bato-adv
قیمت مسکن در تهران در شش سال گذشته چه تغییراتی کرده است؟

سلیقه خریداران مسکن در تهران زیر و رو شد!

سلیقه خریداران مسکن در تهران زیر و رو شد!
قیمت مسکن در تهران ظرف شش سال گذشته از متری ۵.۷ میلیون به بیش از ۸۱ میلیون رسید
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۲ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۳

فرارو- قیمت خانه‌های تهران از اسفند ۹۶ تا اسفند ۱۴۰۲ تقریبا ۱۴ برابر افزایش پیدا کرده است.

به گزارش فرارو؛ متوسط قیمت مسکن در تهران براساس آمار‌های رسمی در این مدت از متری پنج میلیون و ۷۶۰ هزار تومان به ۸۱ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان تبدیل شده تا خرید خانه ۱۰۰ متری و دوخوابه در پایتخت به‌شکل متوسط بیش از هشت میلیارد هزینه داشته باشد. به‌موازات افزایش قیمت خانه در تهران، آمار‌هایی که بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن پایتخت ارائه می‌دهد، مشخص می‌کند حجم خریدوفروش‌ها در اسفند ۱۴۰۲ درقیاس با اسفند ۹۶ تقریبا نصف شده است. از طرفی دیگر همزمان با کاهش میزان معاملات مربوط به واحد‌های نوساز یا با عمربنای زیر پنج سال، شاهد رشد سهم خانه‌های قدیمی‌ساز در خریدوفروش‌ها هستیم.

کاهش ۱۵ درصدی حجم معاملات خانه نوساز در تهران

معاملات مسکن تهران در آخرین ماه سال گذشته شامل ۴۶.۵ درصد از ملک‌های نوساز یا با عمربنای زیر پنج سال شده است. گزارش اخیر بانک مرکزی از فعل‌وانفعالات بازار مسکن پایتخت مشخص می‌کند از شش هزار و ۷۰۹ خانه‌ای که اسفند پارسال در کل تهران معامله شده، سهم خانه‌های نوساز یا با عمر بنای زیر پنج سال دقیقا ۳۱.۴ درصد بوده درحالی که این عدد اسفند سال ۹۶ به ۴۶.۵ درصد می‌رسید.

سهم خانه‌هایی با عمربنای بالای ۲۰ سال، اما در این مدت بالا رفته و تقریبا دوبرابر شده است. طوریکه اسفند سال ۹۶ فقط ۱۲ درصد از خانه‌های خریدوفروش شده در تهران چنین وضعیتی داشتند. اسفند سال قبل، اما دقیقا ۲۵.۵ درصد خانه‌های خریدوفروش شده در تهران، بیش از ۲۰ سال از ساختشان می‌گذشته است.

تفاوت سهم آپارتمان‌های خریدوفروش شده در تهران برحسب عمر بنا

عمر بنا

اسفند 96

اسفند 1402

تا پنج سال

46.5 درصد

31.4 درصد

شش تا 10 سال

15.3 درصد

13 درصد

11 تا 15 سال

12.6 درصد

18.2 درصد

16 تا 20 سال

13.7 درصد

11.8 درصد

بیش از 20 سال

12 درصد

25.5 درصد

کاهش ۱۰ متری متراژ محبوب خریداران

معاملات مسکن تهران همزمان با آخرین ماه سال گذشته به شکلی بوده که خانه‌هایی با متراژ ۵۰ تا ۶۰ متر بیشترین فراوانی را داشتند. با این حال شش سال قبل خانه‌هایی که متراژشان بین ۶۰ تا ۷۰ متر بوده، سهم بیشتری از معاملات بازار مسکن پایتخت را دراختیار داشتند.

بانک مرکزی می‌گوید ۱۳.۶ درصد از خانه‌های معامله شده در تهران، اسفند پارسال دست‌کم ۵۰ و نهایتا ۶۰ متری بودند و رتبه دوم با سهم ۱۳.۴ درصدی به خانه‌هایی با متراژ ۶۰ تا ۷۰ متر اختصاص پیدا می‌کند. شش سال قبل داستان متفاوت بود و خانه‌های ۶۰ تا ۷۰ متری با سهم ۱۴ درصدی، رتبه اول را از این حیث مال خود کرده بودند.

تفاوت سهم واحد‌های مسکونی معامله شده برحسب سطح زیربنا

متراژ

اسفند 96

اسفند 1402

40 تا 50 متر

7.7 درصد

10.3 درصد

50 تا 60 متر

12.9 درصد

13.6 درصد

60 تا 70 متر

14 درصد

13.4 درصد

70 تا 80 متر

12 درصد

11.6 درصد

80 تا 90 متر

10.2 درصد

10.2 درصد

رشد ۱۴ برابری قیمت مسکن در تهران

قیمت مسکن در تهران براساس آمار‌های رسمی ظرف شش سال گذشته، ۱۴ برابر شده است. جدید‌ترین داده‌های رسمی از جزییات بازار مسکن پایتخت مشخص می‌کند، متوسط قیمت هر متر آپارتمان مسکونی به ۸۱ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان رسیده است، اما اسفند سال ۹۶ این عدد کمتر از متری شش میلیون تخمین زده می‌شد.

قیمت خانه ۱۰۰ متری در تهران، شش سال قبل به‌طور متوسط ۵۶۷ میلیون تومان بود، اما الان خرید آپارتمان ۱۰۰ متری در پایتخت به‌شکل متوسط هشت میلیارد و ۱۴۴ میلیون آب می‌خورد. تازه این عدد را باید به‌عنوان متوسط قیمت مسکن در تهران درنظر بگیریم. وگرنه در منطقه یک تهران که به‌عنوان گرانقیمت‌ترین نقطه بازار مسکن معرفی شده، ارزش چنین خانه‌ای به بیش از ۱۵ میلیارد می‌رسد. چون متوسط قیمت مسکن در تهران متری ۱۵۰ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان محاسبه شده است.

تفاوت قیمت هر متر آپارتمان مسکونی در تهران

اسفند 96

اسفند 1402

متری پنج میلیون و 760 هزار تومان

متری 81 میلیون و 440 هزار تومان

نصف شدن حجم معاملات بازار مسکن تهران

حجم معاملات بازار مسکن تهران در عرض شش سال، نصف شده است. آخرین ماه سال گذشته شاهد خریدوفروش شش هزار و ۱۷۹ واحد مسکونی در شهری مثل تهران بودیم، اما این میزان معامله در اسفند شش سال قبل دقیقا ۱۲ هزار و ۳۰۷ واحد مسکونی بوده است.

معاملات بازار مسکن تهران با این اوصاف در اسفند سال قبل به شکلی بوده که به طور متوسط روزی ۲۱۳ خانه بین خریدار و فروشنده جابجا شده است. درحالی که اسفند شش سال قبل حجم معاملات روزانه بازار مسکن تهران به بیش ۴۲۴ واحد می‌رسیده است.

مثلا در منطقه پنج تهران که از سال‌های قبل به‌عنوان پرمعامله‌ترین محدوده بازار مسکن معرفی می‌شود، اسفند سال قبل شاهد جابجایی ۹۴۷ واحد مسکونی بودیم. اسفند شش سال قبل، اما تعداد معاملات ماهانه بازار مسکن منطقه پنج، هزار و ۶۴۰ واحد بوده است.

تفاوت قیمت هر متر آپارتمان مسکونی

اسفند 96

اسفند 1402

متری پنج میلیون و 760 هزار تومان

متری 81 میلیون و 440 هزار تومان

برچسب ها: قیمت مسکن
ناشناس
Germany
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
با بالا رفتن قيمت دلار منتظر بالا رفتن قيمت مسكن باشيد.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین