bato-adv
کد خبر: ۷۲۵۵۲۰
با حمله ایران، اسرائیل بهای اقداماتش را پرداخت

یادداشت روزنامه‌نگار یهودی درباره حمله ایران: می‌توانستیم نکُشیم!

یادداشت روزنامه‌نگار یهودی درباره حمله ایران: می‌توانستیم نکُشیم!
اسرائیل دو هفته پس از آوریل در جریان حمله به کنسولگری ایران در دمشق در حال اماده شدن برای آینده است.
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۳

یادداشت روزنامه‌نگار یهودی درباره حمله ایران: می‌توانستیم نکُشیم!فرارو- گیدئون لوی؛ روزنامه‌نگار و نویسنده اسرائیلی است. او ستونی هفتگی در روزنامه هاارتص دارد که اغلب در آن به اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل می‌پردازد. لوی برای مقالات خود در زمینه حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی اسرائیل، جوایزی را دریافت کرده است. در سال ۲۰۲۱ میلادی او برنده جایزه سوکولوف، جایزه برتر روزنامه‌نگاری اسرائیل شد. او همچنین در ژانویه ۲۰۱۶ میلادی برنده جایزه اولاف پالمه برای مبارزه با اشغالگری و خشونت شد.

به گزارش فرارو به نقل از هاارتص، با حمله ایران به اسرائیل، زمان پرداخت بهای اقدامات اخیر اسرائیل فرارسید و این بار ممکن است هزینه غیرقابل‌ تحمل باشد. ترور سرتیپ زاهدی مانند تمام کشتار‌های هدفمند انجام شده توسط اسرائیل غیرضروری و بیهوده بود و این بار خطرناک نیز بوده است. سرتیپ زاهدی یک نظامی بود. هدف از نابودی او مانند همه کشتار‌های هدفمند اسرائیل ارسال پیام بازدارندگی و کاهش توانایی‌های نظامی طرف مقابل (در این مورد ایران) بود. آیا حتی یک افسر در ارتش اسرائیل وجود دارد که کشتن او به طور قابل توجهی بر توانایی‌های نظامی اسرائیل تأثیر بگذارد؟ خیر وجود ندارد و هرگز وجود نخواهد داشت.

چرا ما همواره معتقدیم در حماس، حزب الله یا ایران افسرانی حضور دارند که حذف آنان امنیت ملی ما را بهبود می‌بخشد؟ اسرائیل زاهدی را ترور کرد، چون فرصت از بین بردن او فراهم شد و هنگامی که چنین فرصتی به دست می‌آید هیچ‌کس مقابل وسوسه شیرین اجرای یک ماموریت درخشان جیمنز باندی مقاومت نمی‌کند. اما پس از آن چه خواهد شد؟

اگر تا پیش از این اتفاقی رخ نداده بود بدان خاطر بود که ما اسرائیلی‌ها هرگز بهایی برای قتل‌هایی که مرتکب می‌شدیم نمی‌پردازیم. چند سالی است که اسرائیل در لبنان، سوریه و همچنین در خاک ایران، تهران را به‌طور مداوم تحریک کرد و هیچ بهایی نپرداخته بود. احمقانه است که باور کنیم طنابی که اسرائیل کشیده پاره نمی‌شود شاید آن لحظه فرارسیده است.

مسئولیت حمله ایران به اسرائیل برعهده کسانی است که ترور سرتیپ زاهدی در دمشق را مورد تایید قرار دادند. در اینجا بحث اخلاق یا عدالت مطرح نیست بلکه صرفا بحث حکمت و درایت مطرح است. تحریک ایران در این برهه زمانی در حالی که نیرو‌های دفاعی اسرائیل در غزه در حال عقب‌نشینی و تلفات دادن هستند و مرز‌های اسرائیل با لبنان ملتهب است و کرانه باختری نیز تهدیداتی درباره انجام اقدامی خطرناکی مطرح کرده را نمی‌توان نادیده گرفت. از این پس سخت می‌توانیم باور کنیم اسرائیل خویشتنداری خواهد کرد. اسراییل در جنگ با خطرناک‌ترین و قدرتمندترین دشمنی است که تاکنون با آن روبرو شده [ایران]. آیا این همان چیزی است که مغز متفکران، افرادی که دستور دادند، افرادی که ترور را در دمشق انجام دادند، می‌خواستند؟ آیا این همان چیزی است که ما اسرائیلی‌ها می‌خواهیم؟ آیا واقعا این چیزی است که ما در حال حاضر به آن نیاز داریم؛ جنگ با ایران؟ فقط دوباره نگویید که چاره‌ای جز این نبود. یک انتخاب وجود داشت: نکُشیم. آن شخصی که قاتلان را برای ترور سرتیپ زاهدی اعزام کرد اسرائیل را در  معرض خطر جنگ با ایران قرار داده است.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین