bato-adv
یارانه ۱۰ هزار یورویی برای تاکسی‌های برقی

۷ هزار خودروی برقی در راه ایران

۷ هزار خودروی برقی در راه ایران
مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت، گفت: قانون صراحت دارد که بنا بر مصوبه نوسازی ناوگان شهری، چون خودرو‌های برقی به صرفه‌جویی در مصرف سوخت کشور می‌انجامد تسهیلات مرتبط با آن به صورت بلاعوض پرداخت شود.
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۱ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۳

حسن کریمی سنجری، اظهار داشت: انتظار می‌رود تا سه ماه آینده شمار خودرو‌های برقی که به عنوان تاکسی در سراسر کشور به کار گرفته می‌شود تا ۱۰ هزار دستگاه افزایش یابد و با نصف قیمت واقعی در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

به گزارش ایلنا، وی از استمرار و برقراری جریان تامین خودروها، ایجاد زیرساخت و تامین برق آن‌ها خبر داد و گفت: خودرو‌های برقی که قرار است به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار بگیرند در مرحله صدور پلاک «ت» قرار دارند و در صورت صدور این پلاک‌ها دست‌کم ۳۰۰۰ خودرو آماده است تا به ناوگان حمل و نقل عمومی کشور وارد شود، البته این امر مشروط به این موضوع است که تاکسیرانی‌های سراسر کشور نیز برای واگذاری این خودرو‌ها قرارداد ببندند.

وی افزود: در صورت تحقق این دو امر و با توجه به اینکه خودرو‌های برقی در حال حمل به گمرکات و در شرف ترخیص هستند این انتظار وجود دارد که در سه ماه آینده تعداد این خودرو‌ها در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور به ۸ هزار تا ۱۰ هزار دستگاه افزایش یابد.

مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت خاطرنشان کرد: فروش این خودرو‌ها به ناوگان تاکسیرانی باید با تخصیص یارانه صورت بگیرد و براساس آنچه در ماده ۱۲ آمده برای هر خودرو ۱۰ هزار و ۴۳۲ یورو یارانه در نظر گرفته شده است و این یارانه از منابع حاصل از صرفه‌جویی در مصرف سوختی تامین می‌شود که در پی جایگزینی خودرو‌های برقی با خودرو‌های بنزینی به دست می‌آید.

وی اظهار کرد: دولت اکنون بر گاز و بنزین یارانه پرداخت می‌کند و منابع حاصل از رده خارج شدن خودرو‌هایی که این دو سوخت را می‌سوزانند به رانندگانی تعلق می‌گیرد که خودرو‌های برقی را می‌خرند.

کریمی سنجری تصریح کرد: قانون صراحت دارد که بنا بر مصوبه نوسازی ناوگان شهری، چون خودرو‌های برقی به صرفه‌جویی در مصرف سوخت کشور می‌انجامد تسهیلات مرتبط با آن به صورت بلاعوض پرداخت شود، زیرا این خودرو‌ها برای دولت سودآور است و به کاهش واردات بنزین و یا افزایش صادرات این سوخت می‌انجامد.

وی اضافه کرد: رقم یاد شده که به عنوان تسهیلات به راننده خودرو‌های برقی داده می‌شود، در صورتی که پرداخت شود حکم یک تخفیف را دارد.

مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت درباره قیمت تاکسی‌های برقی توضیح داد: خودرو‌های برقی که به عنوان تاکسی استفاده می‌شوند کمتر از ۲۰ هزار یورو قیمت دارند که برابر با رقمی حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است و با توجه به یارانه‌ای که قرار است پرداخت شود در واقع خریدار کنونی تاکسی برقی آن را با نصف قیمت واقعی خریداری می‌کند.

وی همچنین درباره تامین زیرساخت‌های مربوط به شارژ تاکسی‌های برقی، گفت: همزمان با افزایش واردات خودرو‌های برقی در ماه‌های پیش رو ایجاد ایستگاه‌های شارژ نیز در شهر‌های سراسر کشور توسعه می‌یابد.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین