همزمان با روز جهانی پرستار در جهت فهم وضعیت پرستاران، گفت و گویی با یکی از کارشناسان این حوزه خواهیم داشت.

در ادامه گفتگوی فرارو با محمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستار را در رابطه با شرایط پرستاران می‌خوانیم:

همه می‌دانیم که کادر درمانی در این روز‌های همه گیری تحت فشار زیادی هستند. در گذشته شاهد بودیم که نقش پزشکان در درمان بیماران بسیار برجسته می‌شد، آیا شما اطلاع رسانی مربوط به خدمات رسانی پرستاران و دیگر پرسنل را متناسب با زحمت و تلاش آنها، ارزیابی می‌کنید؟ به بیان دیگر آیا به خدمات پرستاران توجه کافی شده است؟
«نادیده گرفتن نقش مهم پرستاران به عنوان عضوی از گروه درمان به دهه هفتاد و اجرای طرح خود گردانی بیمارستان‌ها و توزیع ناعادلانه پول در میان کادر درمان مربوط می‌شود. اختلاف دریافتی چند ده برابری پزشکان هیئت علمی در قالب کارانه و حقوق ثابت با دیگر افراد کادر درمان منجر به ایجاد نابرابری عمیق در دستمزد و از بین بردن روحیه کار تیمی شده است. به عنوان مثال در نتیجه اجرای طرح مذکور در طی یک عمل ۶۵ در صد از تعرفه به پزشک متخصص تعلق می‌گیرد، پنج درصد به دانشگاه مربوطه، ۱۰ درصد به بیمارستان و در نهایت ۲۰ درصد باقی مانده به تمام گروه‌های غیر پزشک (تمام گرو‌های درمانی و اداری) اختصاص می‌یابد. این اختلاف پرداختی صد برابری منجر به شکل گیری یک طبقه جدید در نظام سلامت شده است.

در نتیجه این اختلاف درآمد ناعادلانه، کار تیمی و اهمیت نقش هر یک از اعضا در پروسه درمان نادیده گرفته شد و طبقه‌ای فرادست را در سلسله مراتب بیمارستانی بوجود آورد. این گروه از پزشکان هیئت علمی در جهت استمرار توزیع ناعادلانه ثروت، تلاش کردند تا قدرت را نیز در اختیار بگیرند؛ و با در اختیار گرفتن مراکز تصمیم گیری در حوزه‌های مختلف از جمله انتصاب مدیران پرستاری نه براساس صلاحیت که بر مبنای وفاداری به سیستم تبعیض آمیز، نقش پرستاران را تضعیف کنند. بدون شک در سایه این تعارض منافع و استثمار آشکار نقش محوری پرستاران در نظام درمان نادیده گرفته می‌شود.

در شرایطی که جهان در راستای کارآمدی سیستم درمان برحمایت از پرستاری تاکید دارد، در کشور ما پزشکان برخوردار از منافع حداکثری در تمام لایه‌های حکومت نفوذ دارند و اجازه نمی‌دهند که مطالبات پرستاران مطرح شود و تعداد پرستاران وزارت بهداشت که از کف استاندارد جهانی نیز پایین‌تر است، افزایش یابد. چرا که تشکل یابی پرستاران تهدیدی برای این گروه به حساب می‌آید و تعارض منافع تشدید می‌شود، در همین راستا در دو دهه‌ی اخیر در نتیجه تهدید و تحقیر مستمر و سیستماتیک پرستاران نقش غیر قابل جایگزین آن‌ها در نظام سلامت‌جامعه نادیده گرفته شده است.»

در برخی خبر‌هایی که در اوایل همه گیری ویروس کرونا مطرح شد، گفته شد که تعداد اندکی از پرستاران محل کار خود را ترک کرده اند. آیا این پرستاران قرارداد مشخصی داشتند؟ و اینکه به طور کل چند درصد پرستاران و دیگر پرسنل درمانی بدون قرار داد طولانی مدت در بیمارستان‌ها مشغول به کارند؟ و دیگر آنکه معوقات پرداخت نشده پرستاران تسویه شده است؟
در حدود ۳۰ درصد از پرستاران استخدام رسمی نیستند و تحت عنوان قراداد‌های شرکتی (قرارداد موقت با هلدینگ آوای سلامت وابسته به وزارت بهداشت) به صورت ۸۹ روزه، ۶ ماهه و یا ۱ ساله مشغول به کار هستند. وزارت بهداشت در جهت رسیدن به اطاعت مطلق پرستاران و پذیرش بی عدالتی‌های موجود، از استخدام رسمی آن‌ها امتناع می‌کند. در پایان سال تعدادی از پرستاران همزمان با اتمام قراردادشان دیگر تمایل به ادامه همکاری نداشتند لازم به ذکر است که یکی از شروط این قرارداد این است که طرفین می‌توانند یک ماه قبل از پایان قرارداد همکاری را پایان دهند. تحت چنین قرارداد‌هایی پرستاران با نداشتن حداقل امنیت شغلی، سال‌های سال استثمار می‌شدند؛ بنابراین در شرایط ترس و اضطراب ناشی از بیماری کرونا حدود ۱۲۰۰ پرستار شرکتی (طبق امار‌های رسمی ارائه شده) که حدود ۱ درصد پرستاران هستند تمایلی به تمدید قراد‌های ناعادلانه خود نداشتند.

وی در ادامه توضیح داد: «این اتفاق در بحران کرونا زنگ خطر را برای مسئولان به صدا درآورد که این قرارداد‌های ناعادلانه ممکن است به فلج شدن سیستم درمان منجر شود. در همین دوران از معوقات گروه درمان سخن به میان آمد که در این مورد هم معوقات به نام پرستاران و به کام پزشکان پرداخت شد. همانطور که در ابتدای بحث اشاره کردم درصد دریافتی پرستاران از معوقات کل بسیار ناچیز است و در نهایت در این شرایط بحران کرونا هم حمایت و قدردانی از پرستاران در حد شعار باقی ماند. و فشار در پرداخت معوقات بیش از همه پزشکان را منتفع ساخت.»

در این روز‌های همه گیری، کادر درمان شاهد مرگ ومیر گسترده در بیمارستان‌ها بوده اند. مواجهه پرستاران با این میزان مرگ و میر چگونه بوده است؟ به خصوص در شرایطی که این افراد روز‌ها یا هفته‌ها از خانواده دور بوده اند، حمایت‌های روانی و معیشتی لازم از آن‌ها به عمل آمده است؟ آیا در کنار حمایت‌های لازم، این پرسنل درمانی از مکان مناسب برای خواب و استراحت و همچنین تغذیه مناسب برخوردار هستند؟
توجه ویژه‌ای که درجهان به شغل پرستاری می‌شود بدلیل ماهیت این حرفه است. پرستاران همیشه در معرض اضطراب شغلی فراوانی هستند و مرتبا با بیمار در حالت احتضار مواجه می‌شوند و یا از بیمارانی که درد دارند مراقبت می‌کنند و مسئولیت ممات و حیات مریض به عهده آن‌ها است. به تبع در شرایط شیوع بیماری کرونا که ویروسی نو ظهور است و ابعاد ناشناخته دارد، ترس و اضطراب پرستاران چند برابر می‌شود. ولی در پاسخ به سوال شما صراحتا باید بگوییم که امکانات خاصی جهت رفاه حال پرستاران در نظر گرفته نشده است و حتی در مواردی اقدامات نامناسب وتوهین‌آمیز باعث ناراحتی و رنجش همکاران من شده است. از مصادیق این اهانت‌ها می‌توان به نامه وزیر بهداشت در ۲۵ اسفند اشاره کرد. دراین نامه موارد حمایتی از طلایه داران مبارزه با ویروس کرونا ذکر شده بود، در حالیکه امتیازات بسیاری برای گروه‌های پزشکی در نظر گرفته شده بود، هیچ نامی از پرستاران در حال خدمت آورده نشده بود.

او اظهار کرد: «درشرایط فعلی که اضطراب فراوان پرستاران انباشته می‌شود، هیچ اقدامی در جهت کاستن از استرس و ناراحتی آن‌ها صورت نگرفته است. وحتی واریز مبالغ ناچیز ۲۰-۵۰ هزارتومان تحت عنوان پاداش کرونا در شرایط اقتصاد تورمی پرستاران را بسیار آزرده خاطر کرده بود. اقداماتی از این دست نه تنها به رفع تبعیض‌های ساختاری کمکی نمی‌کند بلکه به نوعی موجبات تحقیر و استثمار پرستاران را فراهم می‌آورد.»

با توجه به اینکه احتمالا موج دوم همه گیری کرونا به زودی یا در چندماهه آینده رخ خواهد داد، آیا شما فکر می‌کنید که پرستاران و دیگر پرسنل درمانی آمادگی لازم را دارند؟ آیا فکر می‌کنید با حل مشکل پرستاران دیگر اقشار درمانی فرودست نیز می‌توانند امید به حل مشکلاتشان داشته باشند؟ و با توجه به اینکه این نیرو‌ها از تشکل‌های مدافع خود نیز (چون تشکل‌های پرستاری) برخوردار نیستند، آیا فکر نمی‌کنید بخشی از بیان مشکلات آن‌ها بر دوش شما قرار می‌گیرد؟
یکی از دلایلی که نباید خدمات درمانی و استخدام کادر درمانی خصوصی شود اینست که در شرایط بحران جنگ، بلایای طبیعی، اپیدمی هایی، چون کرونا نمی‌توان انتظار کارامدی حداکثری از نظام درمان داشت. پیش‌تر زمانی که حادثه‌ای در کشور رخ می‌داد پرستاران استان‌های دیگر به کمک مردم و همکاران خود می‌شتافتند، ولی در شرایطی که کشور درگیر یک بحران است کمبود تعداد پرستاران و نواقص موجود در قرارداد‌های آنان نمایان می‌شود.

او در ادامه توضیح داد: «در دوران بحران کرونا استرس‌های پرستاران تخلیه نمی‌شود و قطعا این انباشت اضطراب، در طولانی مدت بر روند مراقبت از بیماران تاثیرمنفی خواهد داشت و برای حل این مسائل تا کنون چاره‌ای اندیشیده نشده است. چگونگی مواجه پرستاران با موج دوم بیماری به تصمیمات و سیاست گذاری‌های وزارت بهداشت بستگی دارد. از آنجاییکه در دوماه گذشته نیرو‌ها در بخش‌های دیگر بیمارستان برای مقابله با کرونا بسیج شدند وروند اوج گیری بیماری کنترل شد، توانستیم از موج اول گذرکنیم. اما در صورتی که تغیری در سیاست‌ها و اقدامات دولت صورت نگیرد در موج‌های بعدی با مشکل مواجه می‌شویم. ما به دفعات درباره گرو‌های دیگر بیمارستان صحبت کرده ایم و درباره وضعیت شغلی نامناسب آن‌ها اخطار داده ایم، اما در پاسخ هشدار گرفته ایم و به ما گفته شده که سخن از مطالبات این افراد در حوزه کاری شما نیست.»

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
آقای وزیر شما بعنوان یک پزشک در هفته چند روز در یکی از بیمارستانها بعنوان کشیک کار می کنید ؟ یا فقط از دکتری امضای نامه را به عنوان دکتر تمکی یاد گرفته اید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
دکتر نمکی پزشک نیستند...داروساز هستند...اولین وزیر غیر پزشک پس از انقلاب هستند
ماووزه
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
از هر 100 تومان کارکرد پزشکان در سیستم دولتی، بین 70 تا 75 درصد تحت عنوان سهم دانشگاه، سیستم پلکانی پرداخت، مالیات (تا سقف 35 درصد)، کسورات بیمه و ضریب کیفی، کسر و به حساب دولت واریز می‌شود. با توجه به خودگردان بودن بیمارستان ها، تامین حقوق و کارانه پرستاران هم از همین محل درآمدهای پزشکان است
ناشناس
Canada
۰۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
در هیچ جای دنیا، البته غیر از ایران، این چنین مقایسه ای را نمی کنند. اگر شاغلی معتقد است به حقش نمی رسد با مذاکره با کارفرما یا دولت حقوق خود را بالا می برد. هیچ معلمی حقوق خود را با مدیر مقایسه نمی کند، ایضا هیچ کارمندی حقوقش را باکارمند اداره دیگر مقایسه نمی کند. دلیل پیش گرفتن این سیاست در ایران این است که بین این دوقشر زحمت کش اختلاف بیاندازند و پزشکان را مقصر حقوق کم پرستاران قلمداد کنند در حالیکه حقوق پرستاران را بیمارستانها و دولت می پردازد و اگر کمبودی است مقصر انها هستند. این انرژیی که صرف ایجاد اختلاف بین این دو قشر می شود را باید در جای صحیح و درمذاکره با دولت مصرف کرد. با این روش به حقوق پرستاران افزوده نمی شود و تنها ذهنیت وانرژی منفی ایجاد می شود. ضمنا، کنکور و کشیک و بی خوابی وغیره بحث های فرعی هستند که به موضوع اصلی مرتبط نیستند و نباید پیش کشیده شوند.
على
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
دستتان درد نكند چه زود با روش كثيف اختلاف اندازى ، داريد از كادر درمانى تشكر مى كنيد!!! راستى چرا صحبتى از اختلاف درآمد اختلاس گران و رانت خواران و وامخواران ميلياردى و آقازاده ها و دزدان دلار ٤٢٠٠ تومانى با مردم ، نمى شود٠
ناشناس
Canada
۰۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
فرارو در این زمینه ید طولایی دارد، چند وقتی بود به علت فشار افکار عمومی ساکت شده بود الان دوباره میخواد دور برداره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
تو کشور ما همه طلبکار هستن. مثلا حقوق رییس و کارمند یکی هست؟ یا حقوق استادکار و شاگرد یکیه؟
ناشناس
Canada
۰۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
طلبکار بودن لازمه زندگی است که حقت رو نخورن ولی با این روش سوراخ دعا گم می شود. پرستار باید از دولت و کارفرماش افزایش حقوق بخواد نه از همکارش تو بیمارستان.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۳۹
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
هرچي پوله بانيسان ميريزن توي جيب پزشكان مثلامحترم!
ناشناس
Germany
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
والبته موسسات فرهنگی،مذهبی غیرپاسخگو
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
پرستاران دچار مصائب و بدبختی ها میشن پزشکان نفعش رو به می برند
متاسفم برای این دولت
پرستار بیچاره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
کسی تا حالا فکر کرده برقی که پزشک و پرستار دستگاه های CPR رو باهاشون راه میندازن از کجا تامین میشه؟؟؟؟یه درصد فکر کن اون مهندسین خدوم تو نیروگاه ها و سد و شبکه توزیع نبودن میدونی چی میشد....!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
متاسفانه اونایی که باید بفهمند نمی فهمند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
والله دمت گرم به خدا این پرستاراو پزشکا کشتن مارو خوب هر شغلی سختی خودشو داره دیگه مگه میشه همینجوری به آدم حقوق بدن والله من طرفدار پرستارام تو زمینه حقوق ولی مقایسه حقوق پرستار و پزشک کار درستی نیست باید حقوق پرستارا خیلی بیشتر بشه
ولی در کل هر شغلی مصائب خودشو داره
ناشناس
Denmark
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
همه انسان ها ارزشمندن! هرکی داره به نوعی تلاش میکنه و خدمتی میکنه ارزشمنده! اگه راننده تاکسی نبود، اگه لوله کش نبود، اگه تکنسین نبود، اگه پاکبان نبود، اگه سرایدار نبود، اگه کارگر ساختمانی نبود،‌....
جامعه با همه اینا تبدیل به جامعه میشه و هرکدوم از تیکه های این پازل رو برداری ناقصه و دچار مشکل! همه این شغل ها هم انسان ها دارن انجام میدن! یه آدمیزاد به خودی خودش ارزشمنده، این حجم از اختلاف سطح زندگی واقعا فاجعه است!
ناشناس
United States
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
بیشترین زحمت متعلق به پرستاران عزیز می باشد ولی بیشترین پرداختی متعلق به دکتر است باید تغییراتی بزرگ انجام پذیرد
ناشناس
Germany
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
هیچ تغییری در کار نخواهد بود مطمئن باشید،مثل جریان اپارتمانهای خالی که آقایون الی ماشالله خودشان اکثرا دارند حتما اکثر آقازاده ها هم دکتر هستند و نمیشه کاریش کرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
تنها اختلاف درآمد پزشک با پرستار زیاد نیست. اختلاف درآمد پزشکان با هر شغل تخصصی دیگر بسیار بالاست که نتیجه انحصار، کمبود سرانه پزشک و مدیریت پزشکان بر بهداشت و درمان، آموزش، بیمه و... بر خلاف کشورهای دیگر است. همین موضوع باعث شده در چند سال اخیر صف میلیونی پشت کنکور تجربی ایجاد شود و درحالی که در تمام دنیا متقاضیان رشته های فنی بیشترین سهم را تشکیل می‌دهند در کشور ما به خاطر درآمد بالا بیشتر داوطلبان می‌خواهند پزشک شوند وگرنه علاقه به پزشکی در کشور ما نسبت به ده سال پیش غلیان نکرده است!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
پزشکان غیرهیئت علمی خیلی پائین تر از پزشکان هیئت علمی دریافتی دارند ومشکل پرستاران با پزشکان هیئت علمی است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
فقط پزشکان در ایران مردم را می چاپند مدافع امنیت لایق اینها نیست
ناشناس
Canada
۰۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
مطمئنی؟ پراید ۹۰ میلیونی، سکه ۷ میلیونی، دلار ۱۷ تومنی چاپیدن نیست؟ فقط ویزیت دکترها را می بینی؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
فرارو لطفا یک گزارش از وضعیت سختی کار در بیمارستان مرکز قلب تهران تهیه کنید. ۹ سال از وضعیت پرداخت سختی کار پرستاران این بیمارستان در ابهام هست و تامین اجتماعی و اداره کار هم بر خلاف حق پرستار رای میدهند. طبق قانون عنوان پرستار با سختی کار پیوند دارد ولی این نهادها میکوشند از زیر بار قانون فرار کنند و پرستاری که بعد از سالها کار سخت و شبکاری... می خواهد بازنشسته شود تازه منوجه تخلف این نهادها میشود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
در بیمارستان میلاد مدیریت جدید در این شرایط خطیر کرونا که پرستاران زحمات بی بدیلی کشیدندتمام مزایا وپاداش انان راقطع کرده است لطفا صدای گویای اینقشر زحمتکش باشید
علی
Canada
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
امروز از طرف دولت 46 هزار دلار کانادائی به حسابم ریختند. 6 هزار دلار برای 3 ماه خسارت کرونا که بدون برگشت پول بدولت است.
40 هزار دلار هم بعنوان وام است اگر 3 سال دیگر همه را یک جا بدهی 10 هزار دلار تخفیف. بدون بهره.
یعنی کلا بعد از 46 هزار دلار را بعد از 3 سال فقط 30 هزار دلار به دولت بر می گردونی.
به این میگن دلار جهانگیری :)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
خب به ما چه ندید پدید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
سریعا خودت را معرفی کن به وزارت دارایی ایران که ازت مالیات بگیرند. پول وده !!
ناشناس
Canada
۰۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
خوب که چی؟
بهروز
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
این موضوعات به ما که تو ایران هستیم نگو ، دلمون بیشتر میسوزه . کاشکی راهی بود که ما هم میتونستیم بریم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
من توصیه میکنم به جای اینهمه اعتراض پرستاران محترم اندکی تلاش کرده از کنکور پزشکی قبول شده و مراتب تحصیلی مربوطه را پشت سر بگذارند .پزشک که شدند آنگاه غرق در پول بشوند .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
دوست عزیز هر چیزی بجای خود.درسته پزشک بیشتر درس خوانده ولی نه اینکه چندین برابر یک پرستار که در خط مقدم در حال انجام وظیفه است درآمد داشته باشه.
ناشناس
Denmark
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
واقعا شما دکتر ها رقت انگیزید! بعضی هاتون واقعا از انسانیت هیچ بویی نبردید!
ناشناس
Canada
۰۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
همه که قرار نیست پزشک بشوند اعتراض پرستاران هم به حق است ولی مسیرش را نباید منحرف کرد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
پزشکی تو ایران یعنی به گروگان گرفتن سلامت مردم برای پر کردن جیب های گشادشان
ناشناس
Canada
۰۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
به همین دلیل دولتها موظف هستند که بهداشت عمومی را تقویت و سیستم بهداشتی را برای افراد کم بضاعت با سوبسید تامین کنند.
لبرون
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
محض اطلاع دوستان ما هم پزشک تو خانواده داریم هم پرستار , به راحتی و بدون هیچ غرضی میگم پزشکها تا وقتی مدرک بگیرن کل جوونیشونو باید بدن از کل لذتها و علایقشون باید بگذرن ,حداقل 7 سال با هزینه بالا تحصیل کنند, مسئولیتشون و استرس کاریشون با هیچ شغلی بجز خلبانی قابل مقایسه نیست و در ضمن وقتی به درامد میرسند که نصف عمرشون و حتی بیشتر گذشته , اینکه حرف از اختلاف درامده درست ولی واسه حداکثر 10 درصد پزشکاست, خیلیاشون تو زندگی معمولیشونم موندن, مسائل و مشکلات دیگه ای هم هست که اینجا جا نمیشه بیان کرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
قسمت تلخ داستان پزشکی این هست که اکثرا این پزشکان ومتخصصان سهمیه ایی هم هستند وگرنه در واقعیت باید جای بسیاری از پرستاران وپیراپزشکان با پزشکان عوض میشد چون خیلی از اونها سهمیه نداشتن ناچاررشته های پایین تری رو خوندن ولی سهمیه ایی ها پزشک شدن! این ظلم وحشتناک تاریخی یک روز آشکار میشه ولی حیف از عمر و جوانی ما که بر باد رفت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
بسیاری از همان پرستان و ویراپزشکان هم سهمیه هستند و باید در نقش بهیار میبودند...چه ربطی داره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
قسمت تلخ داستان پزشکی این هست که اکثرا این پزشکان ومتخصصان سهمیه ایی هم هستند وگرنه در واقعیت باید جای بسیاری از پرستاران وپیراپزشکان با پزشکان عوض میشد چون خیلی از اونها سهمیه نداشتن ناچاررشته های پایین تری رو خوندن ولی سهمیه ایی ها پزشک شدن! این ظلم وحشتناک تاریخی یک روز آشکار میشه ولی حیف از عمر و جوانی ما که بر باد رفت
نمونه
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
آقای شریفی مقدم کجایید لطفا برگردید دلمان برایتان تنگ شده
به ما پاداش هم نمیدهند :/
مجله فرارو