bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۶۱۳۳۱۴

این پنج کشور بهشت زنان‌اند

این پنج کشور بهشت زنان‌اند
از یک قدم زدن ساده در خیابان گرفته تا ارتقای شغلی، زندگی برای زنان در کشور‌های مختلف با مشکلات و چالش‌های بزرگ و کوچکی همراه است؛ اما حالی که در کشوری زنان از ابتدایی‌ترین حقوق خود محروم‌اند، در کشوری دیگر زنان سیاستمدار از مردان پیش افتاده‌اند.
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱

یکی از سردترین مناطق جهان پرچم‌دار رفع تبعیض از زنان است. هرچه در اروپا به سمت شمال و آب‌های یخ‌زده قطبی پیش می‌رویم، زنان زندگی فردی و اجتماعی بهتر و راحت‌تری دارند. موقعیت‌های شغلی بیشتر، تحصیلات و امکانات بهداشتی باکیفیت‌تر و صدالبته ساختار سیاسی جنسیت‌زدوده از مشخصات این کشور‌ها است. کشور‌های منطقه نوردیک/اسکاندیناوی پنج کشور برتر لیست ما از بهترین کشور‌های جهان برای زندگی زنان‌اند.

۵. سوئد

سوئد مدت‌ها است که مروج حقوق زنان است و قوانینی را علیه تبعیض جنسیتی اجرا می‌کند. از سال ۲۰۱۸، آژانس برابری جنسیتی سوئد مسئول اطمینان یافتن از زدودن دیدگاه جنسیتی در همه بخش‌ها بوده است.

۴. دانمارک

زنان در سال ۱۹۱۵ در دانمارک حق رای به دست آوردند و این کشور به دلیل جامعه برابری‌طلبش شناخته می‌شود که حتی با وجود شکاف‌ها، فرصت موفقیت را برای مردان و زنان فراهم می‌کند.

۳. فنلاند

فنلاند اولین کشور در اروپا بود که در سال ۱۹۰۶ به زنان حق رای داد و زنان زیادی در سراسر این کشور در موقعیت‌های برجسته فعالیت می‌کنند. امید به زندگی در فنلاند برای زنان ۸۴.۶۲ سال، در مقابل ۷۹.۰۳ سال برای مردان، است. علاوه بر این، نخست‌وزیر فعلی فنلاند نیز یک زن است که در سن ۳۴ سالگی به این مقام رسید.

۲. نروژ

اولین موج فمینیسم در نروژ در دهه ۱۸۴۰ آغاز شد و از آن زمان، موج‌های زیادی به دنبال آن پدید آمدند که حقوق زنان در این کشور اسکاندیناوی را تضمین کردند. اولین قانون در این کشور برای قانونی کردن سقط جنین در سال ۱۹۶۴ مصوب و قانون دسترسی آزاد به سقط جنین در سال ۱۹۷۸ تصویب شد.

۱. ایسلند

ایسلند در صدر فهرست ۲۳ کشور برتر جهان برای زندگی زنان ایستاده است. این کشور نوردیک بیش از ۸۸ درصد از زنان در سن اشتغال خود را به کار گرفته است، در حالی که ۶۵ درصد از جمعیت دانشجویانش نیز زن‌اند. در سپتامبر ۲۰۲۱، مجلس این کشور ۴۷.۶ درصد نماینده زن داشت. در واقع این کشور به اینکه اولین کشور اروپایی در تاریخ باشد که پارلمانی با اکثریت زنان دارد، بسیار نزدیک شد. ۴۲ سال پیش در سال ۱۹۸۰ هم ایسلند اولین کشور در جهان بود که رئیس‌جمهوری زن داشت.

منبع: ایندیپندنت

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین