bato-adv
کد خبر: ۵۴۶۱۸۳

نیویورک تایمز: توئیتر تحت مدیریت ایلان ماسک مکانی ترسناک خواهد بود

نیویورک تایمز: توئیتر تحت مدیریت ایلان ماسک مکانی ترسناک خواهد بود
توئیتر هرگز مکانی برای گفتار منطقی و ظریف نبوده است. انتظار داشته باشید که وضع بسیار بدتر از شرایط فعلی شود.
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱

فرارو- تصمیم هیئت مدیره توئیتر در بعدازظهر دوشنبه برای پذیرش پیشنهاد «ایلان ماسک» به منظور مالکیت سهام توئیتر به این معنی است که آن شرکت فکر می‌کند مالکیت مردی که از این پلتفرم برای از بین بردن منتقدان‌اش استفاده می‌کند به توئیتر کمک می‌کند.

به گزارش فرارو به نقل از نیویورک تایمز، ماسک گفته که محور چشم‌انداز او برای توئیتر آن است که «عرصه‌ای فراگیر برای آزادی بیان» باشد، اما کاربران باید معنی این عبارت را درک کنند: این به معنای آزادی بیان برای افرادی مانند شخص ماسک میلیاردر و ثروتمندترین مرد جهان است که حتی زمانی که هیئت مدیره توئیتر در روز دوشنبه در حال بحث بر سر پیشنهاد ۵۴.۲۰ دلاری او برای هر سهم آن شرکت بود و در نهایت آن را پذیرفت او با توئیتی مقام‌های کمیسیون بورس را «عروسک‌های خیمه شب بازی» خوانده بود و لحن رهبری خود بر توئیتر را تنظیم و مشخص کرد.

ماسک یک مدیر مسئولیت‌پذیر در قبال شرکت‌هایی که پیش‌تر بر آن نظارت داشته نبوده است: تسلا، اسپیس ایکس، نورالینک و شرکت بورینگ نمونه‌های مدیریتی او هستند. در ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا، ماسک با نقض مقررات بهداشتی محلی و با مجبور کردن کارگران تسلا به رفتن سرکار مقام‌های بهداشتی که دستور در خانه ماندن را صادر کرده بودند را «فاشیست» خواند و آنان را مورد سرزنش قرار داد.

سال‌هاست که تسلا با اتهامات سوء استفاده نژادپرستانه، تبعیض و آزار جنسی در کارخانه اصلی آن شرکت در فرمونت کالیفرنیا مواجه شده است جایی که شش زن می‌گویند از تماس بدن‌شان و لمس‌های صورت گرفته از سوی کارکنان مرد تحت فشار قرار گرفته اند. این شرکت گفته است که چنین رفتاری را تحمل نمی‌کند.

پیش‌تر «نیویورک تایمز» گزارش داده بود که چندین کارآموز سابق اسپیس ایکس ادعا‌های مشابهی درباره نگرش غیر قاطعانه آن شرکت در مورد آزار جنسی‌شان توسط سرپرستان و همکاران‌شان داشتند. این شرکت گفته که در حال بررسی این اتهامات است.

در همین حال، یک تنظیم کننده کالیفرنیا اخیرا از این شرکت به دلیل گزارش‌های تبعیض نژادی علیه صد‌ها کارمند از جمله فقدان فرصت‌های ترفیع رتبه و استفاده از توهین‌های نژادپرستانه توسط سرپرستان شکایت کرده است. بر اساس یک دادخواست مدنی که در دادگاه کالیفرنیا در شهرستان آلامدا تنظیم شده است ماسک به کارگران گفته است که در هنگام کار در مواجهه با آزار و اذیت نژادپرستانه «پوست کلفت» باشند. تسلا این اتهامات را رد کرده است.

جای تعجبی ندارد که بسیاری از کارمندان توئیتر از چشم‌انداز رهبری ماسک در این شرکت متحیر هستند.

مطمئنا توئیتر خود نواقصی داشته است. قوانین آن به طور نابرابر اجرا می‌شود از جمله آن که پر از ترولینگ‌های نژادپرستانه، آزار و اذیت و اطلاعات نادرست است. به نظر می‌رسد سیاستمداران و افراد مشهور نیز از اعمال سیاست‌های توئیتر در مواجهه اطلاعات نادرست لذت می‌برند علیرغم شواهدی که نشان می‌دهند کاربران اطلاعات نادرست منتشر شده توسط آنان را بیش از اطلاعات نادرست منتشر شده توسط کاربران عادی باور می‌کنند.

رویکرد معمول توئیتر برای تعدیل محتوا، زدن برچسب‌های هشدار دهنده روی توئیت‌ها بوده است که نادیده گرفتن آن آسان است و آسیب‌های ناشی از اطلاعات نادرست را کاهش نمی‌دهد. پیش و پس از حمله ۶ ژانویه طرفداران ترامپ رئیس جمهوری پیشین به ساختمان کنگره، شخص ترامپ از توئیتر استفاده کردند تا پیروان خود را به جنون بکشاند. توئیتر به درستی ترامپ را به دلیل نقش‌اش در آن ماجرای شرم‌آور از حضور در آن رسانه اجتماعی محروم کرد، اما توئیتر سالهاست که چشمان‌اش را روی رفتار‌های مشابه بسته است.

در چنین فضای مسمومی، ماسک از راه رسیده است. او فردی را که با وی مخالف باشد با اصطلاحی به معنای «آزارگر جنسی کودکان» خطاب کرده است و درباره آناتومی بدن زنان شوخی می‌کند و مجبور شده پیامی را که کارگران کارخانه‌اش را هدف قرار داده بود حذف کند. همه این موارد در پلتفرمی (توئیتر) که به او زودی تصاحب خواهد کرد رخ داده اند.

کاهش تعدیل محتوا همانطور که به نظر می‌رسد ماسک درصدد اجرای آن است توئیتر را به مکان بهتری تبدیل نمی‌کند بلکه که آن را سمی‌تر از قبل خواهد کرد. با این تصور که گفتار بیش‌تر بهترین پادزهر برای گفتار مضر است کاربران جدی احتمالا می‌توانند انتظار فریاد‌های بیش‌تر توسط ربات‌ها و ترول‌ها را داشته باشند.

به طور خاص، کاربران زن توئیتر باید نگران این باشند که آیا ماسک تحقیر آشکار خود نسبت به زنان را به شرکتی که قرار است مالک آن شود با خود خواهد آورد یا خیر. توئیتر در حال حاضر یک مکان سمی برای کاربران زنی است که از آن استفاده می‌کنند به ویژه برای آنانی که رنگین پوست هستند.

تمام دنیا باید نگران باشند که ماسک ممکن است ترامپ را که به طرز ماهرانه‌ای از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای انتشار اطلاعات نادرست خطرناک درباره کووید استفاده کرده و دشمنان‌اش را به سخره گرفته و درستی انتخابات آزاد و منصفانه امریکا را زیر سوال برده بار دیگر به توئیتر بازگرداند. ترامپ روز دوشنبه گفته بود به نفع «شبکه اجتماعی حقیقت» خود در صورت اجازه یافتن مجدد برای باز کردن حساب کاربری در توئیتر به آن رسانه اجتماعی باز نخواهد گشت. البته ما خوب می‌دانیم که رئیس جمهور پیشین امریکا پیش‌تر بسیاری از وعده‌هایش را زیر پا گذاشته است!

ماسک درست می‌گوید که توئیتر در عمل به یک میدان عمومی تبدیل شده است. با این وجود، سرنوشت میدان عمومی دیگری را در نظر بگیرید که توسط یک میلیاردر دیگر اداره می‌شود: فیس بوک. اطلاعات فاش شده در سال گذشته نشان داده است که متا تحت رهبری مارک زاکربرگ شواهدی مبنی بر اینکه نظرات آزار دهنده در پلتفرم‌های این شرکت باعث وارد شدن آسیب‌های عاطفی به نوجوانان و افزایش اضطراب و خشم کاربران می‌شود را نادیده گرفته است.

این شرکت می‌داند که الگوریتم‌هایش عمیقا ناقص هستند، اما از آنجایی که زاکربرگ سهم با قدرت کنترل‌کنندگی را در میان سهام هیئت مدیره در اختیار دارد فشار‌های خارجی و داخلی بر شرکت برای ایجاد تغییرات در آن بی‌فایده به نظر می‌رسند.

شاید «جک دورسی» یکی از بنیانگذاران توئیتر و یکی از اعضای هیئت مدیره به غریزه‌اش اعتماد کرده بود زمانی که توئیت کرد: «فکر می‌کنم که هیچ فرد یا موسسه‌ای نباید مالک رسانه‌های اجتماعی یا به طور کلی شرکت‌های رسانه‌ای باشند».

ماسک گفته است که به اقتصادی بودن قراردادش برای توئیتر اهمیتی نمی‌دهد. اگر همان طور که برخی انتظار دارند پلتفرم برای همه رایگان باشد و آگهی دهندگان آن را رها کنند ممکن است توئیتر به چنین نگرشی نیاز داشته باشد.

اگر مردم آن چه را که توییتر در زمان ماسک به آن تبدیل می‌شود دوست نداشته باشند به کجا می‌توانند بروند و نقل مکان کنند؟ شبکه‌های جدید رسانه‌های اجتماعی که وعده جایگزینی آزادی بیان در مقابل توئیتر را می‌دهند تاکنون نتوانسته‌اند مورد توجه قرار گیرند به ویژه Truth Social (یا شبکه حقیقت پلتفرم رسانه اجتماعی راه اندازی شده توسط ترامپ) که در زمره آن رسانه‌های اجتماعی قرار دارد.

دلایل ماسک برای کنترل توئیتر ربطی به دغدغه او برای آزادی بیان ندارد. این موضوع در مورد کنترل یک مگافون است. ماسک با لشکر طرفدارانش مدیریت یک مگافون غول پیکر را می‌خواهد داد تا بتواند آزادانه درباره سرمایه‌گذاری‌های خود بگوید و بر سر منتقدان‌اش فریاد بزند.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین