bato-adv

آیا هوش مصنوعی می‌تواند به مدیران مشاوره بدهد؟

آیا هوش مصنوعی می‌تواند به مدیران مشاوره بدهد؟
در حال حاضر، هوش مصنوعی و مشاوره همپوشانی دارند. موسسه مک کینزی در سال ۲۰۱۵ شرکت «کوانتوم بلک» (QuantumBlack) را که کسب و کاری در حوزه هوش مصنوعی است، خریداری کرده است. آن‌ها هوش مصنوعی را جهت بهبود عملکرد سازمانی به کار گرفته اند.
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۴ - ۲۵ آذر ۱۴۰۲

هوش مصنوعی بسیاری از صنایع را در سراسر جهان تحت‌تاثیر قرار داده یا روند جاری آن‌ها را دچار دگرگونی کرده است. بسیاری، آن را انقلاب صنعتی بعدی می‏‏‌دانند که ادعای کمی نیست. به همین دلیل، طبیعی است که افراد به این باور برسند که هوش مصنوعی، صنعت آن‌ها را نیز دچار اختلال خواهد کرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، بسیاری از این روند استقبال می‌کنند و بسیاری نیز از ترس جایگزینی با هوش مصنوعی، از آن می‏‏‌ترسند. همین شرایط را برای مشاوران مدیریت هم می‌توان ادعا کرد. گمانه‏‏‌زنی‏‏‌های رو به رشدی، از جایگزینی هوش مصنوعی با مشاوران وجود دارد، اما این رخداد چقدر امکان‏‏‌پذیر است؟ آیا واقعا هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین مشاوران مدیریت شود؟ بیایید پاسخ واقع‏‏‌بینانه‏‏‌ای برای این پرسش بیابیم: هوش مصنوعی با صنعت مشاوره چه می‌کند؟

پیش از پرداختن به اینکه آیا هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین مشاور‌های مدیریت شود یا نه، باید بفهمیم که هوش مصنوعی با این صنعت چه می‌کند.

در حال حاضر، هوش مصنوعی و مشاوره همپوشانی دارند. موسسه مک کینزی در سال ۲۰۱۵ شرکت «کوانتوم بلک» (QuantumBlack) را که کسب و کاری در حوزه هوش مصنوعی است، خریداری کرده است. آن‌ها هوش مصنوعی را جهت بهبود عملکرد سازمانی به کار گرفته اند.

به شکل مشخص، آن‌ها این کار را با کمک کلان داده‌ها و تجزیه و تحلیل پیشرفته انجام می‌دهند. مک کینزی با موفقیت از فناوری هوش مصنوعی برای بهبود خدمات خود استفاده می‌کند که خبر خوبی برای کل صنعت است.

با این حال، بسیاری از شرکت‌های مستقل فعال در حوزه هوش مصنوعی، در تلاش برای توسعه فناوری‌های مختلف هستند. تمرکز اصلی آن‌ها ساختن نرم‌افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی است که به نوعی جایگزین مشاوران مدیریت شود. با توجه به اینکه بخش‌های زیادی از فعالیت مشاوران با دسترسی بهتر به داده‌ها و اطلاعات، کارآمدتر می‌شود، این نیز خبر خوبی است. این خبر خوب به این معنی است که می‌توانیم با هزینه‌های کمتر ارزش بیشتری به مشتریان منتقل کنیم.
کمک به مشاوران مدیریت

در آرمان شهر آینده، همه کار‌ها ماشینی می‌شوند و انسان‌های زمانه، می‌توانند با فراغ بال، ذهن خود را از طریق هنر و پیشرفت دانش گسترش دهند. آن روز، هوش مصنوعی جایگزین مشاوران مدیریت خواهد شد، همان‌طور که هوش مصنوعی جایگزین تک‌تک مشاغل روی کره زمین خواهد شد. اگر‌چه این اتفاق خیلی دور است! اما در آینده نزدیک زمانی بین ۱۰-۲۰ سال چه خواهد شد؟

واقعیت این است که توسعه دهندگان در تلاش هستند تا نوعی هوش مصنوعی ایجاد کنند که به مشاوران کمک کند؛ همان کاری که برای بسیاری از صنایع پیچیده دیگر انجام می‌دهند. هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و بسیاری از فناوری‌ها و تکنیک‌های دیگر تلاش می‌کنند تا به آسانی، تقریبا پاسخی برای هر پرسش قابل تصور داشته باشیم. با این حال، آن‌ها نمی‌توانند به سادگی «مشاوره تخصصی» برای مشاور مدیریت خبره را ارائه دهند.

تا این تاریخ، و برای آینده قابل پیش‌بینی، یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی به‌طور روزافزون عملکرد خوبی در بررسی مقادیر عظیمی از داده ها، برای مقایسه و بازگرداندن یک پیش‌بینی داشته‌اند. به عنوان مثال، با «روبات های» پزشکی می‌توانیم تمام علائم حیاتی را ثبت کنیم. از طرف دیگر، هوش مصنوعی صدها، هزاران و شاید میلیون‌ها علامت مشابه از موارد دیگر را بررسی می‌کند و بر اساس داده‌های دیگری که در مورد شما دارد، می‌تواند بیماری احتمالی شما را پیش‌بینی کند. روی کلمه «احتمالی» تاکید می‌کنیم.

هوش مصنوعی مزایای بسیاری دارد که مشاور آن را ندارد. توان استفاده از حجم عظیمی از داده ها، که انسان هرگز نمی‌تواند «بهنگام» از آن‌ها استفاده کند. هوش مصنوعی هرگز فراموش نمی‌کند و یادگیری پیوسته دارد.

هر چه نمونه‌ها بیشتر باشد، پیش‌بینی بهتر است. اما نکته اینجاست که خروجی آن‌ها هنوز هم قابل «پیش‌بینی» است. پیش‌بینی‌ها به صورت خطی و بر اساس داده‌های خطی انجام می‌شوند. همیشه تعداد مشخصی از پیش‌بینی‌های ممکن وجود دارد، زیرا هوش مصنوعی به منابع داده گسترده، اما محدود و مشخص دسترسی دارد. اما این مناسب کار‌های رویه شده و روتین است. موضوع می‌تواند بسیار غامض باشد، که در این صورت باید آن را نقشه برداری و مستندسازی کرد و برای آن «درخت تصمیم» (ابزاری که وقتی حجم داده بالاست، با طبقه بندی و خوشه بندی داده‌ها به تحلیلگران کمک می‌کند) درست کرد.

مشاور هم می‌تواند با آموزش، همین روال را دنبال کند. زیرا هوش مصنوعی می‌تواند درخت‌های تصمیم را بررسی کرده و با مقایسه راه حل‌های گذشته به بهترین راه حل ممکن برسد، به طوری که نتیجه سریع و دقیق یا حداقل بهتر از کار انسان شود که نهایتا کمک بزرگی به مشاوران مدیریتی می‌شود تا بتوانند فرآیند‌های خود را ترسیم و رویه‌ها را ایجاد کنند.

همچنین در هوش مصنوعی یکپارچگی وجود دارد. همین حالا، ما پایگاه عظیمی از داده‌های علمی و دانش را در دستان خود یا کارکنان خود داریم.

دیگر لازم نیست شماره تلفن، سال تولد یا نشانی مشتری را به خاطر بسپاریم. اگر قصد عزیمت به جایی را داشته باشیم، می‌توانیم نقشه‌ای را با جهت‌های مشخص و هشدار‌های ترافیکی با پیشنهاد‌هایی برای بهترین مسیر، فورا فراخوان کنیم. تنها کاری که باید انجام دهیم این است که بگوییم Hey Google و سوال را بپرسیم.

به عنوان مشاور مدیریت، ما هر روز از این اهرم استفاده می‌کنیم، اما باید در ایجاد روش، بهتر شویم. زمانی که هوش مصنوعی و دانش افزوده به خوبی عمل نکنند، آن موقع، مشکل را باید از طریق «فرآیند تشخیصی» حل کنیم. اینجا مساله‌ای داریم که رویه‌ها جوابگو نیستند. این دو پرسش را مجسم کنید: «چگونه می‌توانم کامیونم را تعمیر کنم؟»

در برابر «آیا باید از کامیون به عنوان راه‌حل لجستیکی خود استفاده کنم؟» در مورد پرسش اول، مهم نیست که خرابی چقدر پیچیده باشد، هوش مصنوعی راهکار دارد. می‌تواند یاد بگیرد که چه کاری، چه زمانی و چند وقت یک‌بار برای سرویس کامیون موردنیاز است تا از خرابی‌های بعدی جلوگیری شود. اما آیا هوش مصنوعی قادر است مصلحت کسب و کار شما برای استفاده یا عدم‌استفاده از ناوگان کامیون را به عنوان بهترین راه‌حل تشریح کند؟

مطمئنا با هوش مصنوعی، می‌توانیم به حجم عظیمی از داده‌ها برای کمک به تصمیم‌گیری دسترسی داشته باشیم. اما تحویل دادن بهترین راه‌حل به مشتری، نیازمند توان تشخیصی برای انتخاب مجموعه‌ای بی پایان از راه‌حل‌ها و رویکرد‌های بالقوه است.

هیچ پاسخ جامع و مانعی وجود ندارد. در این شرایط، با نگاه به محیط، پایگاه مشتری، مدل کسب‌و‌کار و استراتژی شما، بهترین راهکار قابل توصیه است.

«توانایی تشخیصی مشاور مدیریت» است که به مشتریان «ارزش واقعی» منتقل می‌کند که قابل جایگزین شدن با هوش مصنوعی نیست و البته با هوش مصنوعی فقط می‌توان آن را تقویت کرد.

هوش مصنوعی می‌تواند صنعت مشاوره را تغییر دهد و خواهد داد. با این حال، اختلال بیشتر متوجه چگونگی کمک هوش مصنوعی به مشاور است نه جایگزین شدن با آن.

به مرور، مشاوران دسترسی بیشتر و بهتری به اطلاعات خواهند داشت که وظیفه هوش مصنوعی جمع آوری و در دسترس قرار دادن این اطلاعات برای آنهاست. مشاوران برای درک اطلاعاتی که هوش مصنوعی جمع آوری و سازماندهی کرده است ایفای نقش می‌کنند.

جمع بندی

به عنوان جمع بندی، هوش مصنوعی جایگزین مشاور نمی‌شود و بسیاری از مشاغل پیچیده دیگر را نیز به طور کامل از بین نخواهد برد و باعث منسوخ شدن نیروی انسانی نخواهد شد.

با این حال، با پیشرفت صنعت، تغییرات زیادی بروز می‌کند. همان‌طور که فناوری‌های هوش مصنوعی در دسترس قرار می‌گیرند، به طور روزافزون جایگزین کار‌هایی می‌شوند که قابل نقشه برداری و تبدیل شدن به «رویه ها» باشند. ما باید یاد بگیریم که چگونه از این ابزار برای ارائه خدمات بهتر و پیشرفته‌تر به مشتریان خود استفاده کنیم. همچنین باید یاد بگیریم که چگونه به مشتریان خود کمک کنیم تا با این فناوری‌ها در سازمان‌هایشان مواجه شده و آن را به کار گیرند.

مترجم: محمود مزینانی

منبع: CMC-Global

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین