bato-adv
bato-adv
دانشمندان می‌گویند انرژی پاک گازی می‌تواند جهان را نجات دهد

هیدروژن سفید چیست؟

هیدروژن سفید چیست؟
نیروی هیدروژن یک شکل هیجان انگیز از انرژی پاک است. با این وجود، هیدروژن معمولا باید در آزمایشگاه با استفاده از روش‌های انرژی بر تولید می‌شد. در این میان، هیدروژن سفید یک منبع هیدروژن تازه شناسایی شده است که می‌تواند نیاز به تولید آزمایشگاهی را برطرف سازد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۳ - ۰۹ آبان ۱۴۰۲

فرارو- دو دانشمند در فرانسه کشف کردند که آن چه ممکن است بزرگترین ذخایر شناخته شده از منبع انرژی پاک باشد می‌تواند در کاهش تغییرات آب و هوایی به ما کمک کند. "ژاک پیرونون" و "فیلیپ دی دوناتو" مدیران تحقیقات مرکز ملی تحقیقات علمی اعلام کرده اند که ذخایر بین ۶ تا ۲۵۰ میلیون تن هیدروژن سفیدی یا گاز هیدورژن طبیعی را پیدا کرده اند.

به گزارش فرارو به نقل از بیزینس اینسایدر، هیدروژن سفید برای دانشمندان نسبتا جدید است. در مطالعه‌ای صورت گرفته در سال ۲۰۱۸ میلادی چاهی در مالی که ۹۸ درصد گاز هیدروژن تولید می‌کرد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و باعث شد این منبع مورد توجه جامعه علمی قرار گیرد. "ویاچسلاو زگوننیک" ژئوشیمیدان می‌گوید: "اکنون محققان در سراسر جهان به هیدروژن سفید علاقمند شده اند و این امر می‌تواند به ما کمک کند تا جهان را از بحران آب و هوایی نجات دهیم".

هیدروژن سفید چیست و چرا خاص است؟

انرژی هیدروژن ایده جدیدی نیست این انرژی صرفا در صورت سوختن آب تولید می‌کند و آن را به یک منبع انرژی دوستدار محیط زیست تبدیل خواهد کرد. با این وجود، تا همین اواخر دانشمندان گمان می‌کردند که مقادیر انبوه آن صرفا در آزمایشگاه قابل تولید است.

"جفری الیس" ژئوشیمیدان سازمان زمین شناسی ایالات متحده می‌گوید:"اگر چهار سال پیش از من می‌پرسیدید که در مورد هیدروژن طبیعی چه فکر می‌کنم به شما می‌گفتم:"اوه، وجود ندارد". گذر زمان نشان داد که الیس اشتباه می‌کرد.

هیدروژن سفید به هیدروژن طبیعی اشاره دارد. "رنگ" آن نشان دهنده منشاء آن است: به طور طبیعی در پوسته زمین تولید می‌شود. سایر "سایه"‌های هیدروژن در آزمایشگاه تولید می‌شوند. "بیزینس اینسایدر" پیش‌تر گزارش داده بود که این موارد هیدروژن سبز که از الکترولیز یا فرآیند تقسیم آب به هیدروژن و اکسیژن ساخته می‌شود و هیدروژن خاکستری که از گاز متان ساخته شده را شامل می‌شوند. در حالی که هیدروژن فراوان‌ترین عنصر است معمولا به مولکول‌های دیگر متصل می‌شود و فرآیند تولید آزمایشگاهی را ضروری می‌سازد. با این وجود، جداسازی هیدروژن انرژی بر است و معمول با سوخت‌های فسیلی انرژی می‌گیرد.

هیدروژن سفید از آنجایی که به هیچ یک از این فرآیند‌های پر انرژی نیاز ندارد از دید کارشناسان آب و هوا می‌تواند مایه نجات ما باشد. هم چنین، هیدروژن سفید ارزان‌تر است: تخمین زده می‌شود که هیدروژن سفید حدود ۱ دلار برای هر کیلوگرم هزینه دارد در حالی که هیدروژن سبز حدود ۶ دلار به ازای هر کیلوگرم هزینه دارد. چندین استارت آپ در حال بررسی چگونگی تجاری سازی هیدروژن سفید هستند.

الیس می‌گوید سرعت عمل داشتن برای کسب اطمینان از این که هیدروژن سفید می‌تواند به مهار بحران آب و هوا کمک کند امری حیاتی می‌باشد. کشف بزرگترین ذخایر هیدروژن سفید شناخته شده تنها چند ماه پس از پایان یافتن گرم‌ترین تابستان در تاریخ جهانی انجام شد که نقطه عطفی نگران کننده برای محققان و فعالان آب و هوا محسوب می‌شود.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv