bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۵۹۳۰۰۷

(تصاویر) افزایش اعتراضات در پرو؛ ۸ نفر کشته شدند

(تصاویر) افزایش اعتراضات در پرو؛ ۸ نفر کشته شدند
دولت جدید پرو روز چهارشنبه در تلاش برای آرام کردن اعتراضات خشونت آمیز به برکنار پدرو کاستیلو وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۲۴ آذر ۱۴۰۱

در پرو، تعداد افرادی که در تظاهراتی که پس از برکناری پدرو کاستیلو، رئیس‌جمهور سابق و محکوم شدن وی به زندان، جان خود را از دست دادند، به ۸ نفر افزایش یافت.

به گزارش فرارو، بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه‌های پرو، هزاران نفر از مردم در شهر‌های پونو، کوسکو، تاکنا، آپوریماک و آرکیپا از جمله لیما پایتخت پرو تجمع کردند و خواستار استعفای دینا بولوارته، رئیس جمهور جدید این کشور شدند.

در پی درگیری بین پلیس و تظاهرکنندگان، یک نفر جان خود را از دست داد و به این ترتیب تعداد کشته شدگان به ۸ نفر افزایش یافت.

معترضان لاستیک‌ها را سوزانده و جاده‌ها را بستند و همچنین به سمت پلیس کوکتل مولوتف پرتاب کردند. نیرو‌های امنیتی نیز با گاز اشک آور و آب پاش با تظاهرکنندگان مقابله کردند و تعدادی از آن‌ها بازداشت شدند.

دولت پرو روز گذشته به دلیل خشونت و اعتراضات در سراسر کشور به مدت ۳۰ روز وضعیت فوق العاده اعلام کرد. دینا بولوارته خواستار گفتگو با معترضان شده است.

کاستیلو، رئیس جمهور سابق پرو به اتهام بی کفایتی اخلاقی از سوی کنگره استیضاح شد که وی آن را به سرنگونی دولت متهم کرد.

تصمیم برکناری کاستیلو از سمت خود در جلسه مجمع عمومی در تاریخ ۷ دسامبر با ۱۰۱ رای موافق، ۶ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع به تصویب رسید.

دلیل تصمیم برکناری کاستیلو از سمت خود تلاش برای غصب وظایف عمومی، ممانعت از عملکرد قدرت‌های دولتی و نقض نظم قانون اساسی بود.

پدرو کاستیو پس از تصمیمش برای انحلال کنگره و تشکیل دولت اضطراری ملی بازداشت شد.

پس از برکناری کاستیلو، معاون رئیس جمهور بولوارته در ۸ دسامبر به عنوان رئیس جمهور جدید کشور سوگند یاد کرد.

بولوارته در بیانیه خود در ۱۱ دسامبر با اشاره به اینکه این درگیری سیاسی برای کشور سالم نیست، گفت: تا چند روز دیگر پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام را به کنگره خواهم آورد.

در صورتی که این پیشنهاد در کنگره پذیرفته شود، انتظار می‌رود که انتخابات زودهنگام در آوریل ۲۰۲۴ برگزار شود.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین