bato-adv
LK-99؛ یک ابررسانای بالقوه دمای اتاق

پیشرفتی که تمام دستگاه‌های الکتریکی و مغناطیسی را متحول می‌کند!

پیشرفتی که تمام دستگاه‌های الکتریکی و مغناطیسی را متحول می‌کند!
برخلاف رسانا‌ها و نیمه هادی‌هایی که در حال حاضر دستگاه‌های الکتریکی از آن ساخته می‌شوند یک ابررسانا در برابر جریانی که از آن عبور می‌کند مقاومتی ارائه نمی‌دهد. این می‌تواند به معنای ریزتراشه‌های سریع تر، اسکنر‌های پزشکی ارزان‌تر، موتور‌های الکتریکی بهتر، توانایی انتقال برق در فواصل طولانی بدون تلفات و موارد دیگر باشد. اگر از الکتریسیته یا مغناطیس استفاده کند ابررسانایی می‌تواند آن را بهبود بخشد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲

فرارو- فیزیک حالت جامد به ندرت وایرال می‌شود، اما این همان چیزی است که زمانی اتفاق افتاد که گروهی از محققان دانشگاه کره در سئول در تاریخ ۲۲ ژوئیه اعلام کردند که یک "ابررسانای دمای اتاق" را کشف کرده اند: ماده‌ای به نام LK-۹۹.

به گزارش فرارو به نقل از اکونومیست، آنان مقاله مقدماتی‌ای را منتشر کردند. اگر حق با این پژوهشگران باشد این یکی از بزرگترین اکتشافات فیزیک در چند دهه گذشته خواهد بود. با این وجود، تاریخ دلایل زیادی ارائه می‌دهد که احتیاط کنید. آزمایشگاه‌ها در سراسر جهان برای آزمایش نتایج عجله دارند. دقیقا چه چیزی تا این اندازه هیجان انگیز است؟

یک آبررسانا برای الکتریسیته همان چیزی است که سطح کاملا بدون اصطکاک برای مکانیک خواهد بود. برخلاف رسانا‌ها و نیمه هادی‌هایی که در حال حاضر دستگاه‌های الکتریکی از آن ساخته می‌شوند یک ابررسانا در برابر جریانی که از آن عبور می‌کند مقاومتی ارائه نمی‌دهد. این می‌تواند به معنای ریزتراشه‌های سریع تر، اسکنر‌های پزشکی ارزان‌تر، موتور‌های الکتریکی بهتر، توانایی انتقال برق در فواصل طولانی بدون تلفات و موارد دیگر باشد. اگر از الکتریسیته یا مغناطیس استفاده کند ابررسانایی می‌تواند آن را بهبود بخشد.

برخلاف سطوح بدون اصطکاک ابررسانا‌ها در واقع وجود دارند. اولین چیزی که بیش از ۱۰۰ سال پیش کشف شد جیوه بود اگرچه جیوه تنها زمانی تبدیل به ابررسانا می‌شود که تا چند درجه صفر مطلق یا ۲۷۳- درجه سانتی گراد سردترین دمای ممکن سرد شود. از آن زمان تاکنون دانشمندان تعداد انگشت شماری از مواد را یافته اند که در دما‌های کمی بالاتر ابررسانا هستند. با این وجود، حتی این ابر رسانا‌های "درجه حرارت بالا" نیز به خنک شدن بسیار زیر نقطه انجماد نیاز دارند که کاربرد آن‌ها را محدود کرده است.

پژوهشگران کره‌ای ادعا می‌کنند که ماده‌ای را کشف کرده اند که در دمای اتاق و در واقع تا حدود ۱۲۷ درجه سانتی گراد یک ابررسانا است. حتی بهتر از آن، این ماده از ترکیب مس، سرب، فسفر و گوگرد ساخته می‌شود که همگی نسبتا فراوان و ارزان قیمت هستند. این همه مواد تشکیل دهنده به عبارت دیگر یک پیشرفت است.

برخی شبیه سازی‌های رایانه‌ای اولیه توسط پژوهشگران دیگر از جمله آزمایشگاه ملی لارنس برکلی در آمریکا و آزمایشگاه ملی شنیانگ در چین نشان داده اند که ممکن است چیزی در این ادعا‌ها وجود داشته باشد (اگرچه فیزیک ابررسانا‌های با دمای بالا بر خلاف ابررسانا‌های فوق سرد به خوبی درک نشده است). برخی از پژوهشگران چینی گزارش کرده اند که LK-۹۹ ممکن است یک ابررسانا باشد، اما صرفا زمانی که تا دمای بسیار کمتر از صفر درجه سانتی گراد سرد شود.

برخی از پژوهشگران در محافل خصوصی در این باره شک و تردید قابل توجهی را ابراز داشته اند. علیرغم آن که ادعا‌های پژوهشگران کره‌ای هیجان را برانگیخت مقاله‌ای در سال گذشته منتشر شد و ادعا می‌کرد پیشرفت مشابهی پس گرفته شده است. بنابراین، برای اعلام انقلاب خیلی زود است، اما دانشمندان در سراسر جهان برای آزمایش LK-۹۹ در حال رقابت با یکدیگر هستند. تایید یا رد آن نباید مدت زمان زیادی به طول انجامد.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین